Kijk das nou zonde, heb je mooie laagjes gestampt ga je ze weer egaal wegsmerenhotglass schreef:daarna ca. 15 cm stamp-leem, een jute of glasvezel wapening, daarover 0,5 - 1 cm afwerklaag.
Opbouw van een bell?
Moderator: Moderators
-
dano
Re: Opbouw van een bell?
- hotglass
Nee! natuurlijk kun je ook alleen maar wat stampen. Ik mag gewoon graag smeren
Ik schrijf ook niets voor, maar ventileer alleen mijn eigen manier van werken
groet
Ed
Ik schrijf ook niets voor, maar ventileer alleen mijn eigen manier van werken
groet
Ed
-
dano
hotglass schreef: Ik denk eerder aan ca. 3 cm chamotte/klei mengsel, daarna ca. 15 cm stamp-leem
Goed, ik ga dit als basis nemen, om te experimenteren met een stamplemen bell met klei-chamotte binnenkant. Die kleichamotte kan ik aardvochtig dus gewoon mee omhoog boetseren per 20cm?
Weet jij iets over de kosten, bijvoorbeeld per cm3, van dit klei chamotte mengsel?
Ik snap niet goed wat daar staat: "en mengsel van 0,0 - 1.0 te maken met 1,0 - 3,0" Je bedoeld gradering van 0-1.0 met een andere verhouding van de gradering 1-3.0?? en zo ja in welke verhouding dan?hotglass schreef: Profi advies is om een mengsel van 0,0 - 1.0 te maken met 1,0 - 3,0. Dit zou dan een hoge massa opleveren.
en hoeveel van dat totale chamotte mengsel per hoeveelheid klei?
-
ritsaert snijder
Dano,
Ik ben benieuwd hoe scheurvrij een stamplemen bell wordt (na het instoken). Normaal voorkomt het gaas in de toplaag het scheuren.
Ik denk dat je het chamotte klei mengsel ook goed moet aanstampen om te voorkomen dat er luchtbellen in komen..
Ik ben erg nieuwsgierig naar de resultaten. Kan heel fraai worden!
Ritsaert
Ik ben benieuwd hoe scheurvrij een stamplemen bell wordt (na het instoken). Normaal voorkomt het gaas in de toplaag het scheuren.
Ik denk dat je het chamotte klei mengsel ook goed moet aanstampen om te voorkomen dat er luchtbellen in komen..
Ik ben erg nieuwsgierig naar de resultaten. Kan heel fraai worden!
Ritsaert
groet!
Ritsaert
Ritsaert
- hotglass
Hallo Dano en Ritsaert,
Je vraagt me steeds naar het perfecte recept, terwijl ik wat anders met mijn materiaal en recepten omga.
Als ik twee gradaties chamotte wil mengen neem ik een emmertje met maatverdeling of een merkteken halverwege.
Vul dat half met grove chamotte en meng er daarna fijne chamotte bij. Dat doe ik tot de grove chamotte "verzadig" is!
Dus als de hoeveelheid in de emmer meer aan het worden is als de oorspronkelijke hoeveelheid grove chamotte, zitten
de ruimtes tussen de grove chamotte vol met fijne chamotte. Zo zie ik direct hoeveel fijne chamotte er in de grove chamotte gaat.
Daarna nog 30-50 % klei poeder als bindmiddel toevoegen en je hebt een goed werkend recept voor de materialen die je hebt.
Het doel is dat je een goed werkend vochtig mengsel krijgt. Valt je mengsel na het kneden uit elkaar moet er meer klei in.
Sorry, erg ouderwets misschien maar zo is het nu eenmaal. Bij een klei leverancier kun je voor speciale mengsels aanschaffen
met een heel erg hoog chamotte gehalte, maar de prijs schiet daarmee ook omhoog.
Je kunt hier gewoon 2 meter mee omhoog boetseren, maar als het uit begint te zakken is je mengsel veel te vochtig.
Ik weet ook wel het nodige over de kosten, maar ................... Inkoop is daarbij erg belangrijk. Ik koop mijn materiaal in grote hoeveelheden en dan is het verassend hoe goedkoop het is. De transportkosten maken dan snel een belangrijk deel van de kosten uit.
Koop dus geen 1000 kg kleipoeder bij de hobby winkel om de hoek! Hoewel je daar wel vrienden mee maakt
Ritsaert, juist bij dit soort klei - chamotte mengsels hoef je je niet zoveel zorgen te maken over luchtbellen in je mengsel. Door de grote hoeveelheid chamotte ontstaan er geen echte luchtinsluitingen en blijft je materiaal een open structuur houden.
Groet,
Ed
Je vraagt me steeds naar het perfecte recept, terwijl ik wat anders met mijn materiaal en recepten omga.
Als ik twee gradaties chamotte wil mengen neem ik een emmertje met maatverdeling of een merkteken halverwege.
Vul dat half met grove chamotte en meng er daarna fijne chamotte bij. Dat doe ik tot de grove chamotte "verzadig" is!
Dus als de hoeveelheid in de emmer meer aan het worden is als de oorspronkelijke hoeveelheid grove chamotte, zitten
de ruimtes tussen de grove chamotte vol met fijne chamotte. Zo zie ik direct hoeveel fijne chamotte er in de grove chamotte gaat.
Daarna nog 30-50 % klei poeder als bindmiddel toevoegen en je hebt een goed werkend recept voor de materialen die je hebt.
Het doel is dat je een goed werkend vochtig mengsel krijgt. Valt je mengsel na het kneden uit elkaar moet er meer klei in.
Sorry, erg ouderwets misschien maar zo is het nu eenmaal. Bij een klei leverancier kun je voor speciale mengsels aanschaffen
met een heel erg hoog chamotte gehalte, maar de prijs schiet daarmee ook omhoog.
Je kunt hier gewoon 2 meter mee omhoog boetseren, maar als het uit begint te zakken is je mengsel veel te vochtig.
Ik weet ook wel het nodige over de kosten, maar ................... Inkoop is daarbij erg belangrijk. Ik koop mijn materiaal in grote hoeveelheden en dan is het verassend hoe goedkoop het is. De transportkosten maken dan snel een belangrijk deel van de kosten uit.
Koop dus geen 1000 kg kleipoeder bij de hobby winkel om de hoek! Hoewel je daar wel vrienden mee maakt
Ritsaert, juist bij dit soort klei - chamotte mengsels hoef je je niet zoveel zorgen te maken over luchtbellen in je mengsel. Door de grote hoeveelheid chamotte ontstaan er geen echte luchtinsluitingen en blijft je materiaal een open structuur houden.
Groet,
Ed
-
dano
Ed, nu je het zo uitgebreid uitlegt snap ik pas hoe het moet
.
Heel logisch om eerst de emmer te vullen met grove chamotte en dan de dunne bij te vullen tot verzadiging.
Ook van die klei klikt logisch.
Ben erg benieuwd naar de kosten.
Zijn er nadelen van een een chamotte-klei mengsel gebruiken t.o.v. bijvoorbeeld chamotte of vuurvaste stenen stenen of een binnenwand van vuurvast beton?
Heel logisch om eerst de emmer te vullen met grove chamotte en dan de dunne bij te vullen tot verzadiging.
Ook van die klei klikt logisch.
Ben erg benieuwd naar de kosten.
Zijn er nadelen van een een chamotte-klei mengsel gebruiken t.o.v. bijvoorbeeld chamotte of vuurvaste stenen stenen of een binnenwand van vuurvast beton?
-
ritsaert snijder
Ed,
Ik ben blij dat we eindelijk je perfecte recept hebben ontfutseld!
Ik ben blij dat we eindelijk je perfecte recept hebben ontfutseld!
groet!
Ritsaert
Ritsaert
- peterberg
- Moderator
Heren,
Van volledig lemen kachels maken heb ik geen verstand, maar wel van het gebruik van twee verschillende materialen in zo'n constructie. De meeste keramische materialen zetten uit als ze verhit worden. Als er twee lagen achter elkaar zijn aangebracht die verschillend van samenstelling zijn dan zet de binnenste het eerste uit en drukt de buitenste kapot als er geen speling tussen zit. Dit is een vaste regel bij het bouwen van massakachels, daar is wereldwijd een hele berg ervaring mee. Het kan zijn dat die regel niet op gaat voor lemen kachels maar daar heb ik mijn twijfels over.
Van volledig lemen kachels maken heb ik geen verstand, maar wel van het gebruik van twee verschillende materialen in zo'n constructie. De meeste keramische materialen zetten uit als ze verhit worden. Als er twee lagen achter elkaar zijn aangebracht die verschillend van samenstelling zijn dan zet de binnenste het eerste uit en drukt de buitenste kapot als er geen speling tussen zit. Dit is een vaste regel bij het bouwen van massakachels, daar is wereldwijd een hele berg ervaring mee. Het kan zijn dat die regel niet op gaat voor lemen kachels maar daar heb ik mijn twijfels over.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
- hotglass
Tja Peter,
Bedankt dat je je zorgen omtrent zo'n opzet deelt.
Persoonlijk zie ik niet veel verschil of het nu twee "materialen" zijn of maar eentje.
De binnenkant zal altijd eerder warm worden als de buitenkant, want aan de buitenkant kun je natuurlijk niet stoken.
Leem aan de buitenzijde krimpt door het drogen en chamotte/klei aan de binnenzijde krimpt eveneens door drogen
en door het bakken tijdens de eerste keren stoken. De meest naar binnen gelegen delen worden het
heetst en krimpen dus ook het meest. Daar ontstaat al ruimte tussen de lagen, ALS daar sprake van zou zijn.
De uitzetting tijdens het stoken kan volgens mij hiermee weer opgevangen worden.
Met mijn opzet heb ik goede ervaring met enkelwandige ovens die tot het uiterste gestookt worden, maar niet vaak "aan en uit" gaan.
Dus blijft het koffiedik kijken, tot iemand er eentje neerzet.
Als Dano nu ernstig gaat twijfelen, ben ik dat waarschijnlijk zelf
Kun je iets duidelijker zijn over de wereldwijde ervaring waarvan je spreekt?
Groet,
Ed
Bedankt dat je je zorgen omtrent zo'n opzet deelt.
Persoonlijk zie ik niet veel verschil of het nu twee "materialen" zijn of maar eentje.
De binnenkant zal altijd eerder warm worden als de buitenkant, want aan de buitenkant kun je natuurlijk niet stoken.
Leem aan de buitenzijde krimpt door het drogen en chamotte/klei aan de binnenzijde krimpt eveneens door drogen
en door het bakken tijdens de eerste keren stoken. De meest naar binnen gelegen delen worden het
heetst en krimpen dus ook het meest. Daar ontstaat al ruimte tussen de lagen, ALS daar sprake van zou zijn.
De uitzetting tijdens het stoken kan volgens mij hiermee weer opgevangen worden.
Met mijn opzet heb ik goede ervaring met enkelwandige ovens die tot het uiterste gestookt worden, maar niet vaak "aan en uit" gaan.
Dus blijft het koffiedik kijken, tot iemand er eentje neerzet.
Als Dano nu ernstig gaat twijfelen, ben ik dat waarschijnlijk zelf
Kun je iets duidelijker zijn over de wereldwijde ervaring waarvan je spreekt?
Groet,
Ed
-
dano
Geen twijfel hoor, stamplemen bell komt er. De vraag welke binnenwand zal gaande weg ook wel opgelost/uitgetest worden; chamotte klei of vuurvaste stenen, of chamotte stenen..
Ben om te beginnen is met leemstucen begonnen
Feinputz op gips (grundering, feinputz, mat, feinputz).
Ben nog steeds wel geïnteresseerd in de mening van anderen wanneer je kiest voor chamotte klei of vuurvaste stenen of chamotte stenen of vuurvastbeton of nog weer wat anders als materiaal en in welke vorm voor de binnenwand..
Theoretisch zal er een uitzettingsverschil zijn, maar vraag me af hoeveel een 3cm dikke chamotteklei binnenwand nu werkelijk problematisch uitzet.
daan en Gerbe lijken ook wel iets met dilitatie te doen in hun gebouwdde kachel
http://3.bp.blogspot.com/-cCdzLiBs7z0/U ... GP4394.JPG
http://technologieforum.forumatic.com/v ... &t=27#p183
Wat mij een probleem lijkt is of er in die binnenwand zelf geen dilatatie moet zitten. Een plaat van zeg 1meter hoog bij 80 cm diep bij 3 cm dik zal bij temperatuurverschillen in de lengte, breedte en hoogte aardig snel scheuren niet?
Mijn gevonden "leem" heeft slechts een fractie van 10% < 50 micron, waarvan dan maar 2% van het totaal klei is. Dit is dus te weinig en ik heb dus klei nodig om te gaan stampen. Nu zit dat er wellicht aan te komen maar voor nu kan ik nog niet beginnen met stampen.
Ben om te beginnen is met leemstucen begonnen
Theoretisch zal er een uitzettingsverschil zijn, maar vraag me af hoeveel een 3cm dikke chamotteklei binnenwand nu werkelijk problematisch uitzet.
daan en Gerbe lijken ook wel iets met dilitatie te doen in hun gebouwdde kachel
http://3.bp.blogspot.com/-cCdzLiBs7z0/U ... GP4394.JPG
http://technologieforum.forumatic.com/v ... &t=27#p183
Wat mij een probleem lijkt is of er in die binnenwand zelf geen dilatatie moet zitten. Een plaat van zeg 1meter hoog bij 80 cm diep bij 3 cm dik zal bij temperatuurverschillen in de lengte, breedte en hoogte aardig snel scheuren niet?
Mijn gevonden "leem" heeft slechts een fractie van 10% < 50 micron, waarvan dan maar 2% van het totaal klei is. Dit is dus te weinig en ik heb dus klei nodig om te gaan stampen. Nu zit dat er wellicht aan te komen maar voor nu kan ik nog niet beginnen met stampen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door dano op 14 jun 2013, 00:03, 1 keer totaal gewijzigd.
- peterberg
- Moderator
De finovens volgens Hyttiainen worden of werden dubbelwandig uitgevoerd met 10 mm harde steenwol in de spouw. De heater masons van de Masonry Heater Association of North America doen iets dergelijks maar dan met glasmat, dunne superwool of... een laag karton om de spouw tot stand te brengen.hotglass schreef:Kun je iets duidelijker zijn over de wereldwijde ervaring waarvan je spreekt?
Het grote verschil met leemkachels heb je al genoemd, massakachels bestaan meestal uit keramische materialen die al gebakken zijn en licht uitzetten als ze verhit worden.
groeten, Peter
- hotglass
Peter,
Er zijn (gelukkig) meer mensen die het aandurven om enkelwandige leem/klei kachels te maken.
Veel detail geeft zo'n video natuurlijk niet, maar het geschreven commentaar gaat wel over scheurvorming.
Groet,
Ed
you tube Help???
Hint:
Er zijn (gelukkig) meer mensen die het aandurven om enkelwandige leem/klei kachels te maken.
Veel detail geeft zo'n video natuurlijk niet, maar het geschreven commentaar gaat wel over scheurvorming.
Groet,
Ed
you tube Help???
Hint:
Code: Selecteer alles
[youtube]-nWa7mQ1iMw[/youtube]
Laatst gewijzigd door kockie op 15 jun 2013, 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: youtube link aangepast
Reden: youtube link aangepast
-
jorispouls
Ik ben zeer benieuwd naar een kachel met stampleem. Ben op het net een Oostenrijkse firma tegengekomen de grundofens bouwt met stampleem. Maar hoe ze dit doen daar heb ik nog niet veel over gevonden. Ze maken kleine kachels in zijn geheel en verplaatsen die. Maar die grote moeten ze toch ter plaatsen opbouwen vermoed ik. Vermoedelijk is de hele mantel van vuurvaste stampmassa en misschien cement om het sterker te maken? Want in vergelijking met een stamplemen muur zijn de wanden heel dun. Ik vind de stampleem heel mooi als afwerking, levendig en toch strak.
http://www.lehmtonerde.at/de/produkte/produkt.php?aID=7
http://www.muellerofenbau.at/ueberuns/08.htm
Ik speel een beetje met het idee om er zelf mee te experimenteren. Maar ik dacht om de stampleem tegen het chamotte metselwerk te laten komen gescheiden met een vuurvilt van 3mm. Dit gebruik ik nu ook tussen dubbele gemetste kachelwand. Ik neem een dun vuurvilt om de warmte overdracht zo weinig mogelijk te belemmeren.
Op deze manier moet je enkel aan de buitenkant een mal maken en moet het geen vuurvaste stampmassa zijn. Als je ook aan de binnenkant een mal moet maken hoe krijg je die er dan uit?
http://www.lehmtonerde.at/de/produkte/produkt.php?aID=7
http://www.muellerofenbau.at/ueberuns/08.htm
Ik speel een beetje met het idee om er zelf mee te experimenteren. Maar ik dacht om de stampleem tegen het chamotte metselwerk te laten komen gescheiden met een vuurvilt van 3mm. Dit gebruik ik nu ook tussen dubbele gemetste kachelwand. Ik neem een dun vuurvilt om de warmte overdracht zo weinig mogelijk te belemmeren.
Op deze manier moet je enkel aan de buitenkant een mal maken en moet het geen vuurvaste stampmassa zijn. Als je ook aan de binnenkant een mal moet maken hoe krijg je die er dan uit?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
Sandman79
Een bell van leemstenen, is dat overigens een optie? 
- hotglass
jorispouls schreef: Als je ook aan de binnenkant een mal moet maken hoe krijg je die er dan uit?
AANSTEKEN ??????
Van Gerard kreeg ik onlangs een charmant boekje uit de serie Einfälle statt Abfalle, geheel gewijd aan:" Öfen ganz aus Lehm gebaut"
Mooie literatuur voor vanavond om eens te kijken wat Christian Kuhtz uit Kiel daar van denkt.
Groet,
Ed