Continue warmte afnemen is precies wat ik wil gaan doen, probleem met een biomeiler is echter dat je te veel warmte afneemt en dat het ding dan in slaap valt en het weer twee weken duurt voordat hij weer bij is. Daarom ben ik nu een regeling aan het maken die aanbod en vraag op elkaar afstemmen, en wel zo dat de vraag nooit het aanbod overstijgt. De hardware is al klaar, een plaatje en een update in dit draadje: viewtopic.php?f=3&t=4218&start=60. Volgend stap is de software.Gandalf schreef: Dat is dan ook een discontinu systeem: Je onttrekt gedurende 10 minuten warmte en geeft de bacteriën 23h50min de tijd om zich terug te herstellen. Toch een groot verschil met continu warmte onttrekken in grote hoeveelheden.
De hardware is uitgerust met 5-6 temperatuur sensors, zodat we precies het vermogen kunnen bepalen. Ik denk aan:
- biomeiler heet (vorlauf)
- biomeiler koud (rucklauf)
- temperierung heet (vorlauf)
- temperierung koud (rucklauf)
- buitentemperatuur
- temperatuur buffervat ? Is dat nodig ?
De afname kan ik regelen met een stappen motor aangedreven mixer in het tempierungssyteem.
Het voordeel van een biomeiler tov. zonnecollector is dat deze ook midwinter en in het donker warmte levert, het is wel iets minder dan in de zomer, maar nog altijd veel meer dan een zonnecollector in die tijd. Onderschat ook de waarde van de overblijvende compost niet, zoals het er nu uitziet eindig ik met een kleine winst op mijn energie rekening.