DSR2 met vuurpijpboiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Daan96
Contacteer:

Re: DSR2 met vuurpijpboiler

Bericht door Daan96 »

Kockie,
De wisselaar zoals ik hem als laatste heb getekend is ongeveer 160kg RVS zonder water.
Ik heb de shorty niet helemaal goed ingetekend maar volgens mij heb ik iets meer dan 100 stenen nodig a 2,6kg per stuk (220x110x50) wellicht kan peter hier een beter antwoord op geven. Dat is dan wel de 200 uitvoering met verlengde vuurkamer van +/-72.5cm.

Ik ben nu bezig met de opmerking van Peter betreft de uitstroom kern richting de wisselaar.
De wisselaar horizontaal zou ook nog kunnen, al ben ik bang dat ik dan meer werk krijg met het schoonmaken van de pijpen.
Als ik de wisselaar verticaal houd kan ik de buizen ook een stuk langer maken.
Hier ga ik de komende dagen eens rustig over na denken / wat concepten maken als ik tijd heb.

Met de wisselaar achter de shorty is het geheel bijna 2 meter lang.
Ik weet ook nog niet hou de wisselaar zich houd als de warme rookgassen direct er in blazen, ik kan ook slecht inschatten of die bijvoorbeeld 500 of 900 graden zijn, wellicht weet jij daar meer van Peter?
Voor het rendement natuurlijk wel het beste maar of het materiaal dit ook aan kan weet ik nog niet.

Gezien het een gesloten systeem is gaat het sowieso een wisselaar worden van een ronde mantel.
Anders wordt de spanning op het materiaal veel te hoog en is dat niet te maken met dun plaatwerk zonder verstevigingen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

In deze topic is het eerder gegaan over warmtewisselaars, misschien handig voor inspiratie.

PP heeft in dit topic ook een mooie gemaakt aan de had van een python script:
Afbeelding
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

Daan96 schreef: 18 feb 2026, 11:11Ik heb de shorty niet helemaal goed ingetekend maar volgens mij heb ik iets meer dan 100 stenen nodig a 2,6kg per stuk (220x110x50) wellicht kan peter hier een beter antwoord op geven. Dat is dan wel de 200 uitvoering met verlengde vuurkamer van +/-72.5cm.
Iets meer dan 100 stuks klopt wel aardig, 110 is waarschijnlijk dichter bij. Het gewicht van de stenen die ik hier al sinds jaar en dag heb liggen zijn 2,8 kg per stuk, formaat 21,5x10,5x5,5 cm.
Daan96 schreef: 18 feb 2026, 11:11Met de wisselaar achter de shorty is het geheel bijna 2 meter lang.
Ik weet ook nog niet hou de wisselaar zich houd als de warme rookgassen direct er in blazen, ik kan ook slecht inschatten of die bijvoorbeeld 500 of 900 graden zijn, wellicht weet jij daar meer van Peter?
De 900 graden die genoemd wordt als hoogste temperatuur is alleen gehaald met een 1ste generatie batchrocket. Die is dan ook urenlang achter elkaar gestookt, het werd heel onplezierig om daar in de buurt te zijn, griezelig zelfs. De Shorty is wat terug getuned en gedraagt zich heel wat beschaafder, die haalt dat soort temperaturen helemaal niet. Ik heb dat trouwens niet gemeten, al mijn thermokoppels zijn in de tijd zachtjes overleden. Maar een schatting is wel te doen, denk maar aan 500 tot 550 ºC bij de uitgang van de riser, dan heb je het wel gehad, ook veel gelijkmatiger dan de 1ste generatie.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Daan96
Contacteer:

Bericht door Daan96 »

Die had ik inderdaad gezien kockie.
Echter lijkt het mij geen gesloten systeem want die wisselaar heeft gewoon rechte wanden en dan wordt de kracht hierop abnormaal hoog.
Bij 3 bar systeem druk (veiligheidsventiel druk) en een plaat van 0.5x0.5m is dat als 7500kg wat op de plaat staat de drukken.
Bij een ronde wisselaar is dat maar een fractie er van. Daarom zijn drukvaten ect ook altijd rond ;).

Bedankt peter! Daar kan ik wat mee.
Heb je een adresjes voor die stenen? Of denk je dat de volgende stenen ook voldoende zijn:
https://kachelmaterialenshop.nl/vuurvas ... 8119-2834/
Ik heb geen idee wat normale prijzen zijn voor zoiets.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Volgens mij hebben de geperforeerde platen nokken die in de wanden gelast worden en daarmee de krachten verdelen. Pelletpower: laat je licht hier eens over schijnen!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Hoeft niet meer Kockie. inderdaad. In Python voorzien. Was wel erg gaaf om te doen. In no time had iemand dat script in elkaar en werden er dwg s uitgepoept. Meeste kachels zijn vierkant maar dat heeft wel verstevingen nodig inderdaad. Rond is wel beter en vuurpijpen zorgen voor sterkte in andere richting.
Daan96
Contacteer:

Bericht door Daan96 »

Ik denk dat het toch de opstelling gaat worden zoals geschetst.
Het geheel ik nu 1,7m lang, komt nog wat isolatie bij.
De wisselaar zit dan mooi direct achter de kern en hoef ik geen hoekopstelling o.i.d. te gaan bouwen.
Er zitten nu 19 buizen van 60.3mm in met een lengte van 110cm.
Dat levert een oppervlakte van 4m2 op. ;)

Ik weet niet hoe de by-pass zich zo gaat gedragen, hij moet dan redelijk haaks de hoek om.
Ik hoop dat die weerstand minder is dan onder door de wisselaar heen maar dat gaan we wel zien.
Een beetje condens is niet erg, het geheel wordt toch van rvs.

De bodem van de vuurkamer zit nu mooi op een hoogte van 900mm, dat lijkt me wel prettig vullen en schoonmaken.

Als er nog op of aanmerkingen zijn dan hoor ik het graag.
Ik hoop dat Peter stiekem voor mij de shorty wil optekenen met deze lengte vuurkamer, uitgang aan de achterzijde t.o.v. de poort en met 220x110x50 stenen wie goed verkrijgbaar zijn :))
Jimmeuh

Bericht door Jimmeuh »

Misschien een idee om de bypass aansluiting aan de bovenkant van de wisselaar te maken?
De klep zelf kan je dan na een bocht in het horizontale stuk plaatsen, dan komt deze niet constant in contact met de vlammen.

Goed bezig!
Huisje breek mij niet...
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

Daan96 schreef: 19 feb 2026, 15:40Ik hoop dat Peter stiekem voor mij de shorty wil optekenen met deze lengte vuurkamer, uitgang aan de achterzijde t.o.v. de poort en met 220x110x50 stenen wie goed verkrijgbaar zijn :))
Hmmm... Je kunt er ook voor kiezen om een sidewinder te gebruiken met de wisselaar ernaast, ongeveer zoals de Franse bank. Dan is de breedte groter, maar de diepte veel kleiner, eigenlijk niet groter dan de diepte van de vuurkamer plus wanddikte en deurkozijn. Dat is effe kijke... 87 cm? Breedte 75 cm plus de wisselaar, als dat handelbaarder is dan lijkt deze voor de hand liggend.

Ik wil het ding wel uittekenen met de stenen die je noemt. Maarrr... dan ga ik niet een paar opties tekenen, het blijft dan bij eentje. Dus moet je eerst zeker weten welke je hebben wilt, en ook dan kan het even duren voordat die tekening klaar is.
groeten, Peter
Daan96
Contacteer:

Bericht door Daan96 »

Hallo peter,

Ik weet eigenlijk wel zeker dat die gewoon recht in het verlengde wordt met de opening aan de achterzijde zoals ik hem nu heb getekend.
Een hoekopstelling vind ik in meerdere opzichten nadelig.
Het zou echt top zijn als je dat bij gelegenheid een keer wil doen. Ik wil je er zelfs wel een vergoeding voor geven als ik dan zeker weet dat de verhoudingen goed zijn en volgens een bewezen principe zijn.

De wisselaar zal nog wel even wachten. Ik ga kijken of ik de komende weken wat rvs uit de oud ijzerbak kan verzamelen en dan begin ik rustig met bouwen.
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

Hi Daan, hier is de tekening van een verlengde 200 mm reversed Shorty core. De deur samenstelling zit er ook bij, die maakt integraal onderdeel uit van het geheel.
shorty200reversed-core.skp
groeten, Peter
Daan96
Contacteer:

Bericht door Daan96 »

Peter je bent een held!
Dat is veel sneller dan ik verwacht had, ik wist uberhaupt niet dat je er al mee bezig was.
Ik ga hem maandag op het werk even downloaden en kijken hoe die ik mijn model past.
Op het moment helaas nog behoorlijk druk thuis maar ik hoop binnenkort een begin te maken.
Daan96
Contacteer:

Bericht door Daan96 »

Het gaat allemaal niet zo heel snel..
Ik zit nog in de ontwerp fase en ik vermoed dat het ook nog wel even duurt voor ik de eerste materialen ga bestellen.
Heel eerlijk gezegd heb ik nu ook nog helemaal geen plek om de kachel te testen maar ik vind het project gewoon gaaf.
Ik wil het wel zeker getest hebben voor we onze boerderij gaan verbouwen en voor we de keuzen maken waarmee we deze gaan verwarmen.
Dit vermoed dat dit een combinatie gaat worden van een hout kachel, hopelijk op deze manier zoals ik nu aan het ontwerpen ben en een warmte pomp voor in het tussenseizoen en bij PV overschot.

Ondertussen bezig geweest met een framepje en de buitenmantel.
Er is nu plek voor 100mm isolatie rondom de shorty (op de bodem na, daar is plek voor 50mm)
Ik denk dat het 100mm isolatie deken wordt of 50mm isolatie deken en 50mm steenwol.
Plaats reactie