jawel , ze veranderen bij vuurvast nog weleens van productnaam wanneer er een kleine verbetering is aangebracht .
In principe is de flucon 180 hetzelfde product als de oude K85 of K90 Daarvoor voerden ze zgn. Vibron , een 2 componentig goedje dat nu niet meer te krijgen is .
Het spul gaat vrijwel droog in de menger met onwaarschijnlijk weinig water en na 10 minuten draaien gaat het klonteren en krimpt het tot de helft ineen en wordt het vloeibaar zolang het in beweging blijft . Na het gieten met een triller stijft het op en verhardt het in een dag . Het is dus geen klei . Na het bakken om het gebonden water te verwijderen is de grijze kleur oranje en klinkt het als metaal als je er tegenaan tikt . Loodzwaar spul overigens , heel wat anders dan chamottebeton .
Kost ook het 3 voudige maar is redelijk onverwoestbaar . Ze geven dan ook 1800 graden op in de tabel waarvoor dank overigens , dit is de recentste update . Voor een gewone kachel zou ik dit niet toepassen , dan is chamotte prima . Voor vergasserkelen heb je het hard nodig i.v.m. de levensduur.
Vuurbeton vragen van Dano
Moderator: Moderators
-
pietjeplofkachel
-
wbe
Re: Vuurbeton vragen van Dano
@ incus
een hele mooie site maar iets te veel informatie voor mij heb geen idee welke ik zou moeten kiezen. heb wel ergens gelezen dat curion 160H gebruikt wordt voor een RBB maar of dat de beste keuze is zou ik echt niet weten.
een hele mooie site maar iets te veel informatie voor mij heb geen idee welke ik zou moeten kiezen. heb wel ergens gelezen dat curion 160H gebruikt wordt voor een RBB maar of dat de beste keuze is zou ik echt niet weten.
-
ritsaert snijder
Wbe,
De 314 kan inderdaad heel heet worden, heter dan de 177. Het is jammer dat we hier nog weinig van weten. Maar in je afweging kun je je afvragen hoe heet welke materialen worden. Als ik me het verhaal van Peter goed herinner zitten de hotspots niet tegen de riserwand aan. De bouw van een kachel heeft ook invloed.
De 314 kan inderdaad heel heet worden, heter dan de 177. Het is jammer dat we hier nog weinig van weten. Maar in je afweging kun je je afvragen hoe heet welke materialen worden. Als ik me het verhaal van Peter goed herinner zitten de hotspots niet tegen de riserwand aan. De bouw van een kachel heeft ook invloed.
groet!
Ritsaert
Ritsaert
- frans
http://www.gulland.ca/homenergy/boiler.htm
Halverwege de pagina kom je dit ook tegen, schijnt dus wel te werken.
Halverwege de pagina kom je dit ook tegen, schijnt dus wel te werken.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
-
wbe
@Ritsaert
bedoel je dat de hoogste temperaturen in het midden van de riser zitten?
hoe bedoel je dat de bouw van de kachel invloed heeft op de temperatuur?
@Frans
ik neem aan dat je het afbakken van de gestorte delen bedoeld?
groet Watze
bedoel je dat de hoogste temperaturen in het midden van de riser zitten?
hoe bedoel je dat de bouw van de kachel invloed heeft op de temperatuur?
@Frans
ik neem aan dat je het afbakken van de gestorte delen bedoeld?
groet Watze
-
wbe
heb via de mail contact gehad met Gouda refactories en ze adviseerden mij Curon 160 voor deze toepassing.
zit nu wat te rekenen over het benodigde aantal kilo's.
volgens de specificatie is er 2350 kg voor 1 m3 nodig.
ik kom voor de 314 inclusief 145cm riser op 97 liter wat dan 228 kg zou moeten zijn.
ik heb alles 40 mm dik gerekend en de riser 45 mm omdat ik dan met pvc buis als mallen kan gebruiken.
heeft iemand een idee of dit aantal ongeveer zou kunnen kloppen voor een 314 RBB
groet Watze
zit nu wat te rekenen over het benodigde aantal kilo's.
volgens de specificatie is er 2350 kg voor 1 m3 nodig.
ik kom voor de 314 inclusief 145cm riser op 97 liter wat dan 228 kg zou moeten zijn.
ik heb alles 40 mm dik gerekend en de riser 45 mm omdat ik dan met pvc buis als mallen kan gebruiken.
heeft iemand een idee of dit aantal ongeveer zou kunnen kloppen voor een 314 RBB
groet Watze