condens in schouw

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Chicken Power

Re: condens in schouw

Bericht door Chicken Power »

Goedenmiddag beste gdelea,
gdelea schreef:zelfs lood wil condenseren als het binnen in de schoorsteen te veel uitsteekt,
Die metselaar mag al gelijk van het werk af, dat hoort niet zo! Mijn ervaring is dat er eerder te kort lood (prijs!) wordt ingestoken dan te lang. En met zulke knoeiers zie je het denk ik al niet eens meer door de speciebaarden die blijven hangen. In plaats van netjes vertinnen.
gdelea schreef:verder geeft ie ook aan dat ie ook last heeft als het droog is. het kan natuurlijk ook een combinatie wezen een schoorsteen die nat en verzadigd is , zal vooral als er een betonplaat op ligt sneller condenseren
Dat is niet zo heel vreemd, het van buiten ingekomen water verdampt dan inpandig(warmer), wat dan condenseert tegen de betonplaat buiten(kouder).
gdelea schreef:ook stalen kappen geven vaak condens. het komt zelfs vaak voor dat er een nieuwe schoorsteen op komt en dat ze daarna nog last hebben
Ook dat is niet zo vreemd, zeker als het geen dubbelwandig is. En staal absorbeert, in tegenstelling tot steen, nu ook eenmaal geen vocht.
gdelea schreef:het is dus niet zomaar even te zeggen dat het aan de constructie van de schoorsteen ligt .
Naar mijn idee wel, er zijn te veel mensen met die handel bezig zonder dat ze enig elementair inzicht in de natuurkundige en fysische werking hebben.
gdelea schreef:de kortste klap is eerst proberen, de schoorsteen aanpassen kan altijd nog als het nodig is, en als je zeker weet wat de oorzaak is.
Beginnen met proberen is typisch het gene wat lieden doen, zoals ik ze in de vorige alinea beschreef. Waarom gaat men iets proberen? Juist, omdat men het niet weet/ ter zake kundig is!

Groet, Cp
Verwijderd.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Moet me toch bij CP aan sluiten, die schoorsteen is bouwkundig niet in orde.

Ventileren is onder er in, boven er uit.
Jouw schoorsteen is onder dicht, kan dus nooit en te nimmer ventileren, al zet je er de meest mooie trekkap bovenop.

Daarnaast blijf ik bij de vacuumtheorie, vocht wat er eenmaal in zit, zit daar veelste goed en gaat nooit tegen het drukverschil in naar buiten liggen tochten...

Kijk maar uit, nu met die paar nachten met scherpe vorst er op vriest dalijk je schoorsteen echt kapot, krijg je hem nooit meer droog.
bjorn

Bericht door bjorn »

Volgende week komt er een vakman die loodslabbe bekijken. Ik loop met het idee om die schouw te laten afbreken. Die wordt toch nooit gebruikt. Ben ik meteen ook het probleem kwijt.
Plaats reactie