Rocket 177 verschalen
Moderator: Moderators
- peterberg
- Moderator
Re: Rocket 177 verschalen
Gewoon een steenzaag machine met waterkoeling gebruiken. Ik heb het zelf nooit anders gedaan en het werkt uitstekend.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
- hotglass
Voor kleinschalige toepassing werkt een haakse slijper met diamantblad redelijk goed als je de vuurvaste stenen eerst een uurtje in het water legt. `Eenmaal door en door nat blijft het opgezogen water je blad enigszins koelen. Een watergekoelde zaag gaat natuurlijk altijd beter.
-
ritsaert snijder
Nieuwe poging! Met een overzicht.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
krekel
hotglass schreef:Voor kleinschalige toepassing werkt een haakse slijper met diamantblad redelijk goed als je de vuurvaste stenen eerst een uurtje in het water legt. `Eenmaal door en door nat blijft het opgezogen water je blad enigszins koelen. Een watergekoelde zaag gaat natuurlijk altijd beter.
Meen je dit? Ik heb altijd gehoord dat vocht de steen op negatieve wijze beïnvloedt. Je spreekt wel degelijk over chamotte ( geel en rozige stenen)?
Misschien toch maar goed laten drogen/verluchten bij de verwerking tot rocket alvorens te proefstoken.
Ik kan me inbeelden dat een half natte steen sterke spanningen ondergaat, aangezien de delen in contact met de hete gassen/vuur in schril contrast staan tot de buitenste delen van de rocket?
Bedankt voor de tip! Ik heb een universele houder-statief voor mijn haakse slijper waar ik mooie snedes mee kan maken op die manier ( mocht het werken
groeten,
- hotglass
Krekel?...........Ik heb het toch over het zagen van vuurvaste stenen en niet over het stoken!
Vuurvaste stenen moeten uiteraard met de nodige zorg droog gestookt worden
groet,
Ed
Vuurvaste stenen moeten uiteraard met de nodige zorg droog gestookt worden
groet,
Ed
-
krekel
Peter,
Vooraleer ik aan het tekenen ga had ik graag wat vragen gesteld.
Moet ik voor het 123-systeem eveneens een binnenoppervlakte van max 6m² zien te verkrijgen ( vloer niet inbegrepen ) ?
Ik kijk voornamelijk naar het gebruiksgemak en temeer omdat ik een afgasbuis kan zetten van max 5m gerekend vanaf de vuurkamer tot 2 m boven het plat dak.
De keuze van gebruikte materialen en de dimensies zijn cruciaal aangezien ik het ding wil plaatsen in een nieuw bijgebouw .
Mijn construktie mag eigenlijk 60 diep/ 250 hoog / 120 breed bedragen en dat is echt wel de limiet.
Is kiezen voor een enkelwandige afvoer binnenkamers een goed idee wil men deze pijp ook wat laten stralen om de ruimte "hier en nu" op te warmen of gaat dit het begrip van massakachel voorbij? Zaak is uiteraard om de trek er in te houden.
Het is te begrijpen dat de topplaat van de bell uit vuurvast beton moet opgetrokken worden. Kan een dikke chamotte plaat als dak voor de vuurkamer?
Om geen reclame te maken......ik beschik over een afdichtingskit van het merk van de gevleugelde draak met als typenaam een "veelkoppige draak" uit de griekse mythologie.
Bij de engelse vertaling ziet men gauw "cement" en deze bevat bovendien waterglass en is zeer temperatuursbestendig tot wel 1250°. Mocht je het niet weervinden stuur ik je wel een link op PB
Hij is na droging alleen mechanisch te verwijderen en heeft een goede hechtingscapaciteit op heel wat ondergronden.
Zou je hiermee überhaupt chamottestenen mee kunnen verlijmen? Ik ben namelijk van zin om eerst een proefmodel te bouwen achter in de tuin ( overdekte plaats ).
Alvast bedankt voor uw tijd.
groeten,
Vooraleer ik aan het tekenen ga had ik graag wat vragen gesteld.
Moet ik voor het 123-systeem eveneens een binnenoppervlakte van max 6m² zien te verkrijgen ( vloer niet inbegrepen ) ?
Ik kijk voornamelijk naar het gebruiksgemak en temeer omdat ik een afgasbuis kan zetten van max 5m gerekend vanaf de vuurkamer tot 2 m boven het plat dak.
De keuze van gebruikte materialen en de dimensies zijn cruciaal aangezien ik het ding wil plaatsen in een nieuw bijgebouw .
Mijn construktie mag eigenlijk 60 diep/ 250 hoog / 120 breed bedragen en dat is echt wel de limiet.
Is kiezen voor een enkelwandige afvoer binnenkamers een goed idee wil men deze pijp ook wat laten stralen om de ruimte "hier en nu" op te warmen of gaat dit het begrip van massakachel voorbij? Zaak is uiteraard om de trek er in te houden.
Het is te begrijpen dat de topplaat van de bell uit vuurvast beton moet opgetrokken worden. Kan een dikke chamotte plaat als dak voor de vuurkamer?
Om geen reclame te maken......ik beschik over een afdichtingskit van het merk van de gevleugelde draak met als typenaam een "veelkoppige draak" uit de griekse mythologie.
Bij de engelse vertaling ziet men gauw "cement" en deze bevat bovendien waterglass en is zeer temperatuursbestendig tot wel 1250°. Mocht je het niet weervinden stuur ik je wel een link op PB
Hij is na droging alleen mechanisch te verwijderen en heeft een goede hechtingscapaciteit op heel wat ondergronden.
Zou je hiermee überhaupt chamottestenen mee kunnen verlijmen? Ik ben namelijk van zin om eerst een proefmodel te bouwen achter in de tuin ( overdekte plaats ).
Alvast bedankt voor uw tijd.
groeten,
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
@Krekel: merken noemen is geen probleem, dus vertel maar waar het om gaat...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
-
krekel
-
krekel
hotglass schreef:Voor kleinschalige toepassing werkt een haakse slijper met diamantblad redelijk goed als je de vuurvaste stenen eerst een uurtje in het water legt. `Eenmaal door en door nat blijft het opgezogen water je blad enigszins koelen. Een watergekoelde zaag gaat natuurlijk altijd beter.
Toegepast en goed bevonden!
De firma dankt u
groeten,
-
krekel
Jammer voor de weinige reacties.
Misschien moet ik jullie allemaal wel aanspreken en niet alleen Peter.
- peterberg
- Moderator
Nee natuurlijk niet. Als je alles mee schaalt dan moet dat ook kleiner worden. Reken het uit als een percentage wat de system size kleiner wordt, de binnen oppervlakte moet dienovereenkomstig krimpen.krekel schreef:Moet ik voor het 123-systeem eveneens een binnenoppervlakte van max 6m² zien te verkrijgen ( vloer niet inbegrepen ) ?
Die kale pijp gaat wel het begrip massakachel voorbij maar toch wordt het veel gebruikt. De trek moet op peil blijven door de rest van de afvoerpijp, die moet dus wel dubbelwandig geïsoleerd zijn.krekel schreef:Is kiezen voor een enkelwandige afvoer binnenkamers een goed idee wil men deze pijp ook wat laten stralen om de ruimte "hier en nu" op te warmen of gaat dit het begrip van massakachel voorbij? Zaak is uiteraard om de trek er in te houden.
Ja, eventueel uit twee of meer delen om de spanningen in het ding binnen de perken te houden.krekel schreef:Het is te begrijpen dat de topplaat van de bell uit vuurvast beton moet opgetrokken worden. Kan een dikke chamotte plaat als dak voor de vuurkamer?
Ik denk het wel, maar als het proefmodel weer uit elkaar moet heb je een probleem. Die Griffon kit lijmt echt wel goed.krekel schreef:Zou je hiermee überhaupt chamottestenen mee kunnen verlijmen? Ik ben namelijk van zin om eerst een proefmodel te bouwen achter in de tuin ( overdekte plaats ).
Sorry voor het trage antwoord, het loopt niet erg soepel met de bouw van ons nieuwe huis...
groeten, Peter
-
deleted
Een massakachel zal hooguit een 4-tal uurtjes branden per dag.
Bedenk dat een enkelwandige schoorsteenbuis de andere 20 uren een koudebrug is.
Met een geïsoleerde schoorsteenbuis mag de afgastemperatuur wellicht ook nog wat naar beneden.
5meter in totaal is bovendien kort.
Dus drie redenen waarom ik voor dubbelwandig geïsoleerd zou gaan voor de volle 5 meter.
G
Bedenk dat een enkelwandige schoorsteenbuis de andere 20 uren een koudebrug is.
Met een geïsoleerde schoorsteenbuis mag de afgastemperatuur wellicht ook nog wat naar beneden.
5meter in totaal is bovendien kort.
Dus drie redenen waarom ik voor dubbelwandig geïsoleerd zou gaan voor de volle 5 meter.
G
-
krekel
Heren,
Bedankt voor de fijne tips!
Ondertussen krijgt de kern vorm. Ik kon het niet laten om eens los te stapelen en de situatie te aanschouwen.
Voornamelijk de implementatie van de exacte poort en bijkomende snedes zijn de eerste prioriteit.
Denk hiervoor een oplossing gevonden te hebben....foto's volgen nog.
Naast de factor 4 verhouding bell/riseropp. stel ik mij de vraag of er een verhouding bestaat inlaat/uitlaat in de bell?
Of moet ik met de uitlaat gewoon lager zetten dan de inlaat?
iemand ervaring met de granit klebers speksteenkachels?? op Youtube zie je heel wat compacte modellen die toch op een aparte manier zijn afgedicht. Ik stel mij hier vragen bij.
Mocht het werken zou het een goed oplossing zijn voor snelle op-en afbraak.
groeten,
Bedankt voor de fijne tips!
Ondertussen krijgt de kern vorm. Ik kon het niet laten om eens los te stapelen en de situatie te aanschouwen.
Voornamelijk de implementatie van de exacte poort en bijkomende snedes zijn de eerste prioriteit.
Denk hiervoor een oplossing gevonden te hebben....foto's volgen nog.
Naast de factor 4 verhouding bell/riseropp. stel ik mij de vraag of er een verhouding bestaat inlaat/uitlaat in de bell?
Of moet ik met de uitlaat gewoon lager zetten dan de inlaat?
iemand ervaring met de granit klebers speksteenkachels?? op Youtube zie je heel wat compacte modellen die toch op een aparte manier zijn afgedicht. Ik stel mij hier vragen bij.
Mocht het werken zou het een goed oplossing zijn voor snelle op-en afbraak.
groeten,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- peterberg
- Moderator
Dat hoogte verschil tussen de in- en uitlaat is niet strikt nodig als ze maar ver genoeg uit elkaar zitten. Het hangt er dus helemaal vanaf hoe je bell er uitziet.krekel schreef:Of moet ik met de uitlaat gewoon lager zetten dan de inlaat?
Aan de foto's kan ik zien dat je het patroon dat op het kachelbouw weekend is gebruikt wilt namaken. Dat is op zichzelf geen probleem maar dan moet je wel rekening houden met het feit dat deze opbouw behoorlijk wat massa bevat en dus langzaam opwarmt.
groeten, Peter
-
krekel
peterberg schreef: Dat is op zichzelf geen probleem maar dan moet je wel rekening houden met het feit dat deze opbouw behoorlijk wat massa bevat en dus langzaam opwarmt.
hmmm...daar zeg je wat. Maar wat is langzaam?
Een eerste batch verloren moeite of langzaam in de zin van slecht opstarten?
Ik had al eens een J-tube gebouwd uit betonnen straatklinkers (16 op 16 vierkant ). Het ding nam meteen op en dat volledig in open lucht. Achteraf een tegenstroomkanaal op gemaakt en de trek bleef verbazingwekkend. Een plafond op gelijk aantal cm'ers van de riser als de afstand tot de tegenstroomkanalen ( oppervakte riser opgedeeld in 3 stuks. Dus zo goed als geen bell. Op en al 100 cm vanaf einde tegenstroomkanalen tot bovenkant mini-schoorsteentje.
Ik bedoel maar .... hoe moet ik dat interpreteren?
groeten,