Cv integreren in een drukloos hout-cv systeem

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Chicken Power

Re: Cv integreren in een drukloos hout-cv systeem

Bericht door Chicken Power »

Hoi kiekeboe,
kiekeboe schreef:als je de eventuele stoom in het vat wil blazen, neem dan een koperpijp met allemaal gaatjes van ca 3mm die onder water uitkomen, de onderkant dicht maken. en 1 gaatje boven het oppervlak (die is ervoor dat je geen vacuum creeert en water aanzuigt).
voordeel: in eerste instantie geen enorme stoom op zolder.
Dit is het recept voor het bouwen van de aloude zogenaamde stoomaccu, i.q. een ketel (buffer) zonder “eigen vuur”, die door een andere ketel geladen wordt.

We waren hier bezig met een open expansievat, en daarbij zijn weerstands verhogende constructies niet aan de orde.

Maar ik kan niet ontkennen dat jouw voorstel prima een berg stoom kan doen neerslaan.

Groet, Cp
Verwijderd.
kiekeboe

Bericht door kiekeboe »

chicken power,

een stoomaccu is toch echt wat anders hoor; dat is een drukvat bedoeld om de stoomruimte in de stoomketel te vergroten.
dit om grote leiding verliezen te vermijden en de pieken af te vlakken.

maar met de weerstand heb je een punt, er moeten natuurlijk wel voldoende gaatjes in.
de oppervlakte van de gaatjes zou zo ongeveer de oppervlakte van de pijp doorlaat moeten zijn.
ik denk 50 of zo.
Chicken Power

Hallo kiekeboe,
kiekeboe schreef:een stoomaccu is toch echt wat anders hoor; dat is een drukvat bedoeld om de stoomruimte in de stoomketel te vergroten.
Ik denk vrij zeker te weten dat je in de war bent met een stoomdom of stoomdrum. Als je het zelf nog is naleest, zul je begrijpen dat ik in aanvang “een drukvat bedoeld om de stoomruimte in de stoomketel te vergroten” niet op mijn natuurkundige netvlies kon krijgen.

Voor de overige lezers, men moet hierbij niet denken aan de klassieke vuurgangketel (alhoewel ik die in geschakelde vorm die ook ken met een stoomdrum), maar aan bijvoorbeeld een vorm van waterpijpketel (daar zijn ook meerdere type’s van). Deze hebben geen echte ketelvorm meer (doordat het warmte opnemende deel alleen bestaat uit pijpen) en om dan relatief droge stoom af te kunnen nemen is er bovenin een verzamelvat gemaakt, genaamd de stoomdom (meest bekent van stoomlocomotieven) of stoomdrum.

Bij te natte stoom zou een stoomachine namelijk gaan "pruimen" (waterslag in de cylinder).

Slechts in die zin is te verklaren dat de stoomruimte dan vergroot wordt. Hiebij aangetekend dat men dan onder het begrip stoomketel niet alleen het waterzijdige gedeelte verstaat, maar de gehele samengestelde opbouw van watervoerende delen, verbrandingsruimte en rookgasafvoer.
kiekeboe schreef:dit om grote leiding verliezen te vermijden en de pieken af te vlakken.
De echte stoomaccu is inderdaad bedoeld om pieken af te vlakken, het fungeert als een buffer. Daarbij nam men de niet te vermijden ontstane verliezen graag voor lief!

Een mooi voorbeeld van een ketel zonder eigen vuur die zowat in m’n achtertuin staat is de vuurloze locomotief 6326 (collectie> 6326), deze werden o.a. gebruikt op raffinaderijen waar geen open vuur mocht zijn.
http://www.stoomstichting.nl/HTML/index_NL.html
kiekeboe schreef:maar met de weerstand heb je een punt, er moeten natuurlijk wel voldoende gaatjes in. de oppervlakte van de gaatjes zou zo ongeveer de oppervlakte van de pijp doorlaat moeten zijn. ik denk 50 of zo.
Nogmaals, bij een kookbeveiliging is dit niet aan de orde. Vrije uittreding ten alle tijden. Dus geen weerstand van een vloeistofniveau.

Nofi!

Groet, Cp

Ps. Het hoeft echt niet perfect, maar hoofdletters en ietsje zorgvuldiger formuleren? :wink:
Verwijderd.
Atlas

Bericht door Atlas »

Dag jongens;

Eerst even de vraag of jullie met dit onderwerp een beetje bij de titel willen blijven? Dank alvast.

Lees ik in jullie verhaal nu dat ik in de pijp 3 mm gaatjes moet maken. En dan de grootte van het totale aantal, tenminste de oppervlakte van de doorsnede van de pijp? Wel dichtmaken aan de onderkant lijkt mij want anders neemt de stoom toch van de minste weerstand?
Dat gaatje boven de waterlijn is lijkt mij niet nodig. Vacuüm kan er niet gezogen worden immers.

Kiekeboe; dank je voor die tip van Berluco
Chicken Power

atlas schreef:Eerst even de vraag of jullie met dit onderwerp een beetje bij de titel willen blijven? Dank alvast.
Ik doe niet anders! :)
atlas schreef:Lees ik in jullie verhaal nu dat ik in de pijp 3 mm gaatjes moet maken.
Ho even, niet mijn verhaal. Vergeet alsjeblieft die pijp met gaatjes. Zoals ik al schreef, dat is een heel ander verhaal. Niet van toepassing op een open expansievat.

Groet, Cp
Verwijderd.
Plaats reactie