Het lijkt alsof de Pritty veel vermogen afstaat aan de kamer maar weinig naar de buffer.
Dat is vaak met hout-cv kachels zo. Alleen met flink opstoken maken ze veel warm water maar als je kamer op temp is neem je gas terug met stoken. Op dat moment zakt de warmwaterproduktie flink in en ga je, na een poosje cv-zijdig warmte tekort komen.
Vuile wisselaars doen daar nog een schepje bovenop
Met de installatie is niet veel mis, het mixventiel is juist geplaatst, de pompen opwekking en afgifte zijn redelijk in balans, de 12 voor afgifte had ook gekund maar niet heel fout.
Enkel is er geen goede verhouding tussen de afgifte direct aan de woonkamer en aan de cv.
Daar is weinig aan te veranderen, deuren open naar de gang oid.
GTV6 schreef:Met de installatie is niet veel mis, het mixventiel is juist geplaatst, de pompen opwekking en afgifte zijn redelijk in balans, de 12 voor afgifte had ook gekund maar niet heel fout.
Enkel is er geen goede verhouding tussen de afgifte direct aan de woonkamer en aan de cv.
Daar is weinig aan te veranderen, deuren open naar de gang oid.
Zo maar een gedachte... nu moet het water 60 graad zijn, wil het iets doen in het buffervat en daarmee het huis. Stel nu dat ik de kachel via de warmte wisselaar spiraal in de buffer aansluit ? Dan kan de 60 graden restrictie klep weg en wordt het buffervat ook opgewarmd als de kachel tussen de 50 en 60 graden water produceert (wat vaak zo is als de kachel rustig brandt). Wat zijn hier de pro's en contra's?
Ik wil sowieso nog een en ander aan de installatie gaan veranderen, dus als het allemaal in een keer kan graag. O.a. biomeiler via platen wisselaar op het huis aansluiten en het vat niet gebruiken inden we op de biomeiler lopen (bij afwezigheid).
De "restrictie" is weg, maar over een (paar) jaar je kachel ook....
Op zich is een prity op de wereld minder niet zo erg , maar nu je het ding hebt, is het wel zo fijn om 'm zo goed mogelijk te gebruiken. Daarbij hoort heet stoken om creosoot en condens te voorkomen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden. Why should I work harder when I can work smarter
@kockie: Het heet stoken van mijn kachel is een probleem. Met vuren pellethout gaat de kachel als de brandweer, maar zodra ik droog zwaarder hout stook, lijkt de temperatuur niet hoog genoeg te zijn en krijg ik last van creosoot en condens in de kachel. De watertemperatuur blijft echter wel keurig op 60.
Het maakt weinig uit of je rechtstreeks in de buffer gaat of via een wisselaar.
Zolang je de afnamekant direct aanzet bij opstook wordt de buffer niet warm, er gaat alleen wat in de buffer bij overcapaciteit en die heb je niet.
Maar wat wil je eigenlijk bereiken? Wil je de buffer warm hebben voor latere uren dat er niet gestookt wordt, wil je meer warmte in andere vertrekken dan de plaats van de kachel?
GTV6 schreef:
Maar wat wil je eigenlijk bereiken? Wil je de buffer warm hebben voor latere uren dat er niet gestookt wordt, wil je meer warmte in andere vertrekken dan de plaats van de kachel?
Ik wil in eerste instantie de andere ruimtes warm hebben en daarna pas de buffer, zodat de buffer dan 's nachts kan overbruggen.
JantjeV8 schreef:Ook als je meer, maar kleiner gekloofde stukken toepast?
Dan gaat het beter, maar met gekloofd hout bereik ik geen hoge stralingswarmte in de kamer waar de kachel staat. Met pellethout gaat dit beter. Nog iets onverklaarbaars: ik stook de kachel nu voor het eerste jaar volledig. Ik heb pas twee keer meegemaakt dat de kachel vol vermogen afgaf aan de kamer waarin deze staat. Het werd toen op de top 24 graden. De kachel brulde als een malle, terwijl de temperatuur van het water netjes op 60 bleef. De andere keren dat ik stook krijgt de kachel het in de kamer na 2 uur stoken max 4 graden warmer (van 14 naar 19). Daarentegen zijn de radiatoren in de keuken, de serre etc. wel lekker warm. Hoe kan ik het bereiken dat die kachel altijd zo "brult"?
Even opgezocht jouw kachel geeft 8 kW aan de ruimte af op vol vermogen en dit is kennelijk teveel, gezien jouw stookgedrag in de grafiek.
Beste is de afname pomp uit te laten tot de buffer in het midden 45 tot 50 graden is.
Zolang dit water 25 graden is moet dit 2 tot drie keer door de ketel voordat het 65 graden is.
Daardoor is de volumestroom van het opgewekt vermogen veel kleiner dan de volumestroom van de afgifte. Hierdoor stort de temperatuur van de afgifte in.
Een by pass om de buffer heen is ook een optie, de buffer heb je nu meer last van dan gemak.
Je hebt voor de buffer met een aanvangstemperatuur van 25 graden een 70 kWh nodig om de buffer op temperatuur te brengen. In de daarvoor benodigde tijd heb je al 20 kWh in je woonkamer gestopt.
Nog even terugkomend op de Prity. De buffer wordt op ongeveer 30 graden gehouden door de biomeiler. Als je om 20.00 gaat stoken dan knalt de kachel over de 60 graden en gaat hij het bufferwater van 30 graden opwarmen naar 70/80 graden. Dat doet ie wat langer dan een uur en dan haalt hij de 60 graden niet meer. Als ik het goed zie gaat de 60 graden-drie-weg klep schakelen en wordt het aanvoerwater van de kachel (deels) aangevuld met heet water uit de retour.
De bovenste laag van de buffer gaat vervolgens pieken. Die piek zegt niet zo veel en dat vlakt -ook door interne stroming -rap af. De temperatuur opbouw van de buffer is nu nog niet in beeld dus daar kunnen we weinig over zeggen.
Wat je vervolgens wel kan zien is dat de aanvoer en de retour van de verwarming (de tempurierung) stijgen van een vlakke 25/27 graden naar 27/30 graden (retour van 23 graden om 1700 naar 33 graden om 23.00 uur). Als je kijkt naar de omvang van het huis gaat hier veel energie in zitten. Dat zou interessant zijn om te weten hoeveel dat is.
De buffer van 800 liter is klein in vergelijking met het hele grote huis (waar het verwarmingswater door heen stroomt). Het water uit de buffer wordt zover ik weet ook continu door het huis gepompt. Ik weet niet hoe omvangrijk de verwarming nu is. Maar om de werking van de prity te beoordelen moet je naast de buffer ook het huis als buffer meenemen.
De prity zou 29 kw in de cv en 8 kw in de ruimte moeten zetten. Ik vermoed niet dat ie dat haalt, maar 8 kw is natuurlijk niet niks en kan prima leiden tot peentjes zweten.
Een bypass van de buffer is ook interessant omdat de tempurierung zover ik weet beter werkt bij een wat hogere temperatuur. Nu schommelt dat een beetje rond de 30 graden.