voor/nadelen en eigenschappen van alle soorten brandhout

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

sjoerd
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 jan 2009, 12:54

voor/nadelen en eigenschappen van alle soorten brandhout

Bericht door sjoerd »

Hallo allemaal,

Ik wil wel eens weten wat jullie ervaring is met de verschillende soorten hout als brandhout. Wat jullie de voor en nadelen vonden van deze soorten?
Zo heb ik gehoord dat acacia heel erg warm word en meer gloeid. Dit is misschien mooi voor een gewone kachel maar niet voor een speksteen of tegenstroom kachel.
Misschien ook wel leuk om in Wiki daar een hoofdstukje over te maken.

Hoor graag van jullie
Sjoerd
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: voor/nadelen en eigenschappen van alle soorten brandhout

Bericht door kockie »

Voor een "gewone" kachel wil je hout dat langzaam brandt, omdat je anders continu hout moet bijgooien.

Met mijn bergkachel stook ik wat ik krijgen kan. Dat is wilg, grove den, populier, berk, kers etc
Brandt allemaal prima, als het maar droog is.

Moet nog >1Ha populierenbos uitdunnnen en samen met m'n buurman nog 3 Ha grove den dunnen.... Wat een pech.... :mrgreen:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: voor/nadelen en eigenschappen van alle soorten brandhout

Bericht door Dutch John »

kockie schreef:Moet nog >1Ha populierenbos uitdunnnen en samen met m'n buurman nog 3 Ha grove den dunnen.... Wat een pech.... :mrgreen:
Ik kon in augustus 10 eiken van 30 jaar krijgen. Vellen en afkorten op 2 meter, transport per container gratis. 25 graden en een zaagbroek gaan niet zo goed samen, maar ik heb het toch gedaan, ondanks een houtopslag die al vol was. Voorbijgangers schudden met hun hoofd vanwege die zot die in augustus stond te kloven. Maar we hebben nu 18 kuub prachtig eiken liggen om over 3 jaar met een glimlach te verstoken.

Eiken en beuken is het mooist stoken, maar wel zeer goed drogen! Maar net als Kockie zegt: neem het goede met het slechte. Je kunt niet te selectief zijn.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: voor/nadelen en eigenschappen van alle soorten brandhout

Bericht door mark »

De hardere hout soorten leg ik altijd onder op in de stapel met daar boven op de lichtere hout soorten. Werkt hier goed met omgekeerd stoken.
Hardere hout soorten kun ook proberen door kleiner te kloven dan kan het makkelijker ontgassen.

groet mark
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: voor/nadelen en eigenschappen van alle soorten brandhout

Bericht door Pigion »

Hardere hout soorten kun ook proberen door kleiner te kloven dan kan het makkelijker ontgassen. :?

Harde houtsoorten bevatten weinig gas! :)

Pigion
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: voor/nadelen en eigenschappen van alle soorten brandhout

Bericht door mark »

Oeps, weer niet goed geschreven sorry pigion. Wat ik hier doe met hardhout ik kloof het tot een diameter ongeveer de helft van mijn pols en dan verbrand het stukken makkelijker dan dikke stukken hardhout. Het geeft dan een mooie warmte en licht gele vlammen.

groet Mark
sjoerd
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 jan 2009, 12:54

Re: voor/nadelen en eigenschappen van alle soorten brandhout

Bericht door sjoerd »

Ik zelf stook nu kastanjehouten boompalen die ik via het werk geregeld.
het geeft wel veel warmte maar brand niet vel.
stook ook veel dennehout dit brand als een trein. ideaal om het huis op temperatuur te krijgen al moet je welk wat vaker bij vullen.
dit hout is afval van een bedrijf dat betonmallen maakt en dus altijd binnen ligt dus lekker droog.
verder stook ik ook alles wat ik tegen kom.

Klopt het dat als je acacia of tropisch hardhout stook je de kachel kapot kan stoken?

Sjoerd
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: voor/nadelen en eigenschappen van alle soorten brandhout

Bericht door JantjeV8 »

Of je de kachel kapot stookt weet ik niet, dat is bij mij niet gebeurd. Ik heb vorig jaar een kuub of 2 van de meest vreemde tropische donkere houtsoorten weg gestookt. Het was stapelhout en dekplanken van hardhout pakketten die zo verscheept worden. Dat hout was droog, stak moeilijk aan, maar als het brandde bereikte de kachel wel met gemak de maximale water temperatuur. Dus daaruit zo je voorzichtig kunnen concluderen dat als je dat permanent stookt, je kachel wel veel er onder lijdt. Je kunt het beter gemengd stoken tussen minder exotische houtsoorten.
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: voor/nadelen en eigenschappen van alle soorten brandhout

Bericht door mark »

Onze kleine tigchelkachel van 10 jaar draait 8 jaar gecombineerd met hardhout onderop en bovenop geperste hout brikettten. Nog steeds heel. Op het rooster van de tighel liggen charmotte ronde schijven die zijn een keer vervangen. De houtbriketten geven een snelle warmte (hellevuur) dat het water in de warmte wisselaar snel op loopt. Daarna begint het hardhout te branden dat een warmte en gloed uiteindelijk geeft van kolen. Ongelooflijk heet maar kleine gele vlamen.

groet Mark
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: voor/nadelen en eigenschappen van alle soorten brandhout

Bericht door Albert van WdJ »

Ik stook voornamelijk schoon pallethout. Als ik het niet vertrouw qua uiterlijk, dan gaat het niet de kachel in. Ooit een keer wat stukken gestookt die verzadigd waren met (machine)olie. Dat laat je de volgende keer wel.

Hout is en mix van vuren, eiken en tropisch hardhout. En soms wat grenen, maar dat is meestal te vet. Als je een poosje aan het slepen bent geweest met die pallets, dan zie je al gauw wat geschikt is en goed brandt. Want er zijn ook behoorlijk wat waaibomenhoutpallets. Heb je een hok vol hout, maar dat is dan ook zo weer leeg.

Voordeel van dit materiaal is voor mij: ruimschoots beschikbaar in mijn regio, gratis, zeer compact te stapelen in het opslaghok, want het is meestal al droog, dus ook geen grotere opslag nodig dan voor één stookseizoen. Zagen met de handcirkelzaag en afkortzaag.

Geen nadelen? Zeker wel.
-Zo rond de 30-40% van de hoeveelheid hout bestaat uit plankjes. Gooi je dat los in de kachel, dan krijg je een mooi vuur dat ook zo weer uit is. Je moet er bijna bij blijven staan. Maar als je een hele stapel zo in de kachel zet, dan brandt het rustig weg, ongeveer zoals een blok van dezelfde grootte zou doen.

-Spijkers zijn in mijn gietijzeren kachel geen probleem, maar kunnen in een gewone houtkachel wel de vuurvaste platen etc. beschadigen.

-Het is grotendeels gasrijk hout. En dat is eigenlijk weer niet geschikt voor in een ijzeren kachel. Het vlamtraject is veel te kort. Gevolg dat je de kachel eigenlijk altijd wel ruikt in de directe omgeving.

Ik vraag me wel af of er een kachel bestaat die zonder problemen pallethout efficiënt kan verbranden. (dus zonder problemen voor de kachel en de omgeving)

Albert
Change, before you have to.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: voor/nadelen en eigenschappen van alle soorten brandhout

Bericht door Pigion »

@Albert,
Waarom zouden spijkers het vuurvaste materiaal beschadigen????
Ik heb 25 jaar ervaring met industriële ovens. Vuurvast maeriaal moet altijd worden verankerd met stalen ankers en eindstrippen. Dit komt echt uit de duim van.... een historisch kachelboekje.
Ik denk dat het eerder omgekeerd is. Als je hout met spijkers in een gewone kachel stookt, gaan de spijkers in het rooster zitten. In veel kachel kan men het rooster schudden om asresten erdoor te laten vallen.
Pigion
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: voor/nadelen en eigenschappen van alle soorten brandhout

Bericht door Bufferboost »

Vroeger (afgelopen ruim 20 jaar ... :) ) altijd 'kwaliteitshout' gestookt in gewone houtkachels (o.a. Harry Leenders Boxers). Hooguit wat Populier en Wilg voor aanmaak maar voor het merendeel Es, Els, Linde (zwaar kloven :x , echter bij strenge vorst goed en snel te kloven), Prunus, Eik en Kastanje. Vanaf nu dit seizoen gezegend met een houtvergasser (... door dit forum het hoofd op hol laten brengen ... :D ) en eigenlijk al heel goede ervaring met grote bonken Populier, Wilg en verschillende dennesoorten. Heb zo'n 10 kuub uit eigen tuin van dat waaibomenhout maar de gekloofde stukken met een doorsnede 35 - 40 cm. en een ca. meter lengte branden en vergassen prima. Het 'takkenspul' gebruik ik meer voor de opstart. Inderdaad, op Es (ca. 700 kg/m3) bijvoorbeeld brandt de vergasser toch wel twee maal langer dan op dat waaibomenhout (ca. 350 kg/m3), maar nu het nog niet zo koud is en de buffer alleen nog maar naar max. 70 graden worden opgestookt hoef ik mijn voorraad kwaliteitshout nog niet echt aan te spreken.

mvg Hans
ro
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 sep 2007, 11:55

Re: voor/nadelen en eigenschappen van alle soorten brandhout

Bericht door ro »

Ik heb net een partijtje sequoia gekregen, is nu nog zeiknat en toch al tamelijk licht dus zullen na droging niet veel kilo's van overblijven. Ben wel benieuwd wat het doet in de Bergkachel over een jaar of twee.
Iemand die ervaring heeft met het stoken van deze exoot?

Groetjes, Ro.
sjoerd
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 jan 2009, 12:54

Re: voor/nadelen en eigenschappen van alle soorten brandhout

Bericht door sjoerd »

@Ro

Sequoia is een coniferen soort.
Ik denk dat het snel brand en ook snel op is.
Er zal redelijk veel hars in zitten.

Sjoerd
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: voor/nadelen en eigenschappen van alle soorten brandhout

Bericht door Albert van WdJ »

Pigion schreef: Waarom zouden spijkers het vuurvaste materiaal beschadigen????
In mijn gewone houtkachel bestaat het vuurvaste materiaal uit vermiculiteplaat. Elke spijkerpunt/kop die daar tegenaan komt laat een zekere beschadiging achter, want het is vrij zacht materiaal.

Eigenlijk had ik bij dit verhaal een vergasser in gedachte. Door de hitte van de vergassing kunnen spijkers vastbakken op de keramische en stalen vergasserdelen. Die krijg je er zonder beschadigingen niet af. NCK had in zijn Frohling hetzelfde probleem. Heeft hij opgelost met stalen platen.
Zie pag. 2 en 3 van http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... &sk=t&sd=a
Maar ik weet niet of dit 123 ook lukt met andere type/merken vergassers.

Albert
Change, before you have to.
Plaats reactie