Uiteraard moet er water in het vat zitten, ik bedoelde een lege warmtebuffer, dus gevuld met koud water. Een buffervat voor de veiligheid werkt namelijk alleen als je genoeg ruimte overhoudt voor het overschot aan warmte in de kachel. Met andere woorden: als je het buffervat volledig uitnut als warmtebuffer, dan is die "veiligheidsvoorziening" maar een deel van de tijd beschikbaar! Een warmtebuffer die helemaal vol zit (ik bedoel volledig gevuld met warm water van tegen het kookpunt) heeft geen ruimte meer om warmteoverschot in de ketel op te vangen.John O schreef:Uitermate goed idee! Die buffer moet natuurlijk niet leeg zijn maar water bevatten, anders heb je nog geen thermosifon werking. In mijn buffer opstelling ging ik nog steeds uit van een pomp. Thermosifon is veel beter, Combineer het met een open expansietank en een vlottervulkraan en er kan bijna niks meer misgaan. Koppelen met de bestaande cv met een warmtewisselaar, een spiraal in de tank bijvoorbeeld. Beetje regeling eraan zodat de cv niet de buffer opgaat warmen en klaar.John Doh schreef: Ik zou het zelf niet verantwoord vinden om voorgestelde oplossing toe te passen, omdat de gevolgen van het falen van de enkelvoudige beveiliging (weliswaar kleine kans) zo groot kunnen zijn. Je kunt een explosie krijgen, maar los daarvan ook nog stoomvorming. Stoom is eng spul, je kunt er heel goed mee steriliseren. Minimaal zou ik op zoek gaan naar een dubbele beveiliging en onderzoeken wat er gebeurt als een beveiliging aanspreekt (waar gaat de stoom heen?). Een lege buffer op de juiste plaats (zodat thermosyfon werkt) is de mooiste beveiliging, want is zelfwerkend op basis van de natuurwetten (die doen het altijd).
houtkachel met cv omloop aansluiten
Moderator: Moderators
-
John Doh
John
-
John Doh
Dat kan ook wel wat goedkoper, lijkt mij. Nog wat verder zoeken, iets van 1000 euro per kuub (geïsoleerd) moet mogelijk zijn.exroom schreef:ok buffervat
heb de site van buderus al meerdere keren nageplozen en
de benodigde speicher ik schat 1000 lter kost kaal (wel met isolatie) maar zonder iets erbij een dikke 2500 euro
John
-
John Doh
Ik denk zelf dat ik in jouw geval ook niet meteen naar een buffervat zou grijpen. Als ik jouw situatie goed begrijp, wil je op een "moederhaard" wat radiatoren laten meelopen. Het grootste gevaar lijkt mij dan overdruk in het radiatorcircuit.exroom schreef:hoe los ik dit nou op??
Ik denk dat de koeling met drinkwater wordt toegepast als droogkoken een probleem is. Ketels van plaatstaal worden dan niet meer gekoeld en branden dan mogelijk door. Is dat doorbranden bij jouw ketel ook te verwachten? Stel nou dat de warmtewisselaar uit dikwandige stalen buis bestaat, is het probleem dan niet gewoon over zodra het water is afgevoerd?
Je wilt dan ten eerste superzeker weten dat overdruk wordt afgevoerd, zodat de boel niet kan ploffen. Ten tweede wil je dan weten of de stoomvorming veilig (naar buiten) kan worden afgevoerd. Dit klinkt naar het open expansievat van John O, lekker hoog, op zolder dus. Met de ontluchting naar buiten, waar het geen kwaad kan.
John
- John O
Een wasmachine is aangesloten met een beluchterkraan. Als deze aansluiting niet op 125 cm en dus boven de machine zit is er zelfs een keerklep verplicht. Daarbij, een wasmachine kan geen druk opbouwen, er is dus alleen hevelgevaar.John Doh schreef:Dat is hier niet aan de orde. Je kunt de spiraal rechtstreeks op het riool aansluiten en het drinkwater aan de voorkant schakelen. Dat mag volgens mij wel, elke wasmachine werkt zo.John O schreef: Nee, elke aansluiting die druk kan opbouwen en water kan bevatten zal uitgesloten worden.
Maar je hebt gelijk, de beveiliging kan dan een stuk lichter zijn. Misschien zelfs alleen een beluchter?
Dat terzijde, het schema van exroom had geen aparte koelspiraal. Het werd gekoeld via de cv installatie zelf. Dat is ook mijn grootste bezwaar van die manier van aansluiten.
Groetjes, John
- John O
Een open vat heeft nog wel een nadeel dat ik nog niet genoemd heb. Als je daar serieus over gaat denken moet je dat wel weten.John Doh schreef:Dit klinkt naar het open expansievat van John O, lekker hoog, op zolder dus. Met de ontluchting naar buiten, waar het geen kwaad kan.
Er blijft zuurstof in het water komen! Een moderne installatie kan daar echt niet tegen en is zo doorgeroest. Vroeger... ja vroeger waren alle leidingen veel dikker en gingen dus wat langer mee...
Mede daarom ook de scheiding met wisselaar van de bestaande installatie. Gebruik degelijke leidingen van dikwandig staal of rvs, maar controleer ook de leidingen van de kachel op duurzaamheid.
Vergeet ook niet wat ik in mijn eerste mail zei, het systeem van de tekening werkt wel, alleen vind ik het geen goed ofwel wenselijk systeem. Een goede beveiliging voor de waterleiding is wel noodzakelijk.
Groetjes, John
-
exroom
op mij cv instalatie zit echt een automatische vulcombinatie met kiwa keerklep.
dat setje heb ik gekocht bij vegro, koste toe "maar" een 100 euro extra, en dat leek me wel makkelijk, vandaar dat ik dat heb aangesloten
of het mag of niet ik weet het niet, de kans dat ik vies cv water in het waterleiding net systeem krijg daar had ik nooit overnagedacht.
eigenlijk wel stom maar goed. zit erop.
ik heb zoals je al begrijpt cv en alles zeld geinstalleerd en daarna een installateur laten kijken en de garatie papieren in laten vullen.
hebben jullie de foto's nog bestudeert op de site van geurts?
en wat vinden jullie daarvan
tevens heb ik vandaag contactgehad met een paar verschillende bedrijven die material leveren om een buffervar e.d. te leveren
echter daar schok ik echt van een buffervar met spiraal komt toch inderdaad op minimaal 1250 euro
en dan nog alle aansturingen nog eens een 2000 euro
tevens moet ik me dakpannen verwijderen en een gat maken in mijn dap om hem boven tekrijgen
sorry maar daar ga ik dus echt niet aan beginnen
in de kachel waarvan ik het vermogen niet van weet maar heb vergeleken met andere kachels schat ik nu op inderdaad tussen de 5 en met maximaal vuur 15 kw
de buis is een rvs dikwandige buis van ik denk 150 cm lang en buiten diameter 30 mm en binnen diameter 22 mm
dus doorbranden zal wel meevallen
maar goed meerdere leveranciers hebben me vandaag juist op het nut gewezen hiervan, nl geen enkele verliezen door buffervat of corrosie door open systeem
een aantal leveranciers ben beniewd wat jullie hiervan vinden, operden het cv volume drastisch te verhogen, zodat deze dienst doen als gesloten buffervat en deze te plaatsen zoals geurts gedaan heeft dit is nl ook een soort thermosyphon type???
dit laatste vind ik eigenlijk de meest belangrijke vraag
dat setje heb ik gekocht bij vegro, koste toe "maar" een 100 euro extra, en dat leek me wel makkelijk, vandaar dat ik dat heb aangesloten
of het mag of niet ik weet het niet, de kans dat ik vies cv water in het waterleiding net systeem krijg daar had ik nooit overnagedacht.
eigenlijk wel stom maar goed. zit erop.
ik heb zoals je al begrijpt cv en alles zeld geinstalleerd en daarna een installateur laten kijken en de garatie papieren in laten vullen.
hebben jullie de foto's nog bestudeert op de site van geurts?
tevens heb ik vandaag contactgehad met een paar verschillende bedrijven die material leveren om een buffervar e.d. te leveren
echter daar schok ik echt van een buffervar met spiraal komt toch inderdaad op minimaal 1250 euro
en dan nog alle aansturingen nog eens een 2000 euro
tevens moet ik me dakpannen verwijderen en een gat maken in mijn dap om hem boven tekrijgen
in de kachel waarvan ik het vermogen niet van weet maar heb vergeleken met andere kachels schat ik nu op inderdaad tussen de 5 en met maximaal vuur 15 kw
de buis is een rvs dikwandige buis van ik denk 150 cm lang en buiten diameter 30 mm en binnen diameter 22 mm
dus doorbranden zal wel meevallen
maar goed meerdere leveranciers hebben me vandaag juist op het nut gewezen hiervan, nl geen enkele verliezen door buffervat of corrosie door open systeem
een aantal leveranciers ben beniewd wat jullie hiervan vinden, operden het cv volume drastisch te verhogen, zodat deze dienst doen als gesloten buffervat en deze te plaatsen zoals geurts gedaan heeft dit is nl ook een soort thermosyphon type???
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
- John O
Kiwa keur betekent enkel dat het in waterleiding mag worden toegepast. Niet dat het de juiste beveiliging is op de juiste plek. Ik ken dat setje wel. Dat is inderdaad niet bedoeld om permanent aangesloten te zijn. Als het aangesloten wordt met een Watts 9D (een CA keerklep) mag het tijdelijk toegepast worden, nog steeds niet permanent.exroom schreef:op mij cv instalatie zit echt een automatische vulcombinatie met kiwa keerklep.
Het is ook makkelijk als je moet vullen. Maar dit wil je niet aangesloten laten. Om 2 redenen:exroom schreef: dat setje heb ik gekocht bij vegro, koste toe "maar" een 100 euro extra, en dat leek me wel makkelijk, vandaar dat ik dat heb aangesloten
1. Besmettingsgevaar van de waterleiding, hier staat ook jullie eigen gezondheid op het spel.
2. Een lekkage in de installatie blijft onopgemerkt. Een goede cv installatie lekt niet, en hoeft dus ook niet bijgevuld te worden. Als bijvullen nodig is, is er of een lek, of het expansievat is defect.
Ik kon daar niks vinden, nog eens gekeken en Javascript aangezet.. dat hielp. Er is geen excuus voor slecht webdesignexroom schreef: hebben jullie de foto's nog bestudeert op de site van geurts?
Een overstort, thermometer, twee afsluiters met (gelukkig) de hendels eraf en een omgebouwde gasfles??? Wel mooi gespoten. Die gasfles ontgaat mij volledig, geen idee wat dat ding moet doen.
Dat snap ik heel goedexroom schreef: tevens moet ik me dakpannen verwijderen en een gat maken in mijn dap om hem boven tekrijgen![]()
Dat heeft niets met thermosifon te maken. Dit is de natuurkundige wet dat warm water graag boven koud water is. En dus vanzelf stijgt. Een verwarmingssysteem kan daarvan gebruik maken, en dat gebeurde vroeger ook veel. Ketel in de kelder, geen pomp, dikke leidingen, open expansie.exroom schreef: een aantal leveranciers ben beniewd wat jullie hiervan vinden, operden het cv volume drastisch te verhogen, zodat deze dienst doen als gesloten buffervat en deze te plaatsen zoals geurts gedaan heeft dit is nl ook een soort thermosyphon type???
Als je een het cv volume wilt verhogen heb je nog steeds een vat nodig... Maar je kan realistisch gezien geen vat plaatsen.
Wat ze bij geurtz met dat vat doen is me totaal onduidelijk...
Groetjes, John
-
exroom
inderdaad mooi gespoten, en dat is dus ook iets die gasfles op zijn kop in de lucht ik denk dat het kunst is
geurts is een kunstzinnig man.
maar goed ik ik ga volgende week daar naar toe en ik neem me camera mee
(de automatische vulcombiatie heb ik uit gezet, ik had er ook nog een kraan voor zitten)
- John O
Ik heb goed nieuws voor je! De kachel mag wel aangesloten worden volgens de eerste tekening. Alleen de terugloop beveiliging moet minimaal van het type CA zijn (waarvan ik dacht dat het BA moest zijn), deze zelfde beveiliging moet trouwens ook op je automatische vulautomaat zitten, dan mag die aangesloten blijven.exroom schreef:![]()
![]()
inderdaad mooi gespoten, en dat is dus ook iets die gasfles op zijn kop in de lucht ik denk dat het kunst is![]()
geurts is een kunstzinnig man.
maar goed ik ik ga volgende week daar naar toe en ik neem me camera mee
(de automatische vulcombiatie heb ik uit gezet, ik had er ook nog een kraan voor zitten)
zie: http://www.wattsindustries.com/images1/ ... _C9_nl.pdf
Groetjes, John
-
exroom
daar was ik vandaag ook acher gekomen, ik begon me na de verhalen van jou me steeds ongeruster te maken, en aangezien ik vandaag toch bij vegro was had ik dat "nogal verontwaardigd" aangekaard met de chef aldaar. de goede man heeft in mijn bijzijn wml gebeld (de watermaatschappij hier in de omgeving en die vond het gebruikte type wat ik had geen enkel probleem
nordic fire verkoopt trouwens hetzelfde type als ik heb
http://www.nordicfire.nl/brochures/prijslijst.pdf
ik heb het mix veniel van het merk esbe besteld (kost ook "maar" 85 euro)
dus eigenlijk vind ik deze manier best goedkoop in vergelijking met buffervat.
nordic fire verkoopt trouwens hetzelfde type als ik heb
http://www.nordicfire.nl/brochures/prijslijst.pdf
ik heb het mix veniel van het merk esbe besteld (kost ook "maar" 85 euro)
dus eigenlijk vind ik deze manier best goedkoop in vergelijking met buffervat.
- John O
Hmm, welk type had je? De waterleidingbedrijven zijn niet overal even streng, ik heb de strengste hier in de regio gebeldexroom schreef:daar was ik vandaag ook acher gekomen, ik begon me na de verhalen van jou me steeds ongeruster te maken, en aangezien ik vandaag toch bij vegro was had ik dat "nogal verontwaardigd" aangekaard met de chef aldaar. de goede man heeft in mijn bijzijn wml gebeld (de watermaatschappij hier in de omgeving en die vond het gebruikte type wat ik had geen enkel probleem
Voor de goede orde, het feit dat het toegestaan is wil natuurlijk niet zeggen dat dit een wenselijk systeem is.
Dit werkt natuurlijk wel als beveiliging, maar een buffer is vele malen beter. We moeten het maar als economische keuze accepteren
Trouwens vreemd dat je bij Vegro kan kopen, dat is een groothandel.
Groetjes, John
-
exroom
en dat scheelt enorm moet ik zeggen
groet
en ik moet je bedanken voor het uitzoekwerk dat je/jullie gedaan hebt/hebben
waardeer ik echt, als ik je ergens mee kan helpen, hoor ik het graag
-
chathanky
Een vulautomaat is geen overdruk of kook beveiliging John, wat denk je als de druk gaat oplopen omdat het water gaat koken?John O schreef: Hmm, welk type had je? De waterleidingbedrijven zijn niet overal even streng, ik heb de strengste hier in de regio gebeld
Voor de goede orde, het feit dat het toegestaan is wil natuurlijk niet zeggen dat dit een wenselijk systeem is.
Dit werkt natuurlijk wel als beveiliging, maar een buffer is vele malen beter.
Denk je dat de twee bar van de vulautomaat en de 3 bar overstort nog water wil gaan aanleveren om het zaakje te koelen.
Een vulautomaat heeft enkel de functie om je cv automatisch bij te vullen, meer niet.
Stel eens dat het systeem leeg kookt en vervolgens komt er als de druk gezakt (eerst naar 3 bar de overstort sluit en vervolgens via de zelfontluchter zakt de druk gestaagt onder de 2 bar) is nog een plensje koud water op de gloeiende pot. Ik weet niet of dit wenselijk te noemen is.
Streng of niet streng, er zijn gewoon vast gestelde voorschriften. Als je een keer onder een bekeuring uit komt omdat oom agent een goede dag heeft zegt dit niet dat je altijd ermee weg komt.
Een colega kan wel zijn werk serieus nemen en het afkeuren als ze het zien.
-
exroom
theoretisch komt het nietzover, denk ik
eris ook een temperatuurbeveiliging, deze gooit de klep open omdat het teheet is, druk zakt dus (er is nog geen overdruk en ook geen stoom!)
doordat het te hete water geloost wordt, zakt de druk, deze wordt op zijn beurt weer op druk gebracht dmv de automatische vulcombinatie.
thoretisch en praktisch natuurlijk, gaat het mis als alle beveilingen stoppen met functioneren!
beveiligingen:
bij de cv hout kachel:
overdruk beveiliging
temperatuurbeveiliging
expansievat
automatsche vulcombinatie met keerklep
bij de cv
overdruk beveiling
temperatuurbeveiliging
expansievat
automatische vulcombinatie
op klusidee forum nog de tip gekregen om de cv leiding aantesluiten op waterleiding, dit: "Anders een klep aansluiten elektrisch belast dicht en stroomloos open. "
tevens hebben zich al meerdere installateurs zich bij mij gemeld, met praktijk ervaring. het komt er op neer dat als ik mijn voorgenomen beveiligingen aanbreng ik geen enkel gevaar loop.
Tevens stelde er een: waar wil je de warmte heen brengen?!, nou zorg dat die radiatoren voldoende capiciteit hebben om die warmte af te zetten, en regel deze radiatoren goed in. verwijder indien aanwezig de thermostaat kranen en monteer de gewone draai knoppen, en verwijder eventueel de draaiknop zelf, om te voorkomen dat die dicht gedraaid kunnen worden.
tevens wil ik nog zeggen, google een op kachel, wat blijkt zelfs op marktplaats wordt je doodgegooid met cv kachels, wat denk je, dat mensen een kachel kopen van 495 euro, een buffervat e.d. laten aansluiten? dus niet, dezelfde leveranciers leveren een kit, wat hierop lijkt, aldan niet voor gemonteerd. echter dan van een kwaliteit, betrouwbaarheid wie weet het. ik niet.
er zijn een hoop mensen die wel een cv kachel willen, echter niet over de centjes /ruimte beschikken om de mooie oplossingen te realiseren
(en deze oplossingen met buffervat hydraulisch gescheiden dat is natuurlijk ook het mooiste).
echter chatkhanky, ik heb al eerder gezegd bij klusidee ik heb echt wel vertrouwen in jouw deskundigheid, en je ervaring., alleen zou ik aan jou willen vragen, bedenk eens een oplossing voor me
dus een hier een vraag aan jou, graag een oplossing voor het volgende:
ik heb een cv houkachel en een cv installatie, ik heb geen ruimte en geld voor de buffervat oplossing.
wat is je voorstel:
ik ben echt benieuwd waarmee je komt, en ik denk, dat als je het ei van columbus hebt, je echt een hoop mensen kan helpen.
eris ook een temperatuurbeveiliging, deze gooit de klep open omdat het teheet is, druk zakt dus (er is nog geen overdruk en ook geen stoom!)
doordat het te hete water geloost wordt, zakt de druk, deze wordt op zijn beurt weer op druk gebracht dmv de automatische vulcombinatie.
thoretisch en praktisch natuurlijk, gaat het mis als alle beveilingen stoppen met functioneren!
beveiligingen:
bij de cv hout kachel:
overdruk beveiliging
temperatuurbeveiliging
expansievat
automatsche vulcombinatie met keerklep
bij de cv
overdruk beveiling
temperatuurbeveiliging
expansievat
automatische vulcombinatie
op klusidee forum nog de tip gekregen om de cv leiding aantesluiten op waterleiding, dit: "Anders een klep aansluiten elektrisch belast dicht en stroomloos open. "
tevens hebben zich al meerdere installateurs zich bij mij gemeld, met praktijk ervaring. het komt er op neer dat als ik mijn voorgenomen beveiligingen aanbreng ik geen enkel gevaar loop.
Tevens stelde er een: waar wil je de warmte heen brengen?!, nou zorg dat die radiatoren voldoende capiciteit hebben om die warmte af te zetten, en regel deze radiatoren goed in. verwijder indien aanwezig de thermostaat kranen en monteer de gewone draai knoppen, en verwijder eventueel de draaiknop zelf, om te voorkomen dat die dicht gedraaid kunnen worden.
tevens wil ik nog zeggen, google een op kachel, wat blijkt zelfs op marktplaats wordt je doodgegooid met cv kachels, wat denk je, dat mensen een kachel kopen van 495 euro, een buffervat e.d. laten aansluiten? dus niet, dezelfde leveranciers leveren een kit, wat hierop lijkt, aldan niet voor gemonteerd. echter dan van een kwaliteit, betrouwbaarheid wie weet het. ik niet.
er zijn een hoop mensen die wel een cv kachel willen, echter niet over de centjes /ruimte beschikken om de mooie oplossingen te realiseren
(en deze oplossingen met buffervat hydraulisch gescheiden dat is natuurlijk ook het mooiste).
echter chatkhanky, ik heb al eerder gezegd bij klusidee ik heb echt wel vertrouwen in jouw deskundigheid, en je ervaring., alleen zou ik aan jou willen vragen, bedenk eens een oplossing voor me
dus een hier een vraag aan jou, graag een oplossing voor het volgende:
ik heb een cv houkachel en een cv installatie, ik heb geen ruimte en geld voor de buffervat oplossing.
wat is je voorstel:
ik ben echt benieuwd waarmee je komt, en ik denk, dat als je het ei van columbus hebt, je echt een hoop mensen kan helpen.
Laatst gewijzigd door exroom op 07 sep 2007, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.