Hoi Wim, wederom dank voor je uitgebreide reactie en fraaie simulaties!
Excuus dat ik niet duidelijk mijn huidige opbouw heb verteld, maar in de woonkamer, die ik heb uitbesteed, heeft de leemstuccadoor eerst een egalisatielaag leem op de muur gespoten, ik denk zeker 2 cm als het niet meer is, en daar op 10 cm houtvezelisolatieplaat, afgewerkt met ongeveer 3 a 4 cm leem met wandverwarming daar in.
Daarna heb ik zelf een veel grotere ruimte volledig met de hand, totaal 6000 kg leem, aangebracht in een ruimte van 60 m2 vloeroppervlak en ik dacht 55 m2 muuroppervlak. Dit was een enorme klus, ook het zagen van alle isolatieplaten en verzinken van allerlei objecten in de muur die uitstaken, en de getoogde stalen ramen. Het is wel heel fraai geworden en de ruimte voelt wel veel behaaglijker dan voor deze ingreep. Voor deze laatstgenoemde ruimte heb ik voor 8 cm houtvezelisolatieplaat gekozen, ook weer de hardere variant (stucplaat), omdat ik wat angsten kreeg voor de grotere diktes (> 6 cm). 8 cm blijft in mijn optiek vrij veel.
Misschien maak ik mij zorgen om niets, want ik heb niet geobserveerd dat het mis gaat met vocht tussen isolatieplaat en muren. De muren waren ook allemaal droog voordat ik ging stuccen, nooit vocht opgemerkt, ook niet in de winterperiode. Maar omdat de theorie voorspelt dat het toch mis kan gaan ben ik daar nu minder gerust over.
De hele twijfel is in gang gezet nadat ik wat vochtplekken op de muur van een nog te verbouwen ruimte van ongeveer 30 m2 constateerde. Dit is een ruimte aan de noord-zijde van het huis. Ons huis ligt op een wierde, een kunstmatige verhoging, en de noordzijde daar ligt de vloer lager dan het maaiveld, omdat het huis op een helling staat. Door grote hoeveelheden regen is die zijde altijd extra vochtig. Vorig jaar sloeg er zelfs vocht door de voegen vlak boven de vloer, met plassen water tot gevolg in deze ruimte. Gelukkig was deze ruimte toen niet verbouwd en geisoleerd!
Ik denk, te zien aan de muren, dat alleen deze noordzijde gevoelig is voor dit vochtprobleem onder in de muur. Ik heb daarom afgelopen voorjaar de grond tot de fundering handmatig afgegraven en schoongespoten met hogedrukspuit. De voegen waren erg open geerodeerd, soms kon ik de voegspijker er wel 5 a 10 cm in steken! Ik heb toen eerst alle open voegen dichtgesmeerd met metselmortel met kalktoevoeging, omdat ik niet 100% cement wilde gebruiken en ik de gevel niet volledig damp en vocht dicht wilde maken, tegen adviezen van buren in die bitumen of 100% cement adviseerden. Daarna heb ik een 5 a 10 mm raaplaag van deze mortel tegen de muur gezet.
Sindsdien is er geen lekkage meer. Alleen over een lengte van ongeveer 2 meter zie ik vlak boven de vloer aan de binnenzijde dat de muren hier duidelijk vochtiger zijn: de binnenkant van de muur heb ik over de onderste meter met kalkmortel gestuct, daar boven met leem, zodat het damp open is en evt. vocht kan verdampen naar binnen toe.
De kalk kleur op enkele plekken donkerder, dus goed droog zijn de muren niet. Ik twijfel om op termijn drainage aan te leggen - liever doe ik dat niet - maar ik sluit het niet uit.
Sinds deze bevinding, die zicht tot deze specifieke buitenmuur beperkt, overweeg ik om op deze muur temperierung te gaan uitproberen. Niet dat ik denk dat dat alle problemen van vocht zal oplossen - maar het grote voordeel hiervan is dat je evt. vochtproblemen veel makkelijker kunt opmerken omdat deze in het zicht blijven. Die plekken voelen overigens niet nat aan, hooguit iets koeler dan de rest van de muur.
Ik heb mij iets meer in de temperierung verdiept en vind het wel spannend om dit te gaan proberen, omdat ik niet zeker weet of het goed gaat werken en omdat ik geen bouwfysicus ben. Het staat ook aardig loodrecht op de werkwijze die ik voor de andere ruimten heb gebruikt tot nu toe. Maar met wat restmateriaal kan ik relatief eenvoudig 2 of 3 lussen aanbrengen op de muur, evt. van van leemstuc voorzien, en aansluiten op de verdeler waar nog groepen vrij zijn. Dan kan ik deze winter al een indruk krijgen wat het doet met de muur en ruimte. Kortom, het huis blijft een experimenteel project. Achteraf was het handiger geweest direct meer waarde aan de waarschuwingen van enkele forumgebruikers te hechten. Maar zeker weten dat de isolatie niet werkt of matig is weet ik ook niet. Dat moet ik eens proberen te meten.
Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?
Moderator: Moderators
-
fietser
-
fietser
Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?
hoi, het is al weer een tijd geleden dat dit topic actief was, maar kan iemand dit probleem natuurkundig verduidelijken? Ik neem aan, dat dit probleem ook van toepassing is wanneer je bijvoorbeeld een dampdicht plat dak gaat isoleren van binnenuit met tussen dak en isolatie een ventilerende spouw?Gargouille schreef: ↑14 jul 2020, 00:20In de isolatiewereld zijn nog veel discussiepunten te vinden. Maar dit is er geen meer van. Verhoogt de kans op zeer schadelijke convectiestromen (met enorme toename van condensatievocht)doorheen de isolatie.Of een kleine geventileerde opening te maken tussen je isolatie en je muur (soort spouw)
G
Bij convectie verplaatst warmere lucht zich naar koudere plekken, maar zolang er voldoende geventileerd wordt, is dit dan een probleem, want dan wordt het vocht toch afgevoerd door de ventilatie? (kennelijk toch niet voldoende) Verder lees ik bijna overal dat er bij dit soort implementaties van een geventileerde spouw dampremmende of intelligente damp schermen worden gebruikt. Lost dat dit probleem op? Hoe denken jullie over dergelijke schermen? (zelf ben ik terughoudend, sceptisch, omdat je nooit goed weet of het 100% afsluit en goed blijft afsluiten in de toekomst)
-
Johan Jonker
Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?
Beste deelnemers, dank voor deze uitgebreide discussie! Erg informatief.
Het heeft mijn plannen om een enkelsteensmuur te isoleren erg beinvloed.
Het heeft mijn plannen om een enkelsteensmuur te isoleren erg beinvloed.
-
Johan Jonker