Luchtvochtigheid

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

deleted

Re: Luchtvochtigheid

Bericht door deleted »

De (vocht en warmte) regelende massa (leem en finoven) zit natuurlijk allemaal binnen de geïsoleerde schil.
Dan werkt het niet regelend (temperend) met het buitenklimaat, maar enkel temperend in de tijd.
Net zoals een vliegwiel. Maar dat vliegwiel spreidt evengoed koelte langer in de tijd als warmte...
En spreidt dus ook net zo goed droogte langer in de tijd als vocht...

Je massa heeft al lang al z'n vocht afgegeven. En is eigenlijk volledig ontladen en in evenwicht met de erg droge binnenlucht. Als je nu gaat bevochtigen werkt het je zelfs tegen, want het neemt snel de damp op en houdt de lucht zo erg droog...
Je zal dus langdurig en voldoende moeten bevochtigen.
Ik lees in tabellen (waar het waarschuwingen betreft tegen een te vochtig binnenklimaat) dat de grootste capaciteit van luchtbevochtigen gehaald wordt door de was binnenhuis te drogen. Wordt meestal daarom afgeraden. Maar kan hier misschien een oplossing zijn tot je terug boven de 40% zit ...
Ik neem aan dat het vrij traag zal gaan, want je moet ook de batterij van leem en steen terug laden.

PS: Bij gelijke temperatuur is vochtige lucht (eigenaardig genoeg) lichter dan droge lucht.
Dus als het één volume betreft (met gelijke temperatuur) zou je op het bovenverdiep een iets hogere RV moeten meten.

G
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

@G. Klopt helemaal dat ik de vochtbuffer volledig heb ontladen. Het hout is ook hier en daar fors gekrompen. Als ik ga verdampen dan merk ik ook dat de vochtigheid snel wordt opgenomen. Is niet tegen aan te verdampen. Ik ben ook heel langzaam naar de huidige 25 % gekropen en ik zal waarschijnlijk op de lente moeten wachten om het op te lossen. Volgende winter op tijd ingrijpen.

We zetten de was al een tijdje centraal te drogen.
groet!

Ritsaert
Ingir

Bericht door Ingir »

De RV is bij ons nog niet zo hoog geweest afgelopen jaren, zo'n 55% al enkele weken... nu heb ik juist enkele wanden gestuukt in leem en daar gaan de nodige liters water in. :mrgreen:
ritsaert snijder

Tsja het lemen van een muur...kan geen luchtbevochtiger tegen op :D
groet!

Ritsaert
frans

Bericht door frans »

Geïnspireerd door de hier gemelde grafiek vanavond twee thermometers op MP gekocht.
Lijkt me wel leuk om een hygrometer in elkaar te zetten met gebruik er van.
Overigens is de lucht vochtigheid hier al tijden ca. 55%.
Het gevolg van de binnen temperatuur van 19 tot 21 max. (stenen kachels / vvw )
Met de vorige kachel , en bij behorende temperatuur had ik wel eens het gevoel dat de huid
van je gezicht al barstte..
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
swake

Bericht door swake »

Soooo... een jaar later... hoe 'nat' is het nu?
En vooral, wat heb je gedaan om het 'nat' te krijgen, als dat al gelukt is.

Het zakte hier vandaag ook onder de 35% RV. Wil tijdens het douchen hier de lucht uit de badkamer naar het woongedeelte pushen, omgekeerd van normaal dus. En waar zijn al die plantjes heen??? Merk nu pas dat er niks meer in de living staat... kan ze dus ook geen water geven die spullen!
Ingir

Bericht door Ingir »

Wasrekje in de woonkamer werkt ook prima, wij hebben altijd zo'n 40-50% dankzij het oerwoudje aan kamerplanten. Daar gaat om de 3 dagen zo'n 15-20 liter water in... :shock:
MaartenB

Bericht door MaartenB »

Ja, ik ben ook wel benieuwd. Wij hebben in de slaapkamer (met leem en wandverwarming) volgens mij ook vaak last van droge lucht, zal ook eens een meter plaatsen.
ritsaert snijder

ik sta nu op 35 a 40%, het was tot nu toe netjes, maar de vorst....tsja
groet!

Ritsaert
ritsaert snijder

stijg nu wat door naar de 42 %
groet!

Ritsaert