Dat ligt niet alleen aan de mal, maar ook aan de temperatuur van beton, water en omgeving. Als de aanvangs temperatuur hoger is begint de uitharding eerder. In de zomer lukt het daarom wel om twee keer per dag te gieten, anders red je dat niet. Vuurbeton is raar spul, omdat de verharding zo stormachtig verloopt heb je ook maar 20 minuten om het na toevoegen van het water te verwerken. Daarna moet je er niet meer aankomen of zelfs maar de mallen verplaatsen.kockie schreef:Ik had begrepen dat je vuurbeton na 8 uur al kon lossen. Heb ik ergens verkeerde informatie vandaan, of is het werken in een rubbermal gewoon anders?
Te lang trillen is ook al niet goed want dan gaan de zwaardere delen naar de bodem zakken en bestaat de bovenste cm alleen maar uit cementwater. Te weinig trillen maakt dat het een bros-reep wordt en krijg je geen homogene opbouw.
Als je dat allemaal niet kan schelen en de kwaliteit er niet toe doet dan kun je voor een relatief laag bedrag samen een paar mallen en gietstukken maken. Maar verwacht er voor die prijs ook niet veel van. Het kan werken, maar de ruimte voor fouten is erg veel groter dan het smalle venster waarbij het allemaal wel goed gaat.
Doe het dan anders, koop chamotte stenen, huur een zaagmachine en maak pakketten voor de mensen die er een willen hebben. Doe er ook nog een passende p-channel bij en klaar is Kockie, Ritsaert of 12much. In een weekeinde is dat dan wel bekeken. Dan kopen de gegadigden zelf een emmertje Moviset en knutselen er eentje in elkaar. Daar heeft de uitvinder geen enkel bezwaar tegen en de kwaliteit wordt daarmee heel redelijk. Een versie speciaal voor dit doel uitwerken wil ik wel doen.
Is dit een goed alternatief?