Dirk schreef:
Ik denk dat je wat meer moeite moet doen om goed te lezen wat ik schrijf.
Het enige wat ik hier voortdurend, met hand en tand, wil verdedigen, is het feit dat één enkele finoven kan instaan als warmtebron voor de volledige warmtebehoefte van een woning. Zonder daarbij de noodzaak van enig back-up systeem.
Jij en anderen lijken dat niet te willen geloven. Dat is jullie volste recht.
Ik leg alleen in grote lijnen mijn standpunt uit. Ik ga bewust niet in detail. Dat moet je trachten te begrijpen want in detail gaan zou voor mij regelrechte commerciële zelfmoord betekenen.
Ik lees echt wel wat je schrijft Dirk, een aantal antwoorden terug gaf je wederom aan dat een finoven een heel huis kan voorzien van warmte.
Je gaf eerder aan om water te gebruiken om de overige ruimtes hiermee te verwarmen. Je zit hier vast aan de opwarm mogelijkheden van water.
Alles hangt af van hoe de finoven gebouwd wordt. In mijn geval weegt de kern meer dan 1000 kilogram. Die massa op bijvoorbeeld 420 graden vertegenwoordigt reeds een relatief grote hoeveelheid opgeslagen energie. Ongeveer drie keer meer dan wat in een zelfde volume water kan gestockeerd worden.
Dit geef je aan als buffer, 420 graden ga jij geen water door heen sturen om de overige ruimtes te voorzien van warmte, althans dat mag ik hopen.
Er is overgens wel een mogelijkheid hoor, duur kwa materiaal en om commerciele belangen geef ik dit ook niet aan.
Andere niet beantwoorde opmerking is een goede isolatie voor je buffer, die is volgens jou voordeliger omdat de buffer compacter is.
Een kleine benadering geeft aan dat je minimaal 2x zoveel verliezen hebt bij deze temperaturen.
Een preciesere waarde vergt wat rekenwerk en duidelijkheid wat en hoe je dit wilt toepassen. Mijn vermoeden is groot dat dit nog wat hoger uit valt.