Tim wrote:Mmm,
Hoe langer ik erover nadenk, blijft toch steeds terugkomen dat "ecologie" of een duurzame toekomst eigenlijk een puur egoïstische (menselijke) gedachte is. Voortbestaan van mezelf en de mensen om me heen.
Is zelfvoorziening dan niet een beter alternatief in de huidige maatschappij?
Tim
De begrippen "Ecologie" en "duurzaam" hebben nu eenmaal een erg cultureel en tijdsgebonden invulling verkregen. Concreet zoals alles de dag vandaag: Een neoliberale invulling. Vaak gaat het dan over welk 'produkt" je moet hebben. Welk investering je zou moeten doen ...
De kunst is die hele zwik los te laten en naar de essentie van de zaak terugkeren :
Je bent hier iets van een 80 jaar op deze wereld.
De enige 2 vragen die er toe doen:
1. Wat is voor jou een 'goed leven' ?
2. Hoe ga je om met het 'recht op een goed leven'van de ander ? (de ander nu, hier, ver weg en in de toekomst)
Een zelfvoorziener is in een goed evenwicht met deze twee esssentiële vragen. Maar wellicht zijn er andere samenlevingsvormen denkbaar die ermee in evenwicht kunnen zijn.
Het neolibeale systeem kan enkel een positieve invulling geven aan de eerste vraag en dan nog slechts voor een kleine elite. Die elite kan de tweede vraag niet eens positief beantwoorden.
Individuele (egoïstisch ?) en het algemeen belang moet niet per definitie strijdig zijn. Dat we ons dat toch zo voorstellen is volgens mij al een vorm van indoctrinatie van het hedendaagse neoliberale denken.(survival of the fittest,alles is concurrentie)
Simpel: geef voor jou een positieve (persoonlijke)invulling op de twee vragen en je leeft gelukkig ! (en niet op de rug van het ongeluk van anderen). Zelfvoorziening is daar een voorbeeld van.
De tweede vraag leidt in de praktijk trouwens automatisch tot een 'beleid' dat je zou kunnen omschrijven als 'goed rentmeesterschap'. Iets wat in mijn ogen dichter bij 'duurzaam' staat dan alle hedendaagse high-tech produkten bij elkaar.
G