Kachel opzet moet klaar voor de winter.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

gerard

Re: Kachel opzet moet klaar voor de winter.

Bericht door gerard »

@Erikvr, de klep zit er al volgens de foto
@Superb,
Je hebt helaas geen geld, tijd en knowhow om je probleem anders op te lossen. Ik ga er dus vanuit dat je het nu met deze kachel moet doen, het is niet anders. Dus proberen er het beste van te maken. Maar probeer ook, zodra het kan, er een betere en schonere oplossing voor te vinden.
Je deurtjes kunnen volgens mij niet kromtrekken want zijn (wat ik meen te zien) van gietijzer. Dus wat je ook beslist te gaan doen; als je de kachel ooit wegdoet….deurtjes bewaren voor een evt. nieuw te bouwen kacheltje.

Terug naar het begin. Je schrijft:
Superb schreef:Ik denk dat er veel trek is want ik hoor de wind veel luider dan in m'n vorige kachel.
Deze saey kan natuurlijk meer lawaai maken door zijn spleten.
Superb schreef: Ik zie niet veel vlam, maar wel felle kolen.
. Kolen komen na de vlam, als je die vlammen niet ziet lijkt me de verbranding toch niet zo heftig, als de door jou geopperde sterke trek zou doen vermoeden. Dus: Altijd eerst je schoorsteen een keertje vegen! Deze kan bovenin bv. een vogelnest hebben, of enigszins dicht gekoekt door creosoot. Vooral de overgang (vernauwing) van brede schouw naar waarschijnlijk een keramische pot (of asbest pijp) in de kop van de schoorsteen gaat dan aankoeken. Dit is een veel voorkomend en terugkerend! probleem bij een schoorsteen zoals jij beschrijft. Mocht hier het probleem daadwerkelijk te zitten, dan moet je per stookseizoen waarschijnlijk nog wel een keertje extra vegen. ( je hebt weinig geld te besteden, dus een flexibele pijp aanschaffen zit er niet in vermoed ik)
Als de schoorsteen gedaan is, dan toch weer eens proberen om de deurtjes sluitend te krijgen. Gebruik daar eenmalig bv. repen recuperatie steenwol (heet in België rotswol meen ik) Ik kan op de foto de deursluiting niet zien, en kan dus ook niet beoordelen of deze “goed op slot kan” of dat deze zichzelf mogelijk weer open drukt als je er steenwol tussen klemt. (zet er dan tijdens de proefstook iets zwaars schuin tegenaan zodat het wel sluit, bv stuk betontegel) Helpt dit, dan moet je het toch zoeken in het sluitend krijgen d.m.v. bijvoorbeeld keramisch koord.
Als het voorgaande voor een betere verbranding zorgt, kun nog overwegen om de kachel pas hoger in de schoorsteen te laten uitmonden. Dus na de kachel eerst na een 90° bocht vertikaal omhoog met enkelwandige pijp, daarna via nogmaals een 90° bocht de schoorsteen in. Dit stuk enkelwandige pijp kan zo nog wat extra warmte afsnoepen…..
Groet,
Gerard
Superb

Bericht door Superb »

De deurtjes zijn inderdaad van gietijzer. De kachel zelf is plaatstaal. Bij nader inzien is het dus de kachel die krom getrokken is.
En misschien was m'n woordkeuze 'kolen' niet zo goed. Het hout gloeit en de vlammen worden precies razendsnel in de schoorsteen getrokken. Daardoor heb ik maar kleine (rode, meen ik te zien) vlammetjes in de kachel.

De schoorsteen is geveegd geweest. Deze was zelfs niet zo vuil wist die man me te zeggen.
Die flexibele pijp zit er inderdaad niet in voor mij. Vooral ook omdat het mijn huis niet is.

1) Dat tijdelijk afdichten zal ik eens proberen. Als dit helpt overweeg ik Pieke z'n oplossing.

2) Verder had iemand op m'n werk het idee om de bovenkant van de schoorsteen wat kleiner te maken of een pot op te zetten?
Iemand die hier een mening over heeft?
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

Superb,
Die kachel heeft een heel breed openhaard-achtig model. Dat betekent dat het vuur niet goed warm kan worden. Ook door de grote toevoer van lucht en andere genoemde oorzaken.

Dit is een ongezonde manier van stoken.

Allerlei noodoplossingen zoals het verkleinen van de kachel met vuurvaste stenen zijn wel te verzinnen maar het blijft te veel lapwerk.

De eerste stap is je verdiepen in het goed stoken. Gerard heeft je al een en ander aangereikt. Daar is hier veel over te lezen. Daarbij kan je de vuurkamer iets verkleinen. Als je vervolgens verdiept in het zelf bouwen van een kachel kan je ook als pritt stift doehetzelver heel ver komen.
groet!

Ritsaert
Plaats reactie