Batchrocket isolatie
Moderator: Moderators
-
Sandman79
Re: Batchrocket isolatie
enkelwandige buis van 15 cm in steken /wringen en opvullen met vermiculiet voor de isolatie?
-
Lieve
Dat is een mogelijkheid, maar dan is er zeker een groot contact met de oude schouw, die niet geïsoleerd is.
-
Sandman79
ja, maar toch is 85-90% geïsoleerd dan.
Ik doe het bij mij ook zo, enkel de onderste anderhalve meter van de oude schouw kan ik ook nog isoleren met superwool.
Zal wat foto's in mijn topic zetten se

Hier zie je nog maar enkel de linkerhelft van mijn gemene muur met superwool bekleed, de oude terracotta schouw wordt in de kachel ook met superwool geïsoleerd, en als de gaten dichtgemetseld zijn, ook nog afgevuld met vermiculiet.
Ik doe het bij mij ook zo, enkel de onderste anderhalve meter van de oude schouw kan ik ook nog isoleren met superwool.
Zal wat foto's in mijn topic zetten se

Hier zie je nog maar enkel de linkerhelft van mijn gemene muur met superwool bekleed, de oude terracotta schouw wordt in de kachel ook met superwool geïsoleerd, en als de gaten dichtgemetseld zijn, ook nog afgevuld met vermiculiet.
-
MatthiasD
Lieve,
je zou ook een rocket 123 kunnen bouwen, een geisoleerde 125mm buis zou wel moeten passen.
Is het kanaal trouwens over de hele lengte 60x15 cm?
Persoonlijk zou ik denk ik de gok wagen met de ongeisoleerde 150mm buis en evt afstorten met vermiculite (moeilijk woord
)
je zou ook een rocket 123 kunnen bouwen, een geisoleerde 125mm buis zou wel moeten passen.
Is het kanaal trouwens over de hele lengte 60x15 cm?
Persoonlijk zou ik denk ik de gok wagen met de ongeisoleerde 150mm buis en evt afstorten met vermiculite (moeilijk woord
-
Lieve
Dit is de huidige situatie, ik denk dat ik tot de zoldering een schouwkanaal ga metsen met reflecterende stenen.
Hoger zou ik dan verder gaan met buis geïsoleerd met vermiculiet.
Hoger zou ik dan verder gaan met buis geïsoleerd met vermiculiet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
deleted
Lieve,
Merkwaardig (brede) afmetingen. Gaat dat zo tot buiten of worden het hogerop meerdere kanalen in één schoorsteen ?
Hoe hoog is die schoorsteen ?
En wat voor kachel wil je bouwen ? En met welk afgevend vermogen ?
G
Merkwaardig (brede) afmetingen. Gaat dat zo tot buiten of worden het hogerop meerdere kanalen in één schoorsteen ?
Hoe hoog is die schoorsteen ?
En wat voor kachel wil je bouwen ? En met welk afgevend vermogen ?
G
-
Lieve
Deze schouw zit in een erg dikke muur, die ooit buitenmuur was.
Er is maar 1 schouwkanaal, op het dak komt ze vierkant uit.
Er kan overal een schouwpijp van 150 door.
De basis idee is een rocket 150, zo mogelijk met een warmte bankje.
Er is maar 1 schouwkanaal, op het dak komt ze vierkant uit.
Er kan overal een schouwpijp van 150 door.
De basis idee is een rocket 150, zo mogelijk met een warmte bankje.
-
ritsaert snijder
Lieve,
een 15 cm rvs pijp er in en dan vullen met vermiculliet met cement?
een 15 cm rvs pijp er in en dan vullen met vermiculliet met cement?
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
Lieve
Ik dacht de vermiculiet los te storten, is er een reden om te mengen met cement?
- hotglass
Als je vermiculite mengt met een "plakmiddeltje" van een of andere soort, cement, kleipoeder o.i.d dan lopen de korrels niet uit je schoorsteen als je ergens een klein gaatje in je metselwerk hebt of krijgt.
Een mengsel van 10 procent cement in je vermiculite geeft al voldoende stabilisatie. Wel moet dan wel wat water bij, en vermiculiet is net spons. Volgens mij wordt het wel droog gemengd en gestort en daarna met water begoten.
Bij deze leverancier vind je eigenlijk alle info http://www.pullrhenen.nl/thermisch/nl/v ... ortel.html
Groet,
Ed
Een mengsel van 10 procent cement in je vermiculite geeft al voldoende stabilisatie. Wel moet dan wel wat water bij, en vermiculiet is net spons. Volgens mij wordt het wel droog gemengd en gestort en daarna met water begoten.
Bij deze leverancier vind je eigenlijk alle info http://www.pullrhenen.nl/thermisch/nl/v ... ortel.html
Groet,
Ed
-
Lieve
Morgennamiddag aankoop inoxpijp.
en sokkel plaatsen.
en sokkel plaatsen.
-
Lieve
Beetje bij beetje word er verder gewerkt.
Maar zit nu met een vraagje, hoe hoog behoort de riser te worden in het vat, en welke is een veilige afstand van het vat tot de zoldering van de kamer?
Maar zit nu met een vraagje, hoe hoog behoort de riser te worden in het vat, en welke is een veilige afstand van het vat tot de zoldering van de kamer?
-
ritsaert snijder
De hoogte van de riser staat hier: viewtopic.php?f=3&t=3893. Boven de riser ongeveer 40 cm aanhouden. Afstand zolder, naar de bell is afhankelijk van heel veel factoren.
Hout moet niet langdurig te heet worden verwarmt. Maar is onduidelijkheid over de spontane ontbranding van hout. Ik ga zelf uit van 40-45 graden maximaal. Ik bedoel daarmee dat je hout in een dergelijke situatie (langdurig droog gestookt) niet warmer moet stoken. En daarmee gebruik ik een veiligheidsmarge van ongeveer 30 graden. Ik heb het ooit uitgezocht maar dat is al weer een tijdje geleden.
Maar zit er hout of ander brandbaar materiaal in het plafond?
Hout moet niet langdurig te heet worden verwarmt. Maar is onduidelijkheid over de spontane ontbranding van hout. Ik ga zelf uit van 40-45 graden maximaal. Ik bedoel daarmee dat je hout in een dergelijke situatie (langdurig droog gestookt) niet warmer moet stoken. En daarmee gebruik ik een veiligheidsmarge van ongeveer 30 graden. Ik heb het ooit uitgezocht maar dat is al weer een tijdje geleden.
Maar zit er hout of ander brandbaar materiaal in het plafond?
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
Lieve
Nee de zoldering is een mengsel van ijzeren balken en baksteen.
Het vordert langzaam.
Het vordert langzaam.
-
Lieve
Riser hoogte word dan min 868cm tot max 1085cm voor een riser diameter 150mm