Prity -> bolle wangen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

vacuumbuis

Re: Prity -> bolle wangen?

Bericht door vacuumbuis »

frans schreef:
Ben86 schreef: Nu weet ik dat een verkoper van Prity kachels waarschijnlijk niet de beste persoon is om het aan te vragen maar echt veel andere keus heb ik niet .. De importeur uit Drachten neemt helaas de telefoon niet op..
Kan iemand hier nog iets zinnigs over zeggen?
Het pand staat al een poosje op Funda. :fff
Ziet er ook wat verlaten uit, de kachels staan zo te zien nog in de winkel :lol:
http://www.funda.nl/koop/drachten/huis- ... -31/fotos/
hoi mischien heb je hier wat aan om
http://waterlandcvkachels.nl/nieuws/85- ... chels-over
account verwijderd

Bericht door account verwijderd »

Hij is begonnen in een boederij en toen naar een industrieterrein gegaan, dat is nu zo'n 5 jaar geleden denk ik.
Welk pand bedoelen we? Ik heb het ondertussen gezien op funda, dit is niet de boederij waarin hij begonnen is.
Ook is er tussentijds een dealer geweest uit Zeeland of ergens in die contrijen, via markplaats met Prity.
Toen ik belde voor de garantie was meneer in Frankrijk.

@David86,
Als je zelf de ww hebt gemaakt, dan kun je dit niet vergelijken met een orginele prity hout cv kachel.

Dit alles doet me denken aan een houtvergasser ketel, daar waren toen de mankementen van de pyroburn allang uit.
De Attack.

De dealer, zogenaamd uit Nederland, had een Nederlandse website, geen kvk, niets, dit was puur oplichting.
Ben dat wel is nagegaan destijds. Dit kwam voort uit klachten van mensen, bij garantie werd je afgescheept.
Export oplichting komt denk ik vaker voor als we denken, er zijn veel nationaliteiten die werken zonder var verklaring, vca, en doen in hun eigen land ook geen belasting aangifte
terwijl ik me letterlijk rot betaal aan de belanstingdienst, gemiddeld meer dan 1 blauwe brief in de week krijg ik binnen. Het voelt alsof ik ook voor hun betaal die het
geld letterlijk meenemen naar het buitenland.
"Slo...heating" is de naam, ben heel slecht in namen, dus soms duurt het even voordat ik erop kom.
Laatst gewijzigd door kockie op 23 dec 2012, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Naam verwijderd, is op te vragen via pb
Verwijderd
Ben86

Bericht door Ben86 »

Oke ik ben om!
Afgelopen week ging het stoken prima en de druk veranderd amper maar wil gewoon 100% zekerheid.

Er gaat een open expansievat komen. Ik wil de leiding(en) van mijn noodkoeling radiator hiervoor gebruiken aangezien dit 22mm leidingen zijn welke op de aanvoer en retour zijn gekoppeld.

Ik heb afgelopen week heel veel verhalen gelezen over een open expansievat maken en ben er inmiddels achter dat dit simpel te doen is. Alleen vraag ik me af hoe groot dit expansievat moet zijn en welke aansluitingen er nu wel en niet op moeten zitten ..

Het kachel circruit is zeer klein aangezien de kachel ongeveer 3 meter van het buffervat af staat en het kachelcircuit door beide spiralen van het buffervat gaat (spiralen zijn doorgeschakeld). De waterinhoud van mijn kachelcircuit is dus zeer klein. Zou ik dan al genoeg hebben aan een 10 liter open expansievat? Ik heb namelijk nog wel een oud keukenboilertje liggen welke ik hier volgens mij voor kan gebruiken? Zag op marktplaats ook al een RVS boiler van 60 liter met een rvs spiraal erin als eventueel alternatief?

Begrijp ik het goed dat ik het volgende moet doen / maken voor een open expansievat:

- Boiler bovenkant doorslijpen
- Eventuele spiraal eruit halen / slijpen
- Retour van mijn kachelcircuit op de onderkant van de boiler aansluiten
- Aanvoer van mijn kachelcircuit boven de boiler uit laten komen ("gewoon" er boven hangen?)
- Vullen kan met tuinslang (kraan zit vlakbij) of moet ik hiervoor een aparte vulleidding maken op de boiler (ik kan hier eventueel 1 van de ingangen van de spiraal voor gebruiken?)
- Het expansievat moet voor ongeveer de helft gevuld zijn met water?
- Overstort maken (eventueel kan ik hier de andere ingang/uitgang van de spiraal voor gebruiken als ik ervoor zorg dat ik de spiraal zo hoog mogelijk losslijp van de aanvoer leiding)

Wat voor aansluiting zit er over het algemeen op een boiler? De keukenboiler zal wel 15mm zijn maar ik denk dat 10 liter sowieso te weinig is? De 60 liter RVS boiler zal wel 22mm aansluitingen hebben? Is 15mm voldoende? of liever 22mm?

Even voor het globale idee:
Door een open expansie zal de druk, bij een toenemende temperatuur, gewoon "weg" kunnen waardoor er geen gevaar voor explosie is. Uiteraard kan het water wel gaan koken maar dit is verder niet erg? Kan het gebeuren dat het expansievat via de overstort zoveel water "dumpt" dat er, zodra het kachelcircuit is afgekoeld, te weinig water is waardoor je weer moet bijvullen? Komt dit dan door een te klein expansievat of zul je sowieso om de zoveel tijd het niveau moeten checken / navullen? Is het mogelijk om zonder overstort te werken? Als je bijvoorbeeld een 60 liter boiler zou nemen (zou genoeg moeten zijn voor een circuit van 600 liter aangezien expansie 10%?), op een circuit van 100 liter (dus 6x zoveel expansieruimte als dat werkelijk nodig is), je in principe "nooit" op een niveau komt dat een overstort gebruikt zou worden?

Extra informatie:

- gehele kachelcircuit is uitgevoerd in 28mm dunwandig CV buis
- de pomp in het kachelcircuit is een Grundfos UPS 25-50 / 130 pomp
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

Kijk, het duurt even, maar dan komt er ook wat!

Holtere kan je prima adviseren over de bouw van het vat, deed ie al in je hoofddraad.

Je kunt ondertussen nog wat over een aansluitvariant van het ‘opensysteem’ met deze kachels lezen in deze draad:

http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=3048

Overigens lijkt het me leuk om jouw laatste bericht ook in je hoofdtopic te zetten, en zo de draad weer op te pakken. Je kunt voor de helderheid dan nog even naar deze draad verwijzen.

Groet, Cp
Verwijderd.
Ben86

Bericht door Ben86 »

Chicken Power schreef:Kijk, het duurt even, maar dan komt er ook wat!
Ik had in mijn hoofdtopic al gezegd dat ik behoorlijk eigenwijs kan zijn :oops:
Chicken Power schreef: Holtere kan je prima adviseren over de bouw van het vat, deed ie al in je hoofddraad.
Ik zal hem eens een bericht sturen. Ik weet dat hij in mijn topic al een verhaal had geschreven maar heb me er toen niet in verdiept aangezien ik voor een drukhoudend systeem zou gaan.. Ook is het verhaal heel duidelijk maar graag zou ik het nog beter in woord en beeld willen zien..
Chicken Power schreef: Je kunt ondertussen nog wat over een aansluitvariant van het ‘opensysteem’ met deze kachels lezen in deze draad:

http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=3048
Ga ik zeker doen!
Chicken Power schreef: Overigens lijkt het me leuk om jouw laatste bericht ook in je hoofdtopic te zetten, en zo de draad weer op te pakken. Je kunt voor de helderheid dan nog even naar deze draad verwijzen.
Ga ik zeker doen! Binnenkort zal ik sowieso mijn hoofdtopic updaten met foto's en nieuw schema / uitwerking! Bedankt voor zover in ieder geval!
Plaats reactie