Massakachel tegen buitenmuur? (Hoe te doen?)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Pigion

Re: Massakachel tegen buitenmuur? (Hoe te doen?)

Bericht door Pigion »

In ons huis staat de Fin-oven tegen een scheidingsmuur met onze slaapkamer. Een beetje warmte naar de slaapkamer is mooi meegenomen, doch liever niet te veel. Bovendien staat het bed met het hoofdeinde tegen deze muur.
Om de warmte af te romen, heb ik de Fin-oven 10 cm van de muur gezet en in de spouw een 1 mm koperen plaat. Op deze plaat zijn aan de muurzijde 2 spiralen van 12 mm roodkoperen buis gesoldeerd. Daar achter zit nog eens 5 cm steenwol. De koperen plaat wordt stijf tegen de achterwand van de Fin-oven geduwd. De beide 12 mm spiralen staan // en worden via 1 van de aansluitingen op de VVW gecirculeerd.
Het is belangrijk dat de stroming door de koperen leiding niet te hoog is, want dan krijg je erosie. Ik heb dat meermalen gezien bij oliekoelers, waarbij de restrictieplaat uit de toevoer van het koelwater werd verwijderd.

Een 2 aansluiting van de VVW gaat door de warmtewissellaar in de kop van de Fin-oven. Deze beide samen even ongeveer water van 40 C voor de vloerregisters. Ik ben redelijk tevreden over het systeem, al zou ik voor een volgende niet meer kiezen voor condensatie. Nu loopt de FO met een rookgastemperatuur van 50 a 60 C. Per dag vang ik 1 l water.

Pigion
gerard

Bericht door gerard »

@Pigeon,
Leuk om weer van je te horen, welcome back.
groet,
Gerard
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

Pigion,
Interessant!

Wat denken jullie van een reflectieplaat in een bell, dus voor de muur die tegen de buitenmuur staat. Vraag is natuurlijk hoe lang hij reflecteert.

@Gandalf,
Ben aan het sparen voor een ir meter.

RS
groet!

Ritsaert
deleted

Bericht door deleted »

Nou,

Ik dacht de achterkant gewoon bekleden met een plaat/folie van gepolijst (en stofvrij) alu of koper. Vol tegen de kachel (plakken met leem voor de aansluiting ?)
Zonder verdere isolatie.

Dit brengt de stralingsverliezen al bijna tot nul en halveert de totale verliezen van deze achterwand.
Allerlei ingewikkelde isolatie- en registertoestanden gaan vooral de complexiteit verhogen en de duurzaamheid (in de zin van levensduur) verlagen.

Lijkt me optimum: minimale ingreep-maximaal resultaat.

Maar het zou eens moeten gemeten worden.

Overigens zou ik opletten met rotswol en dergelijke, daar zitten vaak kleefstoffen in die niet gezond zijn en ook niet bedoeld waren om blootgesteld te worden aan deze temperaturen (komen daarom versneld vrij in de binnenlucht)

G
KISS -oplossing.
Plaats reactie