De vraag en antwoorden gaan om het vergelijk tussen baksteen en leem!...Zo kan ik er nog wel een paar quoten
De vorm speelt ook een rol bij de afgifte.Maar bij gelijke vorm en gelijk totaal gewicht is er wellicht nog steeds een verschil in baksteen en leem.
Ben ook nog op zoek naar de cijfers. Zou wel een leuk item voor de wiki zijn.
Concreet moeten we het bij gelijke vorm en gelijk gewicht nog in volgende 4 (eventueel verschillende ) eigenschappen gaan zoeken: (1)de maat van emissiviteit baksteen versus leem voor het stralingsaandeel.
(2)Het verschil in warmtedoorgangscoëfficient(leem vs baksteen) bij gelijke dikte en een gegeven temperatuur(conductie, lambda).
(3)De totale warmteopslagcapaciteit leem versus baksteen
(4) De warmteoverdrachtscoëfficient aan het oppervlakte wand-lucht bij een gegeven wandtemperatuur.
Is dat zo, een stuk lager? Van leem of van leemsteen (geperst)? Wat voor een leemsteen? Wat voor een soort baksteen? Een metselsteen of een metselklinker?
Zie (1), een lijstje:
http://www.engineeringtoolbox.com/emiss ... d_447.html
Voor de (4)getallen van materialen die kunnen gebruikt worden voor kachelmantels ben ik evenzeer vragende partij. Ze zijn niet zo makkelijk te vinden.
Dat getal van Leem heeft Dirk Andelhofs ooit vernoemd op ecobouwers, ik vind er echter geen harde cijfers van. Al moeten die cijfers wel bestaan.... Iemand een lijstje met baksteen , zandsteen, kalksteen, mergel, leem, speksteen , enz enz.
Zou heel handig zijn bij het maken van een weloverwogen keuze.
G