Dubbelleven

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

deleted

Re: Dubbelleven

Post by deleted »

Dutch John wrote: Dat is goed nieuws voor komende generaties. Bij een krimpende bevolking kunnen zijn voor weinig -of zelfs voor niets- woonruimte en spullen overnemen. En zo een schuldloze start maken.
Op dit moment in ieder geval niet van toepassing.

En ook voor de toekomst hoogst onzeker.
Kijk maar naar de landen in Zuid-Europa: Economie is gekelderd. Veel nieuwbouwprojecten staan er leeg. Maar evengoed kunnen de lokale jongeren niets kopen. Samen met het inzakken van de economie is ook de werkloosheid pijlsnel gestegen.
De huizen staan gewoon leeg en de jeugd begint zelfs wanhopig op het Afrikaans continent werk te zoeken.

Wat doet Chris Martenson trouwens voor de kost ?
Permacultuur op enkele hectare -met-de-knots- teruggewonnen land van Monsanto ?
(Met minder neem ik geen genoegen !)

G
Dutch John

Post by Dutch John »

Martenson heeft een aantal jaren geleden zijn aardig betaalde baan als vice-president bij Pfizer opgezegd. Is achteraf gaan wonen om inderdaad een permacultuurbestaan op te bouwen en de crash course te schrijven. Dat laatste is wat al te goed aangeslagen, zodat hij nu veel reist om lezingen te geven. De website heeft nu een betaald gedeelte om aangenomen personeel te betalen en iets voor zijn werk terug te zien. Niks mis mee, je hoeft geen betaald lid te worden. Met de gratis info kun je al een heel eind uit de voeten.

Dacht dat de Griekse jongeren massaal naar het platteland verhuizen om daar bij verre familie een al dan niet boerenbedrijfje te starten?

Ik weet het, de huidige generatie van 20-50 jaar zit financieel gevangen. Dat is een voldongen feit. Een soort climax van opgelopen consumptie en opgeblazen onroerend goedprijzen. Hoe dat gaat aflopen, weet niemand. Het "geluk" dat we hebben, zijn de mediterrane landen die een jaar of 5 op ons voorliggen. Daar kunnen we van leren. En inderdaad zal het niet prettig worden. Nog wranger maakt het feit dat de (klein-)kinderen van de feestvierders de kater gaan verwerken. Aan hen om zo spoedig mogelijk het oude etablissement in Brussel en Den Haag te vervangen voor iets vooruitstrevenders.

Duurzaam leven kost bijna niets. Alleen tijd en een enkele langdurige investering. Als je bij elke beslissing die je neemt afweegt of het eeuwig meegaat, eeuwig te repareren is of zichzelf reproduceert, dan zal blijken dat je weinig inkomsten nodig hebt. Natuurlijk betreft dat geen keuzes als tussen een elektrische auto of een voertuig op fossiel. Dan dien je het concept "vervoer" te gaan heroverwegen. Waar "werk" weer aan vast hangt. Vraagt dus om weloverwogen langetermijnbeslissingen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien

Post by OBL-Rien »

Bedankt voor het (zoveelste) "duwtje" :cry: DJ...

Wij zijn bijna zo ver om een sprong te maken... maar dat is key: bijna.
Voor mijn gevoel zijn we al een hele tijd "bijna"...

Nu is het de school van mijn oudste... maar als die af is, dan...
Ik houdt mijn hart vast voor de mogelijke excuses die daarna (eventueel?) komen...
Of zou het nu lukken??...
Er zijn gewoon altijd weer opnieuw zoveel echt goede redenen om het niet te doen.. zucht.. :oops:
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
kockie
Site Admin

Post by kockie »

Wij horen bij de financieel gevangenen.... en dat is redelijk balen. Eigen schuld, dikke bult zullen we maar zeggen. Als ik toen wist wat ik nu weet....

Maar daardoor laten we ons niet ontmoedigen. Helemaal "vrij" zullen we denk ik niet worden, zeker niet op korte termijn, maar langzaam werken we richting het doel....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Sandman79

Post by Sandman79 »

Ik ben nog niet zo ver, weet ook niet of ik zo ver wil raken. misschien ooit wel, misschien nooit. Maar denk wel steeds meer en meer na over dingen. Anderzijds, onze aardkloot kan best eea van ons verdragen, enkel de uppercut qua verbruik die we de aarde nu aan het toedienen gaat ons allemaal nog zuur opbreken. Ik probeer mijn voetstap iig te beperken. op 15 augustus gaat iig de 2e auto weg. Deze winter is de eerste winter op 100 procent hout en zonverwarmin,g afgelopen winter zat er nog 35% fosiel bij.
Komend jaar ook klein beginnen met wat eigen teelt. Wil ook bv 'onkruid', of eerder ongewenste kruiden milieuvriendelijker verwijderen volgend jaar...
Werken voor lening af te betalen zal ook nog wel jaartje of 20 duren. of 24 :/ :)
ritsaert snijder

Post by ritsaert snijder »

D-J,
Ik vraag me af of de 20-50 generatie financieel gevangen zit. Ik zit zelf ook dik in die cirkel (baan - hypotheek). Maar ik weet dat ik er ook uit zou kunnen stappen, misschien nu met wat verlies.... Maar de keuze tussen een rijtjeshuis in een wijk en de vrijheid van de polder, dan is dat voor ons altijd weer een makkelijke keuze. Die uren die we daarvoor moeten werken hebben we er zeker voor over. De term dubbel leven vind ik wel wat zwaar op de maag liggen. Ik zie het als een week zwoegen om beloond te worden met de vrijheid van thuis. Dat er dingen moeten veranderen zie ik als iets anders dan dat we het met zijn allen slecht doen.

Ik zie het streven naar economische groei niet als doel en ik zie die groei meer als een bijverschijnsel van kapitalisme. Ik ben een groot tegenstander van de consumptiemaatschappij. Maar er moet nog heel veel veranderen om die consumptiemaatschappij om te vormen.

Het probleem is wat mij betreft niet zozeer het systeem maar hoe de mensen in het systeem staan.

Het leuke van bewust en duurzaam leven en dus ook consuminderen is dat het geld oplevert waarmee je vervolgens je vrijheid kan verdienen. Het is een bijverschijnsel maar ik heb wel de neiging om er een doel van te maken.
groet!

Ritsaert
Pietje
Moderator

Post by Pietje »

ritsaert snijder wrote:Ik zit zelf ook dik in die cirkel (baan - hypotheek). Maar ik weet dat ik er ook uit zou kunnen stappen, ....
...maar je doet het niet. En daar gaat het over in deze draad.
ritsaert snijder wrote:Ik zie het als een week zwoegen om beloond te worden met de vrijheid van thuis.
Dat zwoegen is niet bepaald "vrijheid" ;-) Waarom werk je niet toe naar de vrijheid van je huis ZONDER die week zwoegen?

Herken je iets in dit plaatje? Het gaat om de indoctrinatie's (al dan niet bewust opgelegde overtuigingen) die iedereen in deze maatschappij oploopt. Kom daar maar weer eens van af.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John

Post by Dutch John »

Ik kan de aarzeling om de stap te zetten wel begrijpen. Een onzekere toekomst. De verantwoordelijkheid over familieleden. Maar vergeet niet dat het onnodig is om alle schepen achter je te verbranden. De "oude" maatschappij kan voorlopig nog functioneren als vangnet of back-up. Klein beginnen. Een moestuin, met de supermarkt als back-up. Een fiets, met de auto als back-up. Weloverwogen beslissingen nemen. Maar wel nemen en niet laten liggen. Dan is het nog beter om zo nu en dan de plank mis te slaan.

Een persoonlijk financiële analyse kan meer duidelijkheid scheppen. Destijds gingen wij over van een meer dan volle werkweek naar een tweedaagse werkweek, want anders zouden we het niet trekken. Dachten we. Als dan later blijkt dat je daarvan nog een aardig deel van naar de spaarrekening brengt, is het tijd voor de volgende bijstelling. In het proces vallen er steeds meer kosten weg, die je op voorhand niet voorziet.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder

.
..maar je doet het niet. En daar gaat het over in deze draad.
. Ik reageerde op D-J dat de 20-50 ers gevangen zitten in een financieel netwerk.

Ik zie dat niet zo, ik heb gekozen voor mijn situatie en tot nu toe kies ik er elke dag weer voor. Ik voel me dan ook niet gevangen. Tuurlijk zijn er dagen....

Ik kies niet voor een andere weg - de weg van de onafhankelijkheid - omdat ik mijn werk - vrijheid verhouding prettiger vind. Ik romantiseer de vrijheid van D-J wel, maar als het puntje bij paaltje kom zal ik er niet voor kiezen. Want als ik er diep over nadenk en er over fantaseer dan vind ik mijn werken-vrijheid balans prima. Die vrijheid thuis is tenslotte ook beperkt. En vrijheid is zo relatief. Zelf kiezen voor zwoegen is niet zo erg.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
Tim

Post by Tim »

Nou,

Het is allemaal prietpraat! Als je 22 bent, je wilt/moet het huis uit en ouders zijn druk met hun eigen leven, ga je dan in een tent wonen? Zolang grond/woning hier nog onbehoorlijk veel kost, zul je een dubbelleven moeten lijden. Huur 700 euries en ziektekosten € 125, dan heeft ie met z'n starterssalaris nog 300 euro over voor vaste lasten en cola.

Anders: John, hoe stel jij jullie leven voor als je precies hetzelfde had gedaan als nu, maar dan in een 2onder1 kap op 350m² grond? Geen oprit, kas, kippenhok, werkplaats, groentetuin aan huis, houtopslag, multi energie generatoren, bijkeuken, garage, pickup, windmolen, etc.

Nofi, maar ik zie wel wat Pellet en Gandalf bedoelen.

Tim
OBL-Rien

Post by OBL-Rien »

1 ding maakt deze draad overduidelijk: in welk systeem we leven. Eigenlijk is het gewoon slavernij. Maar gelukkig hebben we daar een mooier woord voor gevonden: Consumenten.

(Vorige week ging ik bijna over m'n nek, ik hoorde voor het eerst over "woonconsumenten")

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
pelletpower

Post by pelletpower »

RS je kunt het beter verwoorden dan ik, de spijker op zijn kop!

OBL, ik denk dat het systeem niet veel uitmaakt. Het is vooral de gaten zoeken en de dingen in proberen te vullen naar je eigen wensen. Mensen beseffen niet hoe goed we het hebben hier. Doe je eigen ding en probeer het zo te organiseren dat je niet teveel lastig gevallen wordt. Moet mogelijk zijn in elk systeem. In de tijden die komen gaan zoals hier een beetje gedacht wordt, zal het begrip lijfeigene weer actueel worden. Ik verkies dan het huidige en laat mij maar overal tussendoor fietsen.
ritsaert snijder

Dank je Pellet...maar je zegt het zelf ook mooi!

@Tim,
Helemaal eens; en het alternatief om in een goedkope uithoek op een lapje grond te gaan hobbyen heeft zijn verlokkingen....maar is tot nu toe niet mijn keuze. DJ daarentegen heeft het prima voor elkaar!
groet!

Ritsaert
OBL-Rien

Post by OBL-Rien »

pelletpower wrote:OBL, ik denk dat het systeem niet veel uitmaakt. Het is vooral de gaten zoeken en de dingen in proberen te vullen naar je eigen wensen. Mensen beseffen niet hoe goed we het hebben hier. Doe je eigen ding en probeer het zo te organiseren dat je niet teveel lastig gevallen wordt. Moet mogelijk zijn in elk systeem. In de tijden die komen gaan zoals hier een beetje gedacht wordt, zal het begrip lijfeigene weer actueel worden. Ik verkies dan het huidige en laat mij maar overal tussendoor fietsen.
Dat is zeker een manier. Ik denk dat de meeste hier er zo over denken, ikzelf in ieder geval wel.
Maar ik denk ook aan de manier waarop de meeste mensen zonder te weten in deze slavernij gelokt worden. Dat is moreel niet verantwoordt. Als men het met open ogen willens en wetens verkiest, dan allee... Maar school en media maken je hiervan in ieder geval niet bewust. En als men er eenmaal inzit is de waarheid te pijnlijk geworden en wil de meerderheid er de ogen er niet (vrijwillig) voor openen. Dat is imo een van de redenen waarom er zo lacherig over ons uitstappers en potentiële uitstappers gereageerd wordt.

Dutch John

Post by Dutch John »

Tim wrote: hoe stel jij jullie leven voor als je precies hetzelfde had gedaan als nu, maar dan in een 2onder1 kap op 350m² grond?
Met alle respect, maar dat is nooit een optie geweest. Heb drie jaar in een stad gewoond tijdens m'n studie. En toen gezworen altijd buitenaf te zullen wonen. Het is daarna vrij eenvoudig verlopen, maar 10 jaar in een illegaal schuurtje naast een koeienstal lag eerder voor de hand dan binnen de kom wonen, als het zo zou moeten.
Verd*##&, ik heb er zelf voor moeten werken, lang en hard. Bijna 20 jaar lang verwijten gehoord dat ik vergat te leven, mag ik dan nu alsjeblieft het leven leiden waar ik al die tijd naartoe gestreefd heb?

Groet,
DJ
Post Reply