G.
je hebt een punt, het droge leem is zeer droog. Als ik mijn vochtmeter er in steek krijg ik hele lage waarden.
Maar dat onderzoek laatst gaf aan dat leem een vochtpiek afvlakkende werking heeft. Dan zal het toch vocht moeten opnemen. Ik merk ook dat dat ik nu in mijn bouw af en toe heel veel vocht produceer en dat toch de boel ook weer snel droogt.
Dat zie ik ook op mijn verdieping. Daar ben ik de toplaag aan het maken op de raaplaag van leem. Die toplaag van 3 centimeter droogt heel snel.
Ritsaert
Zijn er nog leemvragen om aan wetenschappers te stellen?
Moderator: Moderators
-
ritsaert snijder
Re: Zijn er nog leemvragen om aan wetenschappers te stellen?
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
deleted
Re: Zijn er nog leemvragen om aan wetenschappers te stellen?
Emissivietietscoëfficient bedoel je, inderdaad zal wel van de lokale samenstelling afhangen.hotglass schreef:@ Gandalf,
Ik heb nog nooit een vaste "waarde" kunnen vinden van wat leem is. Bijna iedereen heeft daar zijn eigen historische en culturele ideeën over. Zo kun je toch ook nooit welk coëfficiënt dan ook vaststellen. Volgens mij is het alleen in Duitsland anders met zijn DIN normen voor alles.
Groet,
Ed
Maar dan had ik toch graag geweten wat de samenstelling was van die leem die een "lagere" emissiviteitscoëfficiënt heeft.
Zodat ik deze stof eventueel ook kan bijmengen bij het leem dat ik hier lokaal gebruik.
G