meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

sfj

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door sfj »

Ja Paide, zeker en vast. Kost waarschijnlijk zelfs geen 50€. Ten minste bij gebruikers zoals ohmse (verwarmings)weerstanden kan je dat zeker doen. Maakt niet uit als dat even gaat fluctueren. Maar daar zit ook de beperking, met een wasmachine of TV gaat dat al veel minder goed.

Een buffer inbouwen (batterij) is dan de enige oplossing. Wanneer er te veel zon is opladen, wanneer er even te weinig zon is er uit snoepen. Een aantal merken hebben nu al een toestel waarmee de stroombron prioriteit kan ingesteld worden. Alleen wanneer er niet genoeg komt van de batterij gaat het ding stroom opnemen uit het net.

Wordt ook omgekeerd gebruikt wanneer het net niet sterk genoeg. Zo bvb bij een aansluiting van maar 6A of zo continu. Als je dan toch even een machine moet laten draaien die 10A nodig heeft dan gaat het toestel een extra boost geven vanuit de batterij.

Dat is hier vandaag nog niet aan de orde, maar we gaan daar wel naar toe. Stel dat je in eenzelfde straat een groot aantal elektrische auto's samen moet gaan opladen, het net kan dat huidig niet houden om zoveel stroom te leveren. Ook niet 's nachts.
Idem in de andere volgorde: indien er teveel zonnepanelen liggen in eenzelfde straat en de zon gaat hard dan kan het lokaal net dit niet slikken (zoek eens op over de 253V regel). Er moeten dan lokale verbruikers zijn om het direct te verbruiken. Enige oplossing dit ik momenteel zie zijn bufferbatterijtjes plaatsen. Niet zo'n groot aantal als wanneer je off-grid wilt gaan, maar wel genoeg om het verschil op te bufferen.

Je gaat over een aantal jaren ook moeten betalen voor de grootte van de aansluiting, niet alleen voor het werkelijk verbruik. Het algemeen verbruik blijft stijgen, de transportkosten worden hoger en hoger. Als 'ze' ons motiveren om minder stroom te verbruiken heeft dat niets met ecologie te maken. Dat heeft te maken met 'we kunnen er op dit ogenblik niet meer leveren omdat het systeem dat niet toelaat'. De kabels zijn niet dik genoeg en de centrales niet groot genoeg.

Ik voorspel dat stroom produceren over een 20-tal jaar veeeel goedkoper gaat worden. De technologie hiervoor is bijna klaar. Het transport hiervan gaat natuurlijk een kostelijk probleem blijven. En de 'energie-mafia' gaat er ook alles aan doen om er ons belastingen te laten op betalen. Maar dat is weer een heel ander verhaal.
Ingir

Bericht door Ingir »

sfj schreef:Ik voorspel dat stroom produceren over een 20-tal jaar veeeel goedkoper gaat worden. De technologie hiervoor is bijna klaar. Het transport hiervan gaat natuurlijk een kostelijk probleem blijven. En de 'energie-mafia' gaat er ook alles aan doen om er ons belastingen te laten op betalen. Maar dat is weer een heel ander verhaal.
Stroom produceren is nu al goedkoper dan enkele jaren geleden dankzij de enorme overschotten aan stroom uit eco-walhalla Duitsland. Sinds daar ecostroom wordt gesubsidieerd betalen de huishoudens meer voor hun stroom terwijl de productieprijs gezakt is. Wij krijgen soms zelfs geld toe om die stroom maar af te nemen. Diezelfde spagaat gaan we hier ook maken, met dat verschil dat we dan niet meer kunnen profiteren van stroomoverschotten uit Duitsland en zelf op zoek moeten naar landen in de buurt die graag onze stroomoverschotten willen overnemen.

De consumenten gaan hier echter niet van profiteren, de lage productieprijs wordt niet doorberekend aan de afnemers. Bovendien wordt die paar eurocent per kWh prijsverlaging volledig overschaduwd door de 30 eurocent belastingverhoging. De prijs van stroom wordt dan ook vooral door belastingen bepaald.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ingir,

Kun je misschien de lotto voor volgende week ook eens voorspellen? Die zou ik wel eens willen winnen!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ingir

Bericht door Ingir »

kockie schreef:Ingir,

Kun je misschien de lotto voor volgende week ook eens voorspellen? Die zou ik wel eens willen winnen!
Dat is helemaal niet goed voor je, dan ga je spullen kopen die je absoluut niet nodig hebt.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Is toch mooi, kun je een setje pv panelen met overcapaciteit kopen.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Nee hoor, alleen mijn hypotheek afbetalen, wat grond kopen om een eetbaar bos op te planten.
Verder koop ik dan de schuren van mijn ouders voor forumbijeenkomsten en kan ik de kapotte ruit repareren in de schuur...

Oh ja, als je ze goed voorspeld ga ik mijn isolatie nog eens extra aanpakken!

Verder natuurlijk minder werken ;)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Tim

Bericht door Tim »

Ingir schreef:Wij krijgen soms zelfs geld toe om die stroom maar af te nemen.
WHAHAHAHHAHAHAA :lol: :lol:

Merkel: Hallooe Herrn Kampf, wir haben zu viel strohm, können Sie die Eemshaven eben ausmachen? Naturlich Angela, das machen wir gleich fur dich. Angela: Soepergeil, hier hast du auch noch ein pahr Deutsche Euroes dabei. Ich habe es natürlich nicht gewust.

Die strohm einname gaat natuurlijk net zo makkelijk als het invoeden van pv, wat volgens jou wel een probleem is.

Tim :lol:
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Toch kunnen dat soort marktfluctuaties voorkomen Tim.

Verbrandingscentrales werden gebouwd, er was te weinig aanbod van (huishoudelijk)afval, dus werd afval gekocht in het buitenland. Wij hebben Roemeens afval in stroom omgezet. Met wij bedoel ik NL. Amper 2 jaar later was het andersom. Toen moest er betaald worden om in NL te mogen storten.

Het invoeden van PV op het net is wel degelijk een probleem (aan het worden). Het is door de netbeheerder niet te controleren en te beheersen. Een invoer vanuit het buitenland gaat nog altijd gecontroleerd. Men weet dat het er aan komt.
Ingir

Bericht door Ingir »

Het probleem met stroomoverschotten in DE is zo groot geworden dat de subsidie voor zonnepanelen (particulieren) alleen nog wordt verstrekt als ook geïnvesteerd wordt in accu's. :fff
sfj

Bericht door sfj »

Die 253 volt regel gaat als volgt:
Bij gelijkblijvend aanbod: Hoe minder stroom van het net afgenomen wordt, hoe hoger de spanning van het net. En omgekeerd hoe meer stroom er afgenomen wordt, hoe lager de spanning gaat zijn. Het net mag niet hoger dan 253V gaan (vereenvoudigd voorgesteld) Het is evident dat je dat niet hoger wilt hebben.

Wanneer het aanbod zelf fluctueert gaat die spanning ook naar boven of naar beneden op dezelfde manier.

Als er nu een lekker zonnetje staat dan wordt er effectief veel stroom gemaakt, indien die stroom niet afgenomen wordt zal de spanning stijgen. En die blijft stijgen.... tenzij er een mechanisme is om het maken van stroom te stoppen. Dat mechanisme zit in de omvormer: wanneer die ziet dat de spanning over de 253V gaat dan stopt hij ermee (dit ook weer vereenvoudigd voorgesteld).

Je kan natuurlijk zeggen 'dat ze dan een centrale afzetten!'. ja... echter zo eenvoudig is dat niet. Die centrale heeft een zekere inertie en kan zomaar niet stoppen en starten wanneer er een wolkje meer of minder voorbij komt. Een beetje minder hard laten lopen kunnen ze wel doen. Maar dat helpt niks op het lokaal net, het net in de straten rond jouw huis. Daar zijn het de PV panelen die lokaal produceren. Die stroom van de PV's gaat nooit helemaal terug naar de centrale om zo een ander deel van het land te gaan voeden, neen, die moet lokaal verbruikt worden... of niet aangemaakt worden.

Zoals voor al de rest is er ook een groothandelsmarkt voor elektriciteit. En het klopt helemaal dat op die markt de prijzen soms negatief gaan.
pelletpower

Bericht door pelletpower »

En heftig positief. Voor een tuinder kan een wkk het verschil maken tussen winst of verlies.

Dat de salderingsregeling ten onder zal gaan aan zijn eigen succes is jammer, maar wel begrijpelijk. Evenzo is denken dat je overschot dan nog iets opleverd naast een boete, is niet echt realistisch. De mogelijkheden voor opslag van dat overschot zie ik dan ook grraag tegemoet. Daar gaan we uiteindelijk naartoe.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

sfj schreef:Die stroom van de PV's gaat nooit helemaal terug naar de centrale om zo een ander deel van het land te gaan voeden, neen, die moet lokaal verbruikt worden... of niet aangemaakt worden.
Dat ie niet terug naar de centrale gaat.... nou ja, wat is gaan....

Waarom kan die stroom niet naar een andere wijk/dorp/stad/provincie? Transformators werken toch 2 kanten op?
MaartenB

Bericht door MaartenB »

@Ingir: jij raad aan (eigenlijk niet direct nu, maar in de toekomst) te kiezen voor PV, en dan lekker veel overcapaciteit te nemen, omdat je dan meer kan met de overschot aan stroom dan warmte (als salderen niet meer aan de orde is), zoals airco, wassen etc. En daarnaast in de winter er ook voor 50-80% mee af te kunnen dekken. Dit gaat wel uit van genoeg dakoppervlak. Bij minder dakoppervlak zou een klein collector samen met panelen meer rendement (per m^2) opleveren dan alleen panelen.
Maar wat is op dit moment slim om te doen? Collectoren zullen denk ik weinig meer toenemen in rendement, dus waneer je die aanschaft maakt niet veel uit. Maar panelen worden efficienter (gebeurt dat nog steeds?) en goedkoper, en stroom duurder (op lange termijn, toch?). Nu 10kWp aanleggen is misschien wat vroeg en jouw plan gaat uit van aannames over de stroomprijs in de toekomst.
sfj

Bericht door sfj »

MaartenB schreef:Maar wat is op dit moment slim om te doen?
Enkel economisch gezien voor het Belgenland :
A/ Gas doorstroom toestel. Veruit het goedkoopst.
B/ Je hebt al SWW met de CV ketel + Doe het zelf = 1 of 2 jaar afwachten tot die netstroom belastingen eindelijk duidelijk zijn op lange termijn. Het heeft geen zin nu iets aan te kopen het is niet rendabel.
B/ Je hebt al SWW met de CV ketel + 2 linker handen = Zonneboiler ivm de subsidies, en ga dan ineens zo groot je kan en sluit op een of andere manier aan op de CV, liefst via een buffer. De enige reden om het nu te doen is dat er nu subsidies zijn, weet echter dat het op dit moment niet rendabel is, maar zie het als investering voor de toekomst wanneer het verwarmen van water duurder zal worden.
D/ Je hebt geen SWW met de centrale ketel = Zonneboiler ivm subsidies, indien je niet kan genieten van de subsidies dan PV panelen. Dit is nu ook niet rendabel omdat maar al de rest is zoveel duurder. Bijverwarmen gewoon elektrisch en in de winter zo weinig mogelijk warm water gebruiken.
E/ Off grid = PV panelen met batterijen + een kleine goedkope waterboiler (winter) + een grote goedkope boiler (extra voor in de zomer)
F/ Off grid + Niet veel plaats op het dak= Mix van PV met batterijen + Zonneboiler
G/ Geld genoeg = Veel panelen van beide (dan heb je toch al een groot dak :lol: ).

Enkel ecologisch:
Per persoon in het gezin: Een kleine zonneboiler met buffer van 50 liter + 750Wp PV panelen. Bijverwarmen elektrisch of overschakelen naar gas doorstromer.

Sorry voor Nederland weet ik het niet precies genoeg ivm saldering en subsidies zo.
Ingir

Bericht door Ingir »

MaartenB schreef:@Ingir: jij raad aan (eigenlijk niet direct nu, maar in de toekomst) te kiezen voor PV, en dan lekker veel overcapaciteit te nemen, omdat je dan meer kan met de overschot aan stroom dan warmte (als salderen niet meer aan de orde is), zoals airco, wassen etc. En daarnaast in de winter er ook voor 50-80% mee af te kunnen dekken. Dit gaat wel uit van genoeg dakoppervlak. Bij minder dakoppervlak zou een klein collector samen met panelen meer rendement (per m^2) opleveren dan alleen panelen.
Maar wat is op dit moment slim om te doen? Collectoren zullen denk ik weinig meer toenemen in rendement, dus waneer je die aanschaft maakt niet veel uit. Maar panelen worden efficiënter (gebeurt dat nog steeds?) en goedkoper, en stroom duurder (op lange termijn, toch?). Nu 10kWp aanleggen is misschien wat vroeg en jouw plan gaat uit van aannames over de stroomprijs in de toekomst.
De keuze zonnecollectoren of zonnepanelen hangt eigenlijk maar van 1 aspect af: het jaarlijkse SWW-verbruik. Zonneboilers zijn economisch in de meeste gevallen niet interessant, alleen grote gezinnen met een verspillend SWW-verbruik kunnen hun verspillende gedrag nog economisch afdekken met een zonneboiler, voor de meeste huishoudens (1-3 personen) is het verbruik zo laag dat dit niet opweegt tegen de hoge kosten van de zonneboiler. Dat er nu veel zonneboilers verkocht worden heeft te maken met regelgeving en subsidies. In NL kan een te hoge EPC (door onvoldoende isolatie) opgeleukt worden met een zonneboiler, in België worden zelfs allerlei belastingvoordeeltjes gegeven die overigens door installateurs keurig afgeroomd worden door de prijzen naar boven bij te stellen. En dan zijn er nog mensen die ten onrechte denken dat ze heel veel kunnen besparen met een zonneboiler en/of die de omwonenden graag willen laten zien dat het ecologische hart op de juiste plaats zit.

Met zonnepanelen kan alle energieverbruik afgedekt worden, dus ruimteverwarming, SWW en huishoudelijk stroomverbruik. De brede inzetbaarheid van (zonne)stroom maakt zonnepanelen daarom interessanter dan vrij beperkt bruikbare zonnecollectoren.
Plaats reactie