kan gasketel moduleren?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ever

Re: kan gasketel moduleren?

Bericht door ever »

kockie schreef:Kun je geen rtl ventiel oid opnemen in de leiding van de bovenverdieping? Of het zaak je in serie zetten?

Wat ook kan is een zoneventiel met thermostaat boven.
Heb ook al aan serie gedacht.

Wat is zo'n zoneventiel met thermostaat?
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

ever schreef:Doordat de thermostatische kranen meestal dicht staan loopt het water in dat circuit via de ventielen gewoon voorbij de radiatoren en koelt het nauwelijks af.
Ehh, de radiatoren zijn toch in serie gezet...? Dan kan het water er niet voorbij.

Overigens ga ik er van uit dat de radiatoren in de ruimte waar de thermostaat hangt GEEN thermostaatknoppen hebben. Dat zou het systeem namelijk aardig klem kunnen zetten...

Verder lijkt het me niet handig om thermostaatknoppen te gebruiken op in serie geschakelde radiatoren: als de eerste dicht staat, dan heeft de rest geen water meer...

Een tekeningetje is inderdaad handig, want we l*llen aardig langs elkaar heen... ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Met een zoneventiel kun je de bovenverdieping afsluiten als er geen warmtevraag is. Dat ventiel laat je aansturen door een thermostaat. Je zou zelfs een mengventiel kunnen aansturen met een thermostaat, maar dat is boven mijn pet. (dan krijgt de bovenverdieping warm water op maat)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ever

Bericht door ever »

Pietje schreef:
Een tekeningetje is inderdaad handig, want we l*llen aardig langs elkaar heen... ;-)
Met welk programma kan ik zo'n tekeningetje maken?
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ik gebruik altijd Inkscape. Even oefenen, maar dan kun je er ook wat mee.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

@ Ever,
Paint kan ook en zit standaard in een office pakket.

@ Peter
Ehh, de radiatoren zijn toch in serie gezet...? Dan kan het water er niet voorbij. Verder lijkt het me niet handig om thermostaatknoppen te gebruiken op in serie geschakelde radiatoren: als de eerste dicht staat, dan heeft de rest geen water meer...
Die vraag was al aan de orde :fff .... maar hij heeft waarschijnlijk voetventielen voor een eenpijpssysteem (radiatoren in serie).

De vraag was eigenlijk of een ketel wel kan moduleren, dat lijkt me geen probleem (antwoord is ja). Neem wel een niet te grote ketel die stevig kan terug moduleren. Resteert de vraag of de ketel om kan gaan met het verschil tussen de aanvoertemperatuur en de retourtemperatuur. Bij een eenpijpssysteem kan de retourtemperatuur te hoog worden. Meet het temperatuurverschil en controleer de ketelgegevens zou ik zeggen. Daarnaast moet de ketel een minimale hoeveelheid water kunnen rondpompen.

Het aansturen van de twee circuits kan je heel ingewikkeld maken. Een zoneregeling met gestuurde klepjes is duur en relatief kwetsbaar.

RS
groet!

Ritsaert
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Windows/linuxdiscussie afgesplitst naar http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=2&t=3315
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Juist de ketel kan wel moduleren, de TS denkt echter dat de ketel helemaal niet aan moduleren toekomt. Is het benden warm, zou de ketel terug kunnen regelen, komt juist de bovenverdieping weer aan de beurt.

Kun je niet een mengblok maken? Eigenlijk een bypass tussen aan-afvoer waarop zowel de boven als de benedenverdieping zit. Eigenlijk hetzelfde als op onze hout gestookte ketels: de bekende Ladomat of Overtrop. Het retour gekomen warme water wordt weer ingemengd met ander heet water, maar de ketel hoeft maar weinig bij te warmen.
Plaats reactie