isolatie muren en dak

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

gerard

Re: isolatie muren en dak

Bericht door gerard »

floordirection schreef: We hebben zo wie zo ideeën om de buitenmuur te stucen.
Hallo floordir....

Laat ik voorop stellen dat ik beslist geen isolatie expert ben. Maar ik heb er wel zo mijn ideeën over.
Zoals je schrijft, denk je erover om de buitenmuur te stuken. In dat geval is het in mijn ogen beslist de moeite waard, om het buitenom isoleren goed te overwegen. De bestaande buitenmuur wordt in dat geval een behoorlijke thermische massa. Eenmaal op temperatuur, zal die temperatuur beduidend minder schommelingen vertonen. Zomers en ’s winters een stuk aangenamer… Zou je later nog besluiten om een finoven/massakachel te bouwen, dan ben je met de massamuren helemaal spekkoper.
Groet,
Gerard
jjb

Bericht door jjb »

Peter

De isolatie platen moeten vrij zijn van de buitenmuur omdat:
als er vocht zou komen op/in de buitenmuur is het vrij vd isolatie en heeft het ruimte om naar beneden te lopen
maar belangrijker is dat er in de spouw (ruimte tussen buitenmuur en isolatie) geventileerd wordt
dus dat er ventilatie openingen gemaakt worden in de buiten muur in de lengte om de meter, in de hoogte op/onder kniehoogte
en 20 a 30 cm onder de goot.

de binnenmuur zo strak mogelijk ( let op vingers van metselaar) tegen de isolatie plaatsen en om de halve meter (in hoogte)
even met purschuim vullen
daarmee voorkom je dat de opgewarmde muur zijn warmte naar boven afgeeft
hiermee maak je ook gelijk gebruik van stilstaande lucht (is isolatie)

succes
Wouter Gillis

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Peter,

alles is eigenlijk afhankelijk van het budget dat je hebt, de tijdspanne waarop je de zaken wil realiseren en wat je eventueel zelf kan doen.

Kan je daar een antwoord op geven? In functie daarvan kan er eigenlijk pas geadviseerd worden.

Persoonlijk ben ik zoals Gerard absoluut voorstander van buitenisolatie. Zo heb ik het hier thuis ook (laten) doen. Een goede volgorde is dan dak (met een ruime oversteek), vervolgens de kozijnen (nieuw of recuperatie??) en dan isolatie buitenom met pleister. Het is wel de duurste oplossing, maar je woont in een nieuw huis, geloof me.

groet
Wouter
floordirection

Bericht door floordirection »

He hallo liefhebbers,
Ik ga toch eens uitzoeken of cellulose interessant is. Je kan het ook zelf doen heb ik begrepen.
Ons budget is beperkt dus we moeten overal op de kosten letten en daarom zoek ik veel naar gebruikt materiaal.
Toch denk ik er over om buiten op de muren te isoleren. Ik kan vast wel een partijtje PIR platen vinden.
Het lastigste is de overgang van muur naar dakconstructie, zonder koudebrug en dan ook nog de dakgoot!
Met PIR platen wordt de wand niet heel veel dikker , ik ga van een verhoging van de RC met 2.5 uit.( dat zou overeen moeten komen met 8 cm) en dan komt nog de stuc, toch 10 cm breder allemaal!
Langzaam valt het isolatiekwartje.
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

Peter,
Pir is al te koop voor 4,- per meter en restpartijen (ook grote platen maar vaak schuin gesneden) zijn nog goedkoper. Met 8 cm pir zit je eerder op een R waarde van een dikke 3. Ik zou ze trouwens geschrankt plaatsen, dus overlappend (en dan twee keer 4cm). Een kleine spleet in de isolatie heeft grote gevolgen; de lucht spuit er gewoon doorheen.

En buitenom is, zoals iedereen zegt - als het kan - veel beter! Ook voor de portemonnee, maar geeft wel eerst een wat grotere investering.
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Plaats reactie