zonne energie
Moderator: Moderators
-
ligth011
Re: zonne energie
sorry, verkeerd uitgelegd,
Ik ga ongeveer 4000 kwh op wekken en we gebruiken iets van 6000 kwh.
Moet je terug leveren melden?
-
ligth011
Beste,
Ik heb het dak even opgemeten en het is 5,30 breed en 8,40 lang.
Het is kleiner dan ik dacht dat kom omdat er in de hoek 2 uitlaat pijpen staan en omdat er een schuine kant zit.
De opstand is niet hoger dan 20 cm.
Ter illustratie 2 tal foto,s
grt
Ik heb het dak even opgemeten en het is 5,30 breed en 8,40 lang.
Het is kleiner dan ik dacht dat kom omdat er in de hoek 2 uitlaat pijpen staan en omdat er een schuine kant zit.
De opstand is niet hoger dan 20 cm.
Ter illustratie 2 tal foto,s
grt
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
x21r
Maar een (1) foto.
Foto genomen NA 18:00 lijkt het wel ?
Rechts zuid zijde hoop ik ?
260Wp panelen gaan er te weinigen van op, dus maar 195Wp panelen a 158,8 x 80,8 cm
Dan kan je er 4 rijen van 5 panelen op kwijt(moet in twee strings..eerst en laatse is een string ....middelste twee is string 2)
Zie bijlage ..achter zijde (noord)kan op de rand rusten…lol Geef mail in PB.. dan krijg je google sketchup file..moet in leren werken..heel simpel.
Foto genomen NA 18:00 lijkt het wel ?
Rechts zuid zijde hoop ik ?
260Wp panelen gaan er te weinigen van op, dus maar 195Wp panelen a 158,8 x 80,8 cm
Dan kan je er 4 rijen van 5 panelen op kwijt(moet in twee strings..eerst en laatse is een string ....middelste twee is string 2)
Zie bijlage ..achter zijde (noord)kan op de rand rusten…lol Geef mail in PB.. dan krijg je google sketchup file..moet in leren werken..heel simpel.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
OBL-Rien
Maar is je gebruik altijd hoger dan het vermogen dat geleverd wordt door de panelen?ligth011 wrote:sorry, verkeerd uitgelegd,
Als je om 2 uur s'middags slechts 500 W gebruikt en de panelen kunnen 2000 W leveren, waar ga je dan met de rest naar toe?
Als je gewoon inprikt op het net, dan wordt automatisch teruggeleverd. Als je nog een oude draai-meter hebt, gaat deze vanzelf achteruit draaien.
Melden is niet per se nodig, zeker niet als het om kleine hoeveelheden gaat. Er zitten kosten aan om terug te leveren en als je niet veel teruglevert dan loont zich dat niet.
Met een nieuwe meter, die gaat niet automatisch terug, dan zul je moeten melden als je geld wilt ontvangen voor de teruggeleverde stroom.
PS: Als je flink wat vermogen opwekt, is een vooraf meting van de netspanning wel aan te raden.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl
“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
- kockie
- Site Admin
Ow? Vertel....OBL-Rien wrote: Er zitten kosten aan om terug te leveren en als je niet veel teruglevert dan loont zich dat niet.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
-
OBL-Rien
Als je een oude meter hebt, dan kun je je maar beter stilhouden. Resultaat geen kosten, stroom wordt tegen hetzelfde tarief verrekend als je afneemt. Meld je het wel, dan wordt ook hier een nieuwe meter geinstalleerd en kan het voorkomen dat je minder krijgt voor door jouw geleverde stroom dan je betaald voor de aangeleverde stroom (dit laatste varieert waarschijnlijk per aanbieder, bij nuon krijg je 5.88 cent per kwh voor het stuk boven de 5000 kwh)kockie wrote:Ow? Vertel....OBL-Rien wrote: Er zitten kosten aan om terug te leveren en als je niet veel teruglevert dan loont zich dat niet.
(PS: Meldt je het niet, en valt het de leverancier op dat je plotseling veel minder afneemt of zelfs een negatief verbruik hebt, dan is het mogelijk dat je bezoek krijgt. En alsnog een nieuwe meter moet installeren.)
Als je een nieuwe meter hebt dan moet je wel de officiele weg bewandelen om geld te zien. Deze meters registreren de teruggeleverde stroom niet zonder een aanpassing. De aanpassing kost al snel 90 euro aansluitkosten en 30 euro abonnement per jaar. Als je dan minder dan 50 euro per jaar zou verdienen dan loont zich dit gewoon niet.
Last edited by OBL-Rien on 16 Jul 2012, 09:25, edited 1 time in total.
-
Jan.
Ik denk dat er op het kostenplaatje een uitzondering is. Nl met een oude terug draaiende meter.
Want, wanneer lever je de stroom terug? Overdag als het sonnetje schijnt en je zelf niet thuis bent en dus geen stroom verbruikt.
Wanneer gebruik jezelf de stroom, als je thuis bent natuurlijk, maar dan vooral s'avonds en s'nacht wanneer de zon ergens anders schijnt.
Gekombineerd met wat jezelf ook weet, wat kost stroom mij per KWh en wat levert het op per KWh als ik truglever. Daar zit dus een behoorlijk verschil tussen.
Dan moet je nog in je achterhoofd houden dat bij het hebben van een dag / nacht meter de dagtarieven hoger zijn dan bij een enkeltariefmeter. Inkoopprijzen dan.
Soms mag ik EPA berekeningen maken voor woningbezitters. In deze rekenmodules is rekening gehouden met zonnepanelen en zonneboilers. Als je deze toepast kom je veel positiever uit de keuring dan zonder. Dus toepassen van zonnenergie werkt klasse verhogend, je komt namenlijk al gauw een keer in de geel groene zone.
Eigenlijk klopt dit niet want er is geen rekening met onderhoud gehouden.
De eerste die mij onderhoudsvrije zonnepanelen of boilers met een levensduur van 30 jaar, aanbied mag ze tegen gangbare marktprijzen leveren. Dan kan ik best zonder subsidie.
Echt zelfvoorzienend dus.
Als je echt zelfvoorzienend en onafhankelijk wilt zijn, moet je volgens mij combineren, en wind en zon en brandstofaggregaat. Het mooiste is natuurlijk om met een groep aansluiting te vinden op een agrariër met een vergister of een enorm zonnepanelen dak, dat nog niet verhuurt is.
Ondertussen is mij al iemand voor geweest
Want, wanneer lever je de stroom terug? Overdag als het sonnetje schijnt en je zelf niet thuis bent en dus geen stroom verbruikt.
Wanneer gebruik jezelf de stroom, als je thuis bent natuurlijk, maar dan vooral s'avonds en s'nacht wanneer de zon ergens anders schijnt.
Gekombineerd met wat jezelf ook weet, wat kost stroom mij per KWh en wat levert het op per KWh als ik truglever. Daar zit dus een behoorlijk verschil tussen.
Dan moet je nog in je achterhoofd houden dat bij het hebben van een dag / nacht meter de dagtarieven hoger zijn dan bij een enkeltariefmeter. Inkoopprijzen dan.
Soms mag ik EPA berekeningen maken voor woningbezitters. In deze rekenmodules is rekening gehouden met zonnepanelen en zonneboilers. Als je deze toepast kom je veel positiever uit de keuring dan zonder. Dus toepassen van zonnenergie werkt klasse verhogend, je komt namenlijk al gauw een keer in de geel groene zone.
Eigenlijk klopt dit niet want er is geen rekening met onderhoud gehouden.
De eerste die mij onderhoudsvrije zonnepanelen of boilers met een levensduur van 30 jaar, aanbied mag ze tegen gangbare marktprijzen leveren. Dan kan ik best zonder subsidie.
Echt zelfvoorzienend dus.
Als je echt zelfvoorzienend en onafhankelijk wilt zijn, moet je volgens mij combineren, en wind en zon en brandstofaggregaat. Het mooiste is natuurlijk om met een groep aansluiting te vinden op een agrariër met een vergister of een enorm zonnepanelen dak, dat nog niet verhuurt is.
Ondertussen is mij al iemand voor geweest
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
- kockie
- Site Admin
De meterwissel is inderdaad afhankelijk van de netbeheerder, maar er een jaarlijks (extra) bedrag voor betalen is onzin. Je betaalt al voor een meter. Een terugleverende meter kost niets meer dan een "normale" meter.
Ik ben zuinig op mijn ferraris; meterkast op slot met schrikdraad eromheen

Ik ben zuinig op mijn ferraris; meterkast op slot met schrikdraad eromheen
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
-
OBL-Rien
Overigens, er zijn plannen om elk huis van zo'n nieuwe meter te voorzien ("slimme meter").
Wel iets om in het oog te houden als ze bij je langs komen....
- kockie
- Site Admin
Iedereen hier in huis heeft een -mensenindemeterkastlaatverbod-.
-
Albert van WdJ
Heb ik hier thuis ook afgesproken.
Geen geklier in de meterkast, zonder dat ik het weet.
Volgens mij kun je trouwens altijd een nieuwe ferrarismeter laten plaatsen.
Alleen dan moet er om de zoveel tijd een meteropnemer langs komen, en dat wil men dan in rekening brengen.
Albert
Geen geklier in de meterkast, zonder dat ik het weet.
Volgens mij kun je trouwens altijd een nieuwe ferrarismeter laten plaatsen.
Alleen dan moet er om de zoveel tijd een meteropnemer langs komen, en dat wil men dan in rekening brengen.
Albert
Change, before you have to.
-
Jan.
Overigens, er zijn plannen om elk huis van zo'n nieuwe meter te voorzien ("slimme meter").
zelfs je toetsaanslagen kennen ze...
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
- kockie
- Site Admin
Ik heb enige twijfel of je een ferraris kunt laten plaatsen. Je kunt er wel voor kiezen om geen "slimme meter" te laten plaatsen, of het "naarhuisbelgedeelte" uit te laten schakelen. Die meteropnemer betaal je al, ook al vul je alleen maar een kaartje in. Dat heet "meetdienst".Albert van WdJ wrote: Volgens mij kun je trouwens altijd een nieuwe ferrarismeter laten plaatsen.
- Tim
Ha,
Ik heb zo'n brief gehad. Gewoon negeren. Je bent niet verplicht een slimme meter te nemen. Neem je hem wel, dan kun je schriftelijk aanvragen dat ze hem maar een paar keer uitlezen per jaar (Huhuh
).
Maar je mag ook gewoon om een conventionele nieuwe meter vragen.
Geld vragen voor meteropname? Prima, maar dan twee dingen:
A) Krijgen de mensen die nu slim meteren dan korting?
B) 5 minuten opname: 5/60*€75=€ 6,25. Geen punt, wil ik wel betalen.
Ook wij hebben FO beleid aan de deur
.
Tim
Ik heb zo'n brief gehad. Gewoon negeren. Je bent niet verplicht een slimme meter te nemen. Neem je hem wel, dan kun je schriftelijk aanvragen dat ze hem maar een paar keer uitlezen per jaar (Huhuh
Maar je mag ook gewoon om een conventionele nieuwe meter vragen.
Geld vragen voor meteropname? Prima, maar dan twee dingen:
A) Krijgen de mensen die nu slim meteren dan korting?
B) 5 minuten opname: 5/60*€75=€ 6,25. Geen punt, wil ik wel betalen.
Ook wij hebben FO beleid aan de deur
Tim
-
Jan.
Punt van aandacht bij het terugleveren.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Terugleververgoeding
Jij vangen, wij extra betalen?
Per definitie is stroom iets raars.
De stroom die opgewekt wordt, gaat verloren, ongeacht of je er iets van gebruikt of niet.
Denk er eens over na hoe dit kostenplaatje en de extra's op jou verhaald worden.
De beste oplossing is ter plekke de hoeveelheid stroom genereren die je nodig bent.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Terugleververgoeding
Jij vangen, wij extra betalen?
Per definitie is stroom iets raars.
De stroom die opgewekt wordt, gaat verloren, ongeacht of je er iets van gebruikt of niet.
Denk er eens over na hoe dit kostenplaatje en de extra's op jou verhaald worden.
De beste oplossing is ter plekke de hoeveelheid stroom genereren die je nodig bent.