We zijn een jaar verder, veel geleerd maar de klus is nog niet geheel geklaard. Dit is nu het principeschema:
Het probleem dat de kachel een max. werkdruk heeft van 2 bar (was me nog niet eens opgevallen...

) is ondervangen door een open expansievat en warmtewisselaar. Noodkoeling hoeft daardoor niet meer: uit principe stook ik uitsluitend wanneer ik daarbij aanwezig blijf. Oververhitting (water in de kachel aan de kook) kan eigenlijk alleen voorkomen wanneer de spanning uitvalt of door andere oorzaak de pomp stopt met werken. De oplossing is dan simpel: kacheldeurtje open, emmer zand naar binnen, deurtje weer dicht. Mocht ik het niet direct merken verwacht ik wel gealarmeerd te worden door het geraas van het water voordat het echt aan de kook komt, zelfde oplossing. Mocht ik echt bewusteloos zijn kan heet water en/of stoom altijd weg naar het open expansievat (groen). Dat heeft 25 liter water op kamertemperatuur dat verdampend water automatisch weer bijvult. Het lijkt me onmogelijk dat het geheel helemaal droog zou kunnen koken voordat het hout is opgebrand en overdruk kan al evenmin ontstaan. Zoals is te zien is de open verdeler met bijbehorende pomp vervallen, de warmtewisselaar geeft de warmte af aan het buffervat middels thermosifon werking.
Voor de besturing heb ik een verschilregelaar type KS2W van het merk OEG. Het bijbehorende manual vind je
hier. Ik ga schema 204 gebruiken:
Wie heeft er ervaring met deze regelaar? Er is ook software voor waarmee je via een USB-kabel het geheel vanuit een PC kunt programmeren maar die is erg lastig te vinden. Iemand op dit forum misschien?