@ Wouter,
Nu kan ik niet helemaal meer volgen. Bedoel je dat we het huis met de schoorsteen moeten warmen?
[edit] Of waarom zou de afgastempertuur anders op plafondhoogte gemeten kunnen/moeten worden?[/edit]
Ik neem aan dat die din-meting gestandaardiseerd gebeurt.
@gandalf
Wat ik bedoel te zeggen is het volgende, als je een kachel in je huis hebt staan en je meet het rendement daarvan, dan wil je toch weten wat het rendement van de installatie is?
ook een kanaal wordt warm, deze warmte kan bijdragen aan de behaaglijke temperatuur in je kamer, volgens die visie is ook een gedeelte van de opwarming van de pijp een positief rendement.
Ik zeg niet dat de keuringsinstituten het 1,5 a 2m boven de kachel moeten gaan meten, maar enkel dat het rendement van een instalatie hoger KAN dan enkel het rendement van de kachel.
misschien ga jij met de pijp door de slaapkamer en ga je daar voor 1 meter over op enkelwandig om je slaapkamer een beetje bij te warmen, dan kun je dit onmogelijk zien als een verlies (enkel een verlies in trek met alle risico's van dien, maar dat is wat anders).
met vriendelijke groet,
wouter a
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.