Gat in plafond boven de kachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

deleted

Re: Gat in plafond boven de kachel

Bericht door deleted »

Raf,
Goed idee om de massakachels ook nog even in overweging te nemen ! (Al doe je het allemaal zelf, er zijn nog andere leuke dingen te doen in het zomerverlof dan hout zagen ...)

Bedenk wel dat de kleinste Bergkachel of Tigchelkachel wel voor ruimtes tot 60 m2 ontworpen zijn.
Of ze bij normaal gebruik nog veel overschot hebben voor de bovenverdieping lijkt me twijfelachtig.
Ze bestaan natuurlijk ook in grotere uitvoeringen ... maar ik had begrepen dat het niet te imposant mocht worden in de woonkamer ...

Let ook op bij het gaten maken in een plafond ... zijn het betonnen welfsels ? Niet de volledige breedte van zo'n welfsel doorkappen ... Bij spanbeton mag je ook niet zomaar staaldraad doorslijpen ...

G
RicharddeBlauw

Bericht door RicharddeBlauw »

Als je echt je bovenverdieping wilt meeverwarmen kun je niet volstaan met een stenen kachel en een gat in je plafond. Wel met een stalen kachel.
Je kunt wel met een stenen kachel je bovenverdieping verwarmen maar dan moet je je kachel daar wel op ontwerpen. In dat geval zou ik je aanraden zeker nog eens te overdenken om intern een luchtkanaal te maken en niet over je trap te gaan.
Wouter Gillis

Bericht door Wouter Gillis »

Als je een kachel hebt met een rookgastemperatuur van +150°C kan je ook overwegen om op de verdieping het rookgaskanaal te onderbreken en hier warmte af te tappen middels een stenen of keramische constructie al dan niet met by-pass. Deze constructie kan zelf gemaakt worden of kant-en-klaar gekocht worden. Kijk bijvoorbeeld eens bij brula.de.

Wel het rookgaskanaal stroomafwaarts goed isoleren om een degelijke trek te garanderen.
Plaats reactie