Dutch John schreef:365 graden rookgastemperatuur zegt niets over creosoot. Met een slecht vuur is deze temperatuur best te halen en zijn de teren in gas- of dampvorm aanwezig. Die hoge temperatuur zegt wel veel over de kachel zelf: die is niet veel peren waard. Stamt waarschijnlijk nog uit de tijd dat schoorstenen niet geïsoleerd waren. Als je nog steeds een ongeïsoleerde schoorsteen erachter hebt staan, dan is het onverstandig om er relatief koele rookgassen door te sturen.
Groet,
DJ
Hallo DJ,
Hartelijk dank voor antwoord.
Betreft:
creosootvorming / kachel/reguleringsmogelijkheden van mate van warmteopbrengst bij gelijke volkomen verbranding:
Klopt wat je beweert,heeft echter geen betrekking op mijn situatie,immers in mijn voorgaande berichten kon je lezen dat er in mijn schouw geen creosoot-afzetting was, enkel lichtgrijs poeder. Verklaarbaar omdat ik- zoals ik in vorige berichten meedeelde- ook erg heet stook, hetgeen nodig is omdat er ook meer roetaanslag /creosoot gaat ontstaan zodra ik de verbrandingstemperatuur verlaag .Zeker heb je gelijk als je beweert dat er betere kachels zijn dan de mijne,die beter zullen reageren op vermindering van primaire lucht en adequate regeling van de naverbrandingslucht,maar gezien de aangebrachte aanpassingen zal ik het er voorlopig mee moeten doen.
Mooie vraag: Hoe is warmte-opbrengst(kWh)van R177 regelbaar bij gelijkblijvende perfecte verbranding,zonder bell ?
Kan met het verminderen van de primaire lucht bij de R177 en spelen met de mate van na -verbrandingslucht ook de temperatuur van de uitgaande rookgassen boven de riser (dus de kW/h opbrengst van de verbranding) verlaagd worden zonder toename van onverbrande rookgascomponenten,m.a.w zichtbare rook? Misschien dat ergens Hr.Peterberg hierover gegevens verzameld heeft met zijn R 177? Graag mededeling waar te vinden.
Schoorsteen:
Is niet slecht.Zie mijn verslag van de schoorsteenveger enige berichten terug..Ook in 1967 wist men al schoorstenen te maken die geen creosoot-doorslag vertoonden, dus een isolatie tussen binnen en buitenwand hebben.
Mijn probleem: (zie vorige berichten en tekeningen :2x erop klikken ter vergroting:
Hoe de 365 gr warmte in de kachelpijp te benutten door onttrekking ervan tot een temperatuur van ca 80 gr.C ?
Jammer dat u mij daarop geen antwoord gaf of kon geven op die laatste regel van mijn laatste bericht:
Berekening van de warmte transmissie capaciteit door het 0,013m2 aanlasoppervlak tussen de kachelpijp (diam 150 en 2 mm dik) en de 8 vinnen.(slechts 2 ervan getekend in het bovenaanzicht.)
U zou me blij maken als u dat thermo-dynamisch gebeuren zou kunnen berekenen en me laten geworden(vlaams dialect!).
Misschien dat u iemand kent die me daar mee zou kunnen helpen?.
Alvast bedankt voor uw reactie.
caloriamo.
OPMERKING:
Onder elke tekening is de vaste regel verschenen van ALL RIGHTS RESERVED etc.De had aangepast moeten zijn:
VERKLARING:
Voor de gasten en de leden van het ecologieforum geldt de ontheffing dat alle hierin vermelde en nog te vermelden intellectuele eigendomsaspecten/auteurs-modelrechten voor eigen privédoeleinden vrijelijk beschikbaar zijn,dwz dat geen zakelijk ,commercieel of bedrijfsmatig gebruik ervan gemaakt mag worden zonder vooraf contact en toestemming van de auteur.