Totaal CV Schema

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

nck
Wiki Koning
Contacteer:

Re: Totaal CV Schema

Bericht door nck »

chathanky schreef:Ook bij het opwarmen vindt geen groter verschil plaats.
Tijdens het opwarmen van het cv water van 20 graden verwarmd de ketel de aanvoer met zo`n 40 graden en wacht netjes af waneer de retour gaat stijgen. De aanvoer volgt het verloop van de retour in de opwarmperiode.
Algemene vraag of klacht is ook vaak waarom het zolang duurt met een nieuwe ketel eer het huis warm is. Dit kan best een half tot een uur langer duren.
chathanky schreef: Dat kan zeer goed, als de ketel met 20 graden verschil al zijn vermogen kwijt kan zal hij best vol gas kunnen vertrekken.
Dit hoeft niets te zeggen over een wel of niet groter verschil tussen aanvoer en retour.
Naast de retour moet je dus ook even de aanvoertemperatuur bekijken.
Volkomen duidelijk.
Was er dus niet van op de hoogte dat dit tegenwoordig op deze manier geregeld is in een cv ketel.
Ik heb de aanvoer temperatuur ook niet gemeten, alleen geconstateerd dat hij "flink warm" was.
De temperaturen vanuit de hout-cv en de buffer werden gemeten omdat die bepalend zijn voor de besturing.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

Tim schreef:Niet mee eens Cp,

Mijn vvw is bestaand en functioneerde prima. Ik heb lang genoeg onder de vloer gelegen, ga geen leidingen meer aanpassen. Gaat ook niet, of ik moet weer zo'n duren perstang huren en de spuitpur eraf krabben.
Dat was ook zeker geen issue, maar een aanzet tot, als je over de mogelijkheid zou kunnen beschikken. In jouw geval dus niet aan de orde. Helder.
Tim schreef:Als je het schema goed bekijkt krijgt hij geen heet water, maar een klein beetje gemixed met retour water.
En dat is geborgd en geregeld in functie van?
Tim schreef:De ketel blijft gewoon functioneren, hij moduleert alleen terug in vermogen. Tot de warmtevraag afneemt.
Ben benieuwd, hier een ATAG 244 aan het kielhalen.

Groet, Cp
Verwijderd.
Chicken Power

Wat ik nog even vergeten was te vermelden, mijn angst voor het gedrag van een nageschakelde ketel op een buffer, wordt ontleent aan cascadeopstellingen van meerdere CV-ketels.

Het blijkt dat bij de meer recentste keteltypen, de tweede volgende ketel, wel in bedrijf komt, maar vrij direct weer afvalt door de hogere retourtemperatuur veroorzaakt door de eerste ketel.

Ik hoop dat het helder wordt dat ik niet zo maar wat verzin, en dit echt ter zake doende is.

Even zo voor wat nu een zuivere cascade is, vanuit de koeltechniek heb ik meegekregen dat het gaat om vergroting van de capaciteit door zaken in serie te schakelen, terwijl men in de CV techniek van parallel bedrijf uitgaat. Dat heeft alles te maken met dit onderwerp, maar niet met deze draad. :mrgreen:

Groet, Cp
Verwijderd.
chathanky

Bericht door chathanky »

Een NZ regeling (naregeling zonneboiler) werkt in combinatie met een cv ketel als naverwarmer ook in serie.
Diverse ketels moeten hiervoor wel aangepast worden.
In serie hoeft geen probleem te zijn.

Simpelweg zou je een willekeurige combi zonneboilerschema kunnen nemen en die toepassen voor de wkk.
Een zonneboilerregeling kun je daar in grote lijnen ook overnemen.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

chathanky schreef:Een NZ regeling (naregeling zonneboiler) werkt in combinatie met een cv ketel als naverwarmer ook in serie.
Diverse ketels moeten hiervoor wel aangepast worden.
In serie hoeft geen probleem te zijn.
Gewoon uit nieuwsgierige interesse of noem het geïnteresseerde nieuwsgierigheid.

Wat moet je aan een ketel dan aanpassen wanneer je een warmtebron in serie in de retour opneemt?

De eerste gedachte is dat de cv-ketel alleen hoeft na te verwarmen tot z'n ingestelde max. waarde. Daarna valt hij uit.
Enkel zou je de pomp vraaggestuurd moeten laten lopen.

Overigens heb ik dit in mijn eigen besturing anders geschakeld. (niet bij mij zelf, ik heb geen cv-ketel) Ik meet bij warmtevraag eerst met een bepaalde tijd of er een minimale warmte aanwezig is in de hout gestookte installatie en beslis aan de hand daarvan of de cv-ketel inschakelt of de houtgestookte installatie. Wanneer het zo is dat tijdens het verwarmen op de houtgestookte installatie deze onder een minimale temperatuur komt valt alsnog de cv-ketel in en schakelt de hout installatie af.
Deze beide installaties werken dus nooit simultaan.

Voor zover ik het volg is er in het halfjaar dat dit nu draait eigenlijk nooit een probleem geweest anders dan dat de eigenaar heeft moeten leren om een houtgestookte installatie juist te bedienen.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
chathanky

Bericht door chathanky »

Je kunt kijken op de diverse site`s van fabrikanten.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Chicken Power

Hee Chat,

Niet van die snelle klusidee antwoorden.

Anders krijg je een slotje.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: , Cp
Verwijderd.
chathanky

Bericht door chathanky »

:mrgreen:

Het wiel voor de tweede keer uitvinden is ook niet altijd nodig.
Chicken Power

Zou ik met je eens zijn, als die gasketelboeren nu allemaal eens 1 eenduidige besturing voor die minder ecologische meuk hadden.

Volgens mij kun jij aangeven welke merken gelijkaardige regelingen gebruiken.

Dat op deze site hier gewoon, ecologisch stoken is hier meer een 'way of living' dan de bekrompenheid van een 'klus' op een zwaar gesponserde site.

Groet, Cp

Ps, te aldaar kan ik me niet aan de indruk ontrekken dat diverse types daar werk aan overhouden.
Verwijderd.
chathanky

Bericht door chathanky »

Die besturingen verschillen ook niet zoveel van elkaar hoor. Een eenheidsworst is commercieel veel aantrekkelijker dan een eigenzinnig concept. Daarnaast is die gastechniek zo goed als uitontwikkeld. De verschillen zijn nog te vergelijken zoals bv. windows google chrome en linux.

We kunnen er een heel lang praatje van maken maar die "vervuiling" zal de vragensteller niet waarderen op zijn onderwerp.
Tim

Bericht door Tim »

Hey,

Ik ben weer wat verder, de boiler is er en ik ben zover dat de boel geïnstalleerd kan worden. Ik was niet eerder aan de douche toe, daarom ligt het al 3 jr :mrgreen:.

Nu ben ik met de riolering bezig, hierna gaat het koper erin. Vandaar even een update.

Ik twijfel nog of ik de zonneboiler direct ga voeden uit de waterleiding of via de douche wtw. Via de douche wtw zal het rendement iets hoger liggen, nadeel is dat al het warm water dan door de WTW moet, dus de wasbak en keuken ook.

Wat vinden jullie?

Tim
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
deleted

Bericht door deleted »

Tim,

Not my cup of tea die technische uitwerkingen, maar toch een bedenking (voor wat het waard is dus ...):
Een doorstroomwarmtewisselaar heeft volgens mij enkel een noemenswaardig rendement als er gelijktijdig TWEE stromen doorgaan. De warme uitgaande en de koude inkomende gelijktijdig dus.

Bij een bad, een wasmachine, een afwas met de hand enz heb je eerst het vullen van 'een bak water', zonder dat er op dat moment warm water wegspoelt. Dus er wordt geen warmte gerecupereerd.
Daarna wordt het warm water weggespoeld, maar er is op dat moment geen waterverbruik(of dan toch eerder toevallig, maar meestal niet) , dus het 'nieuwe opgewarmde water' in de wisselaar staat gewoon stil en komt niet in de buffer...
Maw volgens mij enkel nuttig bij het douchen. Schema 2 wat mij betreft.

Maar ik kan het in mijn technische onkunde geheel mis hebben, wordt dan weer een leermoment.

G
PS 2010, Jij doet dus ,net als mij, ook mee aan de nieuwe SLOW-movement : Slow- renovation. :fff
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ik zie het voordeel van schema 1 ook niet in. Ik kan me daarbij helemaal vinden in Gandalfs argumenten.

Nadeel van schema 1 heb ik wel: je hebt een flinke leiding met soms lauw water....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Tim

Bericht door Tim »

Gents,

Bedankt. Slow renovation indeed, als je nagaat hoe we al 3 jaar douchen dan is een SHTF moment niet minder erg :mrgreen:.

In de praktijk is de leiding tussen boiler, wtw en ketel hooguit 3 mtr. De wisselaar in de boiler is ontworpen voor stromend/niet stromend. Alleen haal ik de warmte ipv brengen. Het zijn 2 oude CV-verwarmde boilers op de kop, parallel. Dus van 15mm naar 22 en dan ook nog verdeeld over 2 wisselaars.

Douchen is 6ltr/min bij 40grC. Aanvoer is 60grC dus 3/2 van het water komt door de boiler. Dus 4ltr/min. Per wisselaar is dat 2ltr/min. 2ltr/min door 22mm buis is 0.11m/sec. Ik heb 13mtr, dus het is 13/0.11=118 seconden in de wisselaar.

Slow exchange dus.

De ketel hangt in het bijkeukentje, de douche letterlijk 30cm daarachter (direct door de muur) en de wtw daar weer onder. Ik begrijp ook niet dat nieuwe huizen niet een technische ruimte bevatten, tussen keuken en douche. Weinig installatiewerk en maximaal rendement.

Mi is het voordeel van schema 1 is dat er tijdens het douchen 2x zoveel water over de wtw komt. Stel 6 ipv 3 ltr per minuut:

5 mensen*12min douchen per dag: 180ltr
dT=10grC water WTW'n naar 25grC; 25-10=15grC.

Q=m*c*dT
Q=180*4.18*15/3600
Q=3,1 kWth per dag
3,1*365= 1131kWth per jaar = (/9) 100m³ gas per jaar.

Nu ik er wat aan reken is schema 1 het meest rendabel, de extra doorstroming door de WTW is hygiënisch alleen maar gunstig, als er niet gedoucht wordt.

Mee eens?

Tim

Rijk rekenen, arm tellen....
pelletpower

Bericht door pelletpower »

mijn belangrijkste bezwaar zou zijn een moeilijke leiding. Als het zo dicht bij elkaar zit is het het overwegen waard. Wtw werkt natuurlijk allen als er gedoucht wordt, of ga je de gootsteen er ook op aansluiten. Debiet is daar wel minder op dus besparing ook.
Plaats reactie