Ik ben gisteren bij de oosterburen geweest, daar bij een boswachter zijn ketel aangekeken.
Hij heeft 10 jaar geleden een nieuw huis neer laten zetten (groot huis...!)
Toe kon hij kiezen om als energie voor stookolie, gas of hout te gaan.
Hij heeft toen voor hout gekozen
Zijn ketel is een Hoval Pyrolyt, 25kW. (oostenrijks fabrikaat)
Die heeft die gekoppeld aan een 1500 buffervat.
Aan dat buffervat is een 300 liter watertank gekoppeld voor het warme gebruikswater (keuken en douche)
Ook zaten er 3 expansievaten aan (eerst had hij twee expansievaten, maar na veel problemen met de druk hebben ze er een klein expansievat bij laten zetten)
Hij had deze installatie 10 jaar, en nog nooit een storing gehad. Wel begonnen de stenen in de ketel een beetje slecht te worden.
Stoken doet hij met dit weer 1 keer per dag. In de winter, als het goed vriest, ook wel eens twee keer per dag.
(Het huis was wel goed geisoleerd, maar die oostenwind trok echt wel de hitte uit het huis.) (hij heeft ook niet veel zon in huis, zuidzijde staan allemaal bomen)
In de zomer kon hij het soms af met 1 keer per week stoken, soms 2 keer.
Hij stookt altijd op dennenhout, was het goedkoopste. Hij verstookt dan zo'n 18 kuub per jaar.
Hij noemde ook wel dat deze ketel zeer degelijk was, loodzwaar. Hij adviseerde mij ook om beter iets meer uit te geven aan een goede ketel en geen Tsjechisch model te nemen. En nu had ik net een mooie ketel gezien van Atmos, uit tsjechie....
Iets om mee te nemen in de overweging...
In zijn ketel was het nog veel handwerk mbt het regelen. Hij stopte de brandkamer vol, stopte onderin een krant en stak hem aan. Na een paar seconden begon het al te bulderen door de schoorsteen. Na twee minuten was de schoorsteen op 200 graden, kon hij de onderste deur dicht doen en brandde de kachel goed door. Schoorsteen bleef dan zo tussen de 180 en 200 graden.
Hij noemde wel dat de huidige ketels ook veel met lambda werkten en dat dat alles nog makkelijker maakte.
als hij het weer zou moeten doen had hij wel een groter buffervat genomen, 1500 liter was vaak net te klein.
Nu heb ik nog wel een vraagje.
Hij had dus een apart 300 liter vat staan voor SWW. Is dit altijd zo?
Ik dacht dat je dus een buffervat hebt van bv 1500 liter. Daar zit dan een hygiene spiraal in waar koud water instroomt en er als warm water uitkomt. Heb ik dat nu fout bedacht? Zijn 300 liter SWW vat werd wel elke keer opgestookt tot 80 graden om legionella te voorkomen..
Ga bij nog een paar mensen kijken, dus leer zo elke keer een beetje meer.
Het idee om zonder gas te gaan leven spreekt me nog steeds aan, zit alleen nog wel beetje met de hoeveelheid hout die ik nodig zal hebben.. Een 70 kuub die ik nu heb zal dan binnen 4 tot 5 jaar op zijn. Het word dan een moeten, elke winter moet ik een kuub of 12 tot 16 bij elkaar sprokkelen. Heb er gigantisch hobby aan, in het bos bezig te zijn. Doe het ook voor mijn werk. Maar heb ook nog een jong gezin en een huis waarin ook nog veel moet gebeuren. Moet dat nog beetje overzien hoe ik dat allemaal ga doen.
Maar houtkloven is het mooiste wat er is, doe het altijd met de bijl, kan daar echt van genieten...
Houtkachel met cv aansluiting, eventueel met zonnecollector?
Moderator: Moderators
-
houtwerker
-
Ruuben
Re: Houtkachel met cv aansluiting, eventueel met zonnecollec
Een cv-gaskachel kan je er altijd makkelijk naast hangen als het houthakken tzt tegen gaat vallen. Desnoods met gastank eronder. Zo gepiept.
Neem voor het gemak er een met twee doorstroomspiralen. kost iets van 100 euro extra per spiraal. Een platenwisselaar is erg duur en veel meer techniek, en 2 extra pompen!
10 jaar terug was hygiëne doorstroomspiraal nog niet op de markt.
Nu dus wel en is het de standaard. In alle opzichten superieur aan een extra vat.
Legionella krijg je niet. De flow (=constante verversing)door je spiraal is te groot, en gezien je stookgedrag echt te heeft voor de beestjes.
In oude emaile vaten was regelmatig (1x per 7 dagen boven de 60 )opstoken wel noodzakelijk.
je hebt een houtstoornis. Je HEBT GENOEG! just do it.
Neem voor het gemak er een met twee doorstroomspiralen. kost iets van 100 euro extra per spiraal. Een platenwisselaar is erg duur en veel meer techniek, en 2 extra pompen!
10 jaar terug was hygiëne doorstroomspiraal nog niet op de markt.
Nu dus wel en is het de standaard. In alle opzichten superieur aan een extra vat.
Legionella krijg je niet. De flow (=constante verversing)door je spiraal is te groot, en gezien je stookgedrag echt te heeft voor de beestjes.
In oude emaile vaten was regelmatig (1x per 7 dagen boven de 60 )opstoken wel noodzakelijk.
je hebt een houtstoornis. Je HEBT GENOEG! just do it.