Hoi Anne, het regenwater gebruik ik NIET in de keuken, voor de vaatwasser of de douche, dat blijft gewoon leidingwater om geen risico op ziekteverwekkers te nemen. Ik gebruik het straks wel voor de wasmachine, toiletten (maar niet de wasbakjes daar) en voor de tuin. Ik heb aparte (tyleen) leidingen getrokken en houdt regen- en drinkwaterleidingen volkomen gescheiden. Aan elkaar doorverbinden MAG trouwens niet eens. Omdat regenwater heel zacht is kun je beter geen metalen leidingen gebruiken, dat lost makkelijker op door de afwezigheid van mineralen en kan nare gevolgen hebben bij consumptie door mens, dier of plant. Ik heb wel de mogelijkheid om het leidingsysteem in de kelder van de regenwaterleiding af te halen en in plaats daarvan op de gewone waterleiding aan te sluiten, voor het geval mijn systeem om wat voor reden dan ook niet bruikbaar zou zijn (opslag leeg, pomp defect, toevoer bevroren).
Het expansievat is identiek aan wat gebruikelijk is in CV-installaties en dient om schommelingen in de druk op te vangen. Het is luchtdicht. De eisen aan je opslagtank bepaal je zelf; wil je schoon water gebruik je alleen schone tanks. Je bedoelt waarschijnlijk IBC-containers? Zorg er dan wel voor dat er geen licht in kan doordringen want dan heb je binnen de kortste keren een leuke algenkwekerij.
Voor het financieel gewin hoef je het (althans in Nederland) niet te doen want leidingwater is hier bespottelijk goedkoop. Het is dat ik de mogelijkheden zo in de schoot geworpen kreeg en ik ook op andere gebieden zoveel mogelijk energie- en klimaatneutraal wil worden.
Misschien kan je beter hierover in mijn specifieke draadje verder reageren, zie
viewtopic.php?f=4&t=3490