DDG houtkachel met CV aansluiting

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

kockie
Site Admin
Contacteer:

Re: DDG houtkachel met CV aansluiting

Bericht door kockie »

Fred,

Heb je nog foto's van het prutswerk; we kunnen dan evt een Hall of shame inrichten (alleen foto's, geen namen!)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
fredb
Contacteer:

Bericht door fredb »

Kockie,
Goed idee. Maar dan moet ik even héééél diep gaan zoeken. We zaten toen midden in de bouw en het was toen behoorlijk druk. Veel dingen kwamen tegelijkertijd. Ook zijn we toen 3 maal verhuisd van tijdelijke adressen waar we woonden tijdens het project. Het kantoor kwam op de eerste plaats. Maar goed, misschien vind ik nog wel wat.
met vr.gr.
FredB
Recycling is niet wat je weggooit maar hoe en wat je koopt.
account verwijderd

Bericht door account verwijderd »

Ik zit nog even wat na te pruttelen over dat stomen. Er zijn voorschriften dat de stoom in de kruipruimte moet worden afgevoerd. Tevens moet er een ventilatiegat van uit de kruipruimte zorgen voor de aanvoer van verse lucht.
Die voorschriften komen mij onbekent voor. Kun deze gebruiksaanwijzing waar dit omschreven staat svp posten?
In de regel wordt een overdruk van een cv ketel op de riolering aangesloten, althans bij 99% van de nederlandse huishoudens.
Een 90 graden veiligheid wordt dan ook op de riolering bijgeplaatst.

Lozen in de kruipruimte is de laatste mogelijkheid als er bouwkundig verder geen oplossingen meer zijn te realiseren.
Zowiezo, deze bovenstaande oplossingen moet je niet willen hebben, je hebt ze niet nodig bij een open systeem.
Verwijderd
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

Beste Fred,

Zoals beloofd zou ik er op terugkomen. Ik zal eerst puntsgewijs bestaande technische reacties bespreken, want uit oogpunt van veiligheid zijn er zondermeer een aantal acties die je beslist moet laten! Snelle reacties zijn vaak niet goed onderbouwd, en als jij daar weer te snel conclusies uit trekt, blijft het fout gaan.

Na die veiligheids- en milieutechnische beschouwingen, zal ik de overige thans nog staande bemerkingen van commentaar voorzien.

En let goed op, ik stel ook vragen! Die kenmerken zich door het afsluiten van de vraag met een vraagteken (?).

Naderhand zal ik trachten, voor zover het in eerste termijn niet ter sprake is gekomen, nader te verklaren hoe iets werkt of wat er gebeurd, en vooral wat er moet veranderen.
fredb schreef:Gelukkig gebeurt het overlopen van het systeem, zoals bertocello beschrijft, bij mij vrijwel niet.
Overlopen is in deze een foute term, dat kan alleen bij open expansie systemen. Ondanks dat ik nog niet exact weet hoe het een en ander is aangesloten, noemen echte deskundigen dit bij een gesloten systeem als het jouwe, overstorten of spuien, en indien er gelijktijdig weer water toegevoegd wordt, spreekt men van suppleren.
fredb schreef:De kachel is een onderdeel van een groter systeem geworden en we hebben er een 1000 liter vat aan.
Laat dat nou precies zijn wat ik duidelijk trachtte te maken… Die 1000 liter buffer, is die van origine alleen voor die 2 kachels, of nu aangevuld met meer capaciteit voor het hele (huidige) systeem?
fredb schreef:Trouwens er zit een heel adequate thermische beveiliging op. Deze beveiliging tempert de kachel enorm.
Neen, dat is duidelijk geen beveiliging, maar wat die mannen uit Leuven een aquastaat noemen. Ding regelt de luchttoevoer op basis van de watertemperatuur. Naar mate het water heter wordt, gaat ie de kachel (in verbrandingsluchttoevoer) smoren. Dit is een zeer milieubelastende regeling, die we hier altijd trachten te vermijden!
fredb schreef:Maar ik zal de water toevoer eens gaan afzetten en zo kijken wat het verlies aan water is.
Tot nader order ABSOLUUT laten!
fredb schreef:Zodra de huisinstallateur terug is van vakantie (eind deze maand) zal ik dat onmiddellijk checken.
Zie eerst dat ie een totaalschema maakt met hoe alles aan elkaar vast zit, en zoals ik eerder al expliciet vroeg, zitten er bij de kachels retourwater- temperatuurregelaars?
fredb schreef:Daar kom ik daar dan gelijk achter wanneer ik de controle voor punt 1 uitvoer, t.w. de kraan uitzetten.
Hier werden de begrippen oxidatie en cavitatie even door elkaar gebruikt. Helaas zijn beiden zelfs voor professionals in een dergelijke installatie zeer moeilijk vast te stellen, voor een leek al helemaal niet.
fredb schreef:Ga nog even zo door en hij gaat uit het huis gesloopt worden :-)
Mits gestelde vragen inhoudelijk beantwoord worden, is er zeker tot een verantwoorde revisie te komen, die bij het huidige gebruik zeker tot een betrouwbaardere, meer milieuacceptabele, en vooral veiligere bedrijfsvoering kan leiden.
fredb schreef:Hartelijk dank voor je bijdrage, hier heb ik wat aan.
Ik hoop dat het je inmiddels genoegzaam duidelijk wordt dat zaken toch iets gecompliceerder blijken te zijn, dan je in aanvang ooit kon bevroeden.
fredb schreef:Zodra onze huisinstallateur, die de kachel niet verkocht heeft!!, weer terug is van vakantie en ik met hem over deze punten gesproken heb kom ik met de resultaten van dat gesprek terug naar dit forum.
Daar voorzie ik een mogelijk probleem. De ‘totaal’ instellateur zag zich genoodzaakt om het eerste deel van dit project, in de huidige installatie te integreren. Waarschijnlijk zonder ook maar iets van de spec’s of gebreken van die kachel te kennen, dan wel hoe daar mee om te gaan. Het zou daarom maar wel zo kunnen, dat ik er met die meneer of mevrouw in technische zin vrij snel uit ben. Maar die zaak zou praktisch gezien wel is anders kunnen lopen.
fredb schreef:Nu brand hij toch niet want het is zomer, toch?
Zie daar de vertwijfeling en het vluchtige gedrag van de hedendaagse consument die het echt niet meer weet; in antwoording op die vraag, als jij het niet meer weet…

En blijkt hij dan toch te branden, misschien hoge concentraties aan Kobolden of Trollen in die omgeving? Waarbij “hij” op zich al weer apart is, omdat ik toch werkelijk meen begrepen te hebben dat het om 2 exemplaren ging.

Groet, Cp
Verwijderd.
Chicken Power

fredb schreef:. Ik moet er niet aan denken om dat weer te moeten veranderen.
Dat schreef ik al in mijn 2e reactie: ”wijs besluit”.
fredb schreef:Dat spuiten is te voorkomen door een betere instelling van de thermostaat.
Dat is geen thermostaat, maar een thermisch gestuurde klep.
fredb schreef:Het is best een ingenieus en simpel systeem wat ze daar in Leuven op dit gebied gemaakt hebben maar dan het vinden van de juiste instelling is een echt K.. klusje.
Ik heb daar een andere beleving bij:
fredb schreef:Dat moet je zoeken en omdat het op niet electronisch gestuurde thermostaten gebaseerd is veranderd de instelling ook bij veranderingen van de kamertemperatuur.
Lesje regeltechniek voor de hedendaagse consument die alleen maar op de elektronica vertrouwd, schiet de Dom Dom eruit, en ze komen ze echt nergens meer.

In deze casus: Als de parameters van deze thermosstatische gestuurde beveiligingsklep dermate afhankelijk zijn van de ruimtetemperatuur, waardoor hun setpoint op medium temperatuur (i.q. te heet water in de haard) dermate afwijkt, is er gewoon sprake van misdadige rommel! Hoe durf je het woord ingenieus in de mond te nemen!
fredb schreef:Dat ik de kachel meer als een bijverwarmingssysteem bestempel komt vooral omdat je er elk kwartier cq half uur een lading hout in moet gooien. Als je dat de hele dag gedaan had was de ton (1.000 l water) op 75ºC en kon je met een gerust hard de nacht doorkomen en de volgende ochtend douchen.
Hier dient zich de toch wat wrange noodzaak aan, dat wat men ook met de milieu-, ecologie- of platte besparings- wens wil, men eerst besef dient te krijgen van de Trias Energetica! Zolang dat er niet is, is nutteloos hout verstoken ook eerder een gewoonte dan een ecologische zonde.
fredb schreef:Maar een paar dagen op wintersport veroorzaakte al problemen dus dan maar een elektrisch back-up systeem bij gezet.
Dat moet niet mogen, is energetisch drie keer zo duur in opwekking, en navrant ook in CO2 productie.
fredb schreef:Dat maakte mij lui en zette ik niet elke morgen de kachel meer aan. Gelukkig heb ik de eerste maand het verbruik van die elektrische bijverwarming gecheckt en hebben toen besloten een andere weg in te gaan.
Prof. Dr. Heike Kamerlingh Onnes, die in 1908 In Leiden het koudste plekje ter wereld heeft geschapen, had zijn hele staf aan lab medewerkers zo gemotiveerd om tot dat resultaat te komen, dat men als slagzin “Door meten tot weten” tot adagium verheven heeft. En daar plukken we nu nog de vruchten van, ongeacht of het nu een levensreddende MRI scanner of supergeleiding betreft.

Gelukkig is de natuurkunde omgekeerd recht evenredig; na de tijd van dat lab werd elders ook pijnlijk vastgesteld, dat “Gissen is missen”.
fredb schreef:Nu zijn we er als een bijverwarmingssysteem tevreden mee als de punten van Michel mij aan het eind van deze maand niet tot een andere conclusie dwingen.
Zaak is eerst dat er een volledige beschrijving van het huidige systeem door de ‘huis’ installateur komt.
fredb schreef:Veel te veel werk zo'n systeem maar mooi istie
Aloude Hollandse koopmanswijsheid: Van een mooi bord kan je niet eten.

Groet, Cp
Verwijderd.
Chicken Power

fredb schreef:Ik zit nog even wat na te pruttelen over dat stomen. Er zijn voorschriften dat de stoom in de kruipruimte moet worden afgevoerd.
Alweer neen, zoals Michel later al terecht opmerkt die voorschriften zijn er niet. Uitsluitend dat er vrij uit afgeblazen moet kunnen worden, waar is niet van belang.
fredb schreef:Tevens moet er een ventilatiegat van uit de kruipruimte zorgen voor de aanvoer van verse lucht.
Mogelijke eis vanuit het Bouwbesluit, maar heeft vooral helemaal niks met kachels van doen.
fredb schreef:Het kan dan ook niet zo zijn dat een kamer vol geblazen kan worden met stoom.
Sociaal /maatschappelijk gezien misschien niet gewenst, maar wettelijk absoluut toegestaan.
fredb schreef:Dan is de boel verkeerd aangelegd.
Wettelijk gezien dus niet, maar idd, installatietechnisch een waar drama.
fredb schreef:Prutswerk van de installateur was trouwens ook de oorzaak van de twee branden waarmee ik te maken heb gehad en ik ben bang dat de installatie van beide kachels ook onder het hoofdstuk "prutswerk van de installateur" vallen. Dit heeft m.i. weinig te maken met fabricagefouten die de fabrikant aangerekend kunnen worden.
Ik stel dus vast dat dit in een voorkomend geval benoemd mag worden.

Met de 2 zeer ten onrechte verwijderde linken, van installateurs, die door TS kennelijk in een zeer krampachtige situatie van eigen onkunde, nodeloos nu eigenlijk meer last dan ooit van krijgen, terwijl daar helemaal geen aanleiding toe is!

Ik lach me helemaal te barsten! Door de server crash weet ik een beetje hoe google cashed. Dat is voor het grootste gedeelte gebeurt. En ik heb het elders ook nog is weg laten schrijven. Verwijderen vanuit een standpunt heeft dus ook geen zin.

Ik vindt het heel apart, dat ik dus in mijn optiek geheel en al onbedoeld 2 moderatoren op de korrel heb.

Das even een diepe nadenker voor de beheerder…..

Het gaat mij erom dat het verspelen van de algemene gezellige sfeer binnen dit forum niet aan een persoon toebedeeld wordt, ondertussen kunnen meerdere personen die schoen met schaamte passen!
Shame on them!

Groet, Cp
Verwijderd.
account verwijderd

@CP,
Door de server crash weet ik een beetje hoe google cashed.
Bedoel je hoe google geld verdiend of bedoel je het catch geheugen van google?
En ik heb het elders ook nog is weg laten schrijven. Verwijderen vanuit een standpunt heeft dus ook geen zin.
Hoe kun je dat zien? Heb je daar een link voor nodig of moet je iets intypen in de zoekmachine google?
Het gaat mij erom dat het verspelen van de algemene gezellige sfeer binnen dit forum niet aan een persoon toebedeeld wordt, ondertussen kunnen meerdere personen die schoen met schaamte passen!
Is deze uitspraak omdat er links zijn verwijderd die je geplaatst had? Of vindt je het niet meer gezellig?

P.s wie is TS?

Is het een idee om een doorsnede van zo'n dgg kachel te posten?
Verwijderd
deleted

Bericht door deleted »

Het lijkt me intussen wel duidelijk wie er alles aan gelegen is om de toon te zetten.

Deze zelfde discussie is al in twee draden afgesplitst naar het Café.
Toch neemt iemand steeds de moeite om er de hoofddraden weer mee te vervuilen.

G
PS voor wie het schoentje past: onderaan het rode uitroepteken gebruiken voor klachten of er beginnen zaken de vuilbak in te gaan. Wie klachten over het "moderen" of "moderators" heeft kan ook eventueel een eigen publiek topic starten.
Niet overal in andermans draden. Klachten over gewone forumleden (hier niet direct het geval) kunnen enkel via de aanmeldknop (rode uitroepteken rechtsonder)
account verwijderd

Dit is ter verduidelijking het werkings principe van een dgg kachel.
Een spiraal wisselaar.

Aansluitschema :
http://www.ddg-heating.com/nl/upload/in ... image2.jpg
Wat mij hier al gelijk opvalt is dat er bij het automatisch vulstation geen terugslagklep geplaatst wordt.
En ook niet dat je een vulstation met interne terugslagklep moet gebruiken.

En ook zie ik geen mixventiel tussen de aanvoer en retour van de houtkachel, raar.

Verder staat er op de website :
Onze toestellen voldoen aan de strengste uitstootnormen op gebied van CO.
Over deze uitstootnormen is verder niets terug te vinden.

Verder kun je bij deze kachel een start thermostaat krijgen en een noodbatterij (bij hoofdstuk accessoires)
Het kan zijn dat ze de cv pomp met een start thermostaat regelen, het is nergens terug te vinden hoe je
dit moet aansluiten of gebruiken of hoe dit in het systeem geimplenteerd dient te worden.

Ik kan me voorstellen dat een plaatselijke installateur de kachel volgens het schema aansluit van DGG en daar
niet vanaf wijkt.
Als de fabrikant voor een verantwoord en goed aansluitschema zorgt, dan is het probleem toch grotendeels uit de wereld?

We kunnen DGG is een e-mail sturen met onze aandachtspunten.

Het probleem van de rvs spiraal direct vuurzijdig is dan het volgende probleem, maar dit vraagstuk oplossen zou meer een upgrade zijn
voor een DGG kachel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Verwijderd
fredb
Contacteer:

Bericht door fredb »

michel schreef:
Ik zit nog even wat na te pruttelen over dat stomen. Er zijn voorschriften dat de stoom in de kruipruimte moet worden afgevoerd. Tevens moet er een ventilatiegat van uit de kruipruimte zorgen voor de aanvoer van verse lucht.
Die voorschriften komen mij onbekent voor. Kun deze gebruiksaanwijzing waar dit omschreven staat svp posten?
In de regel wordt een overdruk van een cv ketel op de riolering aangesloten, althans bij 99% van de nederlandse huishoudens.
Een 90 graden veiligheid wordt dan ook op de riolering bijgeplaatst.

Lozen in de kruipruimte is de laatste mogelijkheid als er bouwkundig verder geen oplossingen meer zijn te realiseren.
Zowiezo, deze bovenstaande oplossingen moet je niet willen hebben, je hebt ze niet nodig bij een open systeem.
@Michel
Ik ben nog even de kruipruimte in gegaan en je hebt gelijk de afvoer is op het riool. Met voorschriften bedoel ik de voorschriften van de fabrikant.
met vr.gr.
FredB
account verwijderd

@Fred,
Het is mooi dat je loost op de riolering, in het aansluitschema van de fabrikant wordt het een in het engels een drain genoemd.
Neem je de vraag van cp mee, eerst een algeheel overzicht (schema) maken van de installatie.

@Cp,
Ecologieforum • Toon onderwerp - DDG houtkachel met CV aansluiting
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1936 - In cache
6 berichten - 2 auteurs - Laatste bericht: 3 dagen geleden
Je hebt helemaal gelijk met je kritiek op de DGG kachels. Inmiddels gebruiken we de kachels als gezellige bij-verwarming. ...
Hoe doe je dit? Type je DGG houtkachel in op google, dan krijg je bovenstaande.
Verwijderd
fredb
Contacteer:

Bericht door fredb »

Dank Michel,
Ik zal verder niets doen tot de installateur het een en ander gezien heeft. Inmiddels heb ik besloten voorlopig maar even te stoppen met deze draad en met het forum. De reden is de houding van Cp t.o.v. mij. Daar heb ik geen zin meer in, zonde van mijn tijd.
Dank voor je inbreng,
met.vr.gr.
FredB
account verwijderd

@Fred,
Ik zal verder niets doen tot de installateur het een en ander gezien heeft.
Da's verstandig. Je kunt de tips van deze draad op voorhand al gebruiken en aan de installateur laten zien.
Het dossier is nu nog onvolledig omdat er nog geen schema's zijn van het bestaande en hoe het schema zou moeten worden.
Inmiddels heb ik besloten voorlopig maar even te stoppen met deze draad en met het forum. De reden is de houding van Cp t.o.v. mij. Daar heb ik geen zin meer in, zonde van mijn tijd.
Fred, we gaan echt niet stoppen, het is mij niet opgevallen dat je jezelf stoorde aan de houding van Cp.
Ik dacht juist dat het rommelde tussen cp en de moderators.
Ik heb er nu ook veel tijd in zitten en wil deze draad ook afmaken, ga dan door voor mij en de lezers die dit ook
een interesant onderwerp vinden.

Ik weet niet of jij het weet, Cp heeft destijds een eigen draad gehad genaamd "kritiek van cp".
Deze draad stond vol met commentaar, ook van mijzelf, ook ik heb in het verleden op het punt gestaan te stoppen met
het forum vanwege Cp. Ik was bijna in staat om hem op te zoeken. Op een gegeven moment heb ik volgens mij het initiatief genomen om die draad te laten beindigen, dit is toen ook gebeurt. Je moet ook iemand kunnen vergeven. Iedereen doet wel is iets
waar ie misschien later spijt van heeft. Tevens hou ik er niet van om iemand publiekelijk voor schand te zetten of te laten staan.

Cp bedoelt het niet verkeert, en hij helpt je overal mee, in jouw geval aan een perfect schema, helemaal gratis en
voor niks. Wel moet je voldoende inzet tonen, dat is min of meer wel iets wat hij verwacht van iemand.
Of je oliedom bent of mega slim, het maakt cp niets uit. Cp is een goeie kerel, en fred jij zal ook een goede kerel zijn.
Laten we dan als volwassen mensen verder gaan. Als iets niet goed is, dan graag melden. korte Offtopic verhalen
zijn soms ook relaxing en werken vaak ook ontspannen voor de lezers, het brengt je op nieuwe ideen.

We gaan gewoon door met deze draad Fred, het is juist zo'n leuke draad.
Als je ergens niet gelukkig over bent, meld het even bij kockie of gandalf of wouter.

Waar waren we gebleven...
Owja, tussendoor om de boel wat op te vrolijken, de onderste "stage" piano staat op mijn verlanglijstje een Nord (de rode)
Dan kan ik hem meenemen naar de volgende forum dag.
Ik vergelijk Cp wel is met een kruising van wibi en micheal jackson, alleen dan op het gebied van toegepaste warmte techniek, haha.
Wat dacht je hiervan : The naked Chef, The Terminator, Waldorf, Cultuurbarbaar aan de Noordzee, ...
Zo, nu hebben we cp weer even met beide benen op de grond gezet. Let maar op, die is wakker nu en kwispelt met zijn staartje
en kijkt zoals de kat in de film van Schreck, ja de gelaarsde kat.
De gelaarsde kat kan rechtop lopen en praat met een Rotterdams accent. Ondanks zijn geringe lengte is hij een zeer bedreven forumvechter die zich zelfs tegen meerdere tegenstanders tegelijk staande kan houden. Hij gebruikt echter ook vaak zijn uiterlijk om zijn vijanden af te leiden. Kenmerkend is bijvoorbeeld dat hij een hoge hoed opzet en onschuldig naar zijn tegenstanders kijkt, waardoor ze onder de indruk van hem raken en minder op hun hoede zijn. Zijn avatar zegt meer dan 1000 woorden.
Verwijderd
fredb
Contacteer:

Bericht door fredb »

@Michel,
Wat een waanzinnig aardige reactie, daar kan ik natuurlijk geen nee tegen zeggen. Maar er moet nog wel wat gebeuren aan de zijde van Cp aan het (misplaatste) wantrouwen en zijn neerbuigende houding jegens mij.
Van meerderen van jullie heb ik begrepen dat Cp gewoon een aardige vent is, het komt alleen vaak nogal rottig uit zijn strot. Ook heb ik begrepen dat hij in een persoonlijk gesprek zelfs veel beter over komt.
Om een poging te doen om het ijs tussen ons te breken zal ik hem uitnodigen om op korte termijn het project Westergeest, http://la-energie.nl/eerdere-projecten , te komen bezichtigen. Misschien kunnen we dan tijdens dat gesprek wat meer wederzijds respect voor elkaar gaan opbrengen.
Heel erg bedankt voor je vriendelijke woorden,
m.vr.gr.
FredB
account verwijderd

@Fred,
Wat een waanzinnig aardige reactie, daar kan ik natuurlijk geen nee tegen zeggen. Maar er moet nog wel wat gebeuren aan de zijde van Cp aan het (misplaatste) wantrouwen en zijn neerbuigende houding jegens mij.
Bij deze
Van meerderen van jullie heb ik begrepen dat Cp gewoon een aardige vent is, het komt alleen vaak nogal rottig uit zijn strot. Ook heb ik begrepen dat hij in een persoonlijk gesprek zelfs veel beter over komt.
Cp die wint er geen doekjes om en dat is een goede eigenschap. Wat heb je eraan om een heel subtiel verhaal te schrijven?
Als iets helder moet worden, dan in een zo'n kort mogelijke beschrijving. Dat de korte beschrijving offensief,defensief of neutraal moet zijn, dat is aan de schrijver, het is ook een bepaalde schrijfstijl van de schrijver.
Om een poging te doen om het ijs tussen ons te breken zal ik hem uitnodigen om op korte termijn het project Westergeest, http://la-energie.nl/eerdere-projecten , te komen bezichtigen. Misschien kunnen we dan tijdens dat gesprek wat meer wederzijds respect voor elkaar gaan opbrengen.
Beter is om de eerstvolgende forumdag bij te wonen. Dit wordt een gezellig leerzaam feest.
Heel erg bedankt voor je vriendelijke woorden,
Graag gedaan!!
Dit gedoe kost mij veel energie, we gaan nu verder met de dgg kachels.

Fred,
Heb je al een schema kunnen maken van het algeheel?
Verwijderd
Plaats reactie