@Michel,
Dolgraag maar kan er volgend jaar pas mee bezig,
Een CV-houtkachel op mn tanks aansluiten heeft nu prio.
Code: Selecteer alles
Een netinverter erbij en 24h per dag incasseren tegen de kale stroomprijs
Ik ben off-grid. Veel beter binnenkort kan ik snoeren gaan trekken in de wijk
en proberen wat abbonementjes te verkopen, er was op het forum toch ook
nog een draadje "hoe bescherm ik me tegen een black out ?"
Hier is de oplossing:
En iedereen mag het weten binnenkort kun je bij mij
gewoon een aansluiting aanvragen
Donderdag: Het generatortje heeft deze week probleemloos gelopen,
niet alleen de accu's netjes vol, ook mn buffertank begint lekker op temp. te komen.
gisteravond heb ik nog wat leidingwerk gedaan en ga alles op alles zetten om dit
weekend voor het eerst met 'anders was het warmte naar de vogeltjes gegaan' te douchen.
Hopelijk kan ik dan vanaf volgende week bezig met het opwaarderen vd de dynamo
een accuset, 8x Trojan t-105 gaat mijn voorkeur uit. samen met een 100A (Daf) Dynamo.
Stel:
Een accuset kan 70A laadstroom aan, (C/5...C/8)
Generator staat aan en kan als het moet 100A leveren.
Omvormer en ander spul gebruikt 20A
Voor mijn idee stel je dan de (dynamo)spanningsregelaar zo in dat de laadstroom tot 70A beperkt wordt,
dit om de accu's te beschermen, omdat het huidig verbruik 20A is, verwacht ik dan dat
50A de accu's ingaat en 20A naar de verbruikers.
Mijn vraag:
Dat is zonde, de dynamo had 90A mogen leveren, maar ik zie niet in hoe ik dat moet doen,
of zie ik wat over het hoofd ?
Nog iets:
Led's (lampen) kunnen slecht tegen teveel spanning, ook best irritant als je het licht ziet
'flikkereren' bij inschakelen van zware verbruikers.
Op het moment gebruik ik een aantal '94G4V 8-30V 3200K 15led 1,2W 80Lumen' ledlampjes
Gaat op zich prima, omdat ze een spanningsregelaartje hebben ingebouwd spelen bovenstaande
problemen niet.
Een andere insteek zou kunnen zijn: eerst naar 12V met een converter (85% rendement)
deze 12V is stabiel, je verlichting dus ook
Hoe gaan jullie hiermee om (leds beschermen tegen hogere laadspanning en irritante inschakel dips)