Ja, dat is de traditionele manier van opbrengen. Het heeft oa. ook te maken met de oneffenheden van de stenen. Ik heb de berekeningen gezien, maar dat gaat voorbij aan het type massiefwoning. Mijn woning (hof) is opgetrokken met rode breuksteen, beter bekend als flagstone. Dat heeft weer andere eigenschappen dan leisteen, witte of zwarte zandsteen of basalt en andere harde steensoorten. Er is een Duits bedrijf hier in de buurt, die alle leemsoorten kan leveren, eventueel op specificatie. Ik dacht dat ze zo wie zo 10 soorten in het assortiment hebben. Maar goedkoop is het niet
Overigens heeft echt isoleren van dit type wanden geen enkele zin. Ze zijn van oorsprong bedacht om warmte en koelte lang vast te houden. En dat is wel te merken. Als ik een dag/avond stook, dan is het nog steeds aangenaam na 2-3 dagen.
Daarna moet je wel weer stoken, anders duurt het te lang voordat alles weer op temperatuur is. Isolatie heeft dit probleem niet, maar de warmte is dan na nog geen dag al weer weg.
Ik ben nu al dik 3 jaar aan het uitvorsen, waarom sommige constructies en materialen zo toegepast zijn. Er is weinig documentatie voorhanden hier, omdat alles tijdens de laatste oorlog verloren is gegaan, inclusief de ambachten.
Vanwat er over is gebleven (eiken balken, deuren, kozijnen, ramen, kattenplaten etc.), is indertijd opgekocht door Belgische sjacheraars, die het daar weer voor dik geld verkochten. Het kan dus goed zijn dat je voordeur, hier uit regio komt
Gelukkig ken ik hier nog wat mensen van het kulturamt in Trier, die weten nog veel van de historie en bouwwijzen in deze streek.