Hout drogen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hout drogen

Bericht door JantjeV8 »

Wel leuk om hier te noemen denk ik:

Eikenhout drogen lopen de meningen wel eens uiteen. Doorgaans wordt 2 jaar geadviseerd omdat dan de tannines er uit zijn.

Gisteravond kregen we een stukje uitleg en proeven van Italiaanse wijnen. Een vorstelijke avond mag ik wel zeggen.
Bij 1 van de soorten werd het karakter veroorzaakt doordat de wijn gerijpt werd in eiken vaten. Die moesten nieuw zijn, en maximaal 3 jaar oud. Na 3 jaar zouden alle tannines uit het eikenhout zijn getrokken en niks meer bijbrengen aan de wijn. De vaten werden dan verkocht richting Schotland om de whiskey's op te slaan.

Maar 3 jaar, binnenzijde vol met natte wijn, in een kelder 16 meter onder de grond bij een constante temperatuur van 14 grC, geen zonlicht en geen wind, en toch "'uitgedroogd' eikenhout..
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Hout drogen

Bericht door Brit »

JantjeV8 schreef:Maar 3 jaar, binnenzijde vol met natte wijn, in een kelder 16 meter onder de grond bij een constante temperatuur van 14 grC, geen zonlicht en geen wind, en toch "'uitgedroogd' eikenhout..
Het hout zal niet uitgedroogd zijn, maar wel alle tannines (zuren) zullen er dan uit zijn. Dit is ook waarom men adviseerd om eikenhout eerst een jaar in de regen te laten liggen en daarna nog een jaar om te drogen.

Deze vaten mogen nooit droog worden, omdat ze dan niet meer waterdicht zijn :!:

Groeten Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Klaas2
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:33

Re: Hout drogen

Bericht door Klaas2 »

beste houtdrogers m/v,

Na het stukje over het drogen van brandhout middels een brander zat ik te denken aan een soort "broeikas" voor brandhout.
Nou zie ik tot mijn verbazing in het laatste krantje van de twaalf ambachten zo'n ding getekend met uitleg erbij!

Hoe ziet het er ongeveer uit:

hout ligt op zwart landbouwplastic,
beetje schuin afdak van multiplex (ik denk dat dakpannen daar weer op beter zou zijn voor de duurzaamheid)
van afdak tot de grond en de zijkanten polyethyleen folie "ramen" (glas, perspex o.i.d. werkt uiteraard ook). Deze "ramen" lopen schuin naar beneden, op het plaatje een hoek van ca. 45° schat ik zo. Op het zuiden gericht uiteraard.
luchtventilatiegaten (om waterdamp kwijt te raken).

Het ding kost natuurlijk bijna niks, als je sloophout en landbouwplastic gebruikt, als je timmerhout koopt, dakpannen, multiplex en glas heel wat meer.

De twaalf ambachten schrijft dat ze een dergelijk ontwerp al hebben gepubliceerd in hun tijdschrift van '80/'81 (!) en dat ze op hun beurt weer zijn geinspireerd door het polytechnical institute of Virginia. Het artikel is geschreven doordat ze hierover hadden gelezen in het franse tijdschrift "la maison ecologique".

Anyway, ze claimen dat 2 m^3 hout in 6 tot 8 weken droog is. (daarna droog hout er uit, nieuw nat hout er in)

Leuk idee!

(het franse artikel is te ontvangen na overmaking van 5 euro op banknr. 4166808 t.n.v. de twaalf ambachten in Boxtel, o.v.v. "slim hout drogen")

groeten, Klaas (geen "aandelen" de twaalf ambachten overigens.)
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Hout drogen

Bericht door Erikvr »

het broeikashouthok ziet er ongeveer zo uit Afbeelding
groet,
Erik
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Hout drogen

Bericht door gerard »

Ik kwam onlangs een zonnewarmtecollector tegen. Deze is ontwikkeld om vakantiehuisjes droog te houden. Nu kreeg ik het idee dat je deze ook prima zou kunnen inzetten om je brandhout extra droog te krijgen. Kijk maar eens op http://www.solarventi.com/
Al kost het wel extra werk en centen, je zou een extra droogkamer kunnen maken. Hier kun je reeds droog/afgedekt stookhout naartoe brengen. Zo'n collector aansluiten en hup ventileren maar.
Het voordeel van dit apparaat is dat het alleen werkt bij zonneschijn, en dus niet tijdens regen vochtige lucht in het hout blaast. Ook hoef je het ding niet aan het stroomnet te hangen aangezien het op een zonnecel draait. Groot nadeel is dat je zo'n ding moet kopen....
Ik zal er niet naar linken wegens verbod op reclame (kockie boos!) maar er is een Nederlandse dealer die ze nu met behoorlijke korting aanbied, dus googelen...

Ik heb echter geen idee hoeveel droger je het hout hiermee zou kunnen krijgen :? Zijn er hier slimmerds die daar wel kijk op hebben?

Gerard
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Hout drogen

Bericht door Brit »

Hoi Gerard,

Interesante site. Ik kan alleen niet vinden wat de temperatuur van de uitgeblazen lucht zou moeten zijn, en dat is wel de belangrijkste factor. Voor het extra drogen is een temperatuur van >100 Graden C gewenst en daarnaast enige ventilatie. Alleen ventilatie (zoals bij de meeste drooghokken) geeft een vochtpercentage van 10/20 %.

Ik zat zelf meer te denken aan een (plexi)glazen houthok tegen een zuidmuur.........
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Hout drogen

Bericht door gerard »

Hoi Brit,

Dit heb ik tot nu toe kunnen vinden:
-de kleinste types SV2/SV3 verwarmen tot ca. 15 graden Celsius hoger dan de buitentemperatuur, 25 m3/uur
-de SV7 haalt ook ca. 15 graden Celcius en 50 m3/uur
-de SV14 haalt ca. 30 graden Celsius en is regelbaar van 60-110 m3/uur

Je schrijft: Voor het extra drogen is een temperatuur van >100 Graden C gewenst Kun je dit onderbouwen? Ik dacht eigenlijk dat het vochtigheidsgehalte van de lucht vooral bepalend is ... Het ding zou volgens mij dan ook prima kunnen werken op zonnige dagen met flinke vorst.
Heikki vertelde overigens dat hij zijn gekloofde hout door de vorst (vriesdrogen in Finland) in ruim een half jaar tot 15-18% droog kreeg.

In Nederland lijkt het me al moeilijk om normaal windgedroogd en afgedekt onder de ca. 18% te komen.

groet,
Gerard
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Hout drogen

Bericht door Brit »

Hoi Gerard,

Het klopt allemaal wat je zegt, alleen zal je genoegen moeten nemen met 'wat droger hout'. Is dat deze investering wel waard?

Ik gok dat het hout op deze manier maximaal naar 10% vocht kan worden gebracht. En daarna moet je het niet weer buiten leggen voor meerdere weken, want dan neemt het weer vocht op :evil:

Als je het hout op <5% vocht kan krijgen, duurt het erg lang voordat het weer boven de 10% komt. Met een hiervoor besproken hok zullen temperaturen van 120 graden haalbaar moeten zijn. Als dat klopt, heb je binnen 10 zonnige dagen die <5% wel gehaald 8)
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Hout drogen

Bericht door gerard »

Brit,

Voor Nederland is 10% een super score. Ook ik zat te denken aan glas danwel plexiglas. Eventueel een aftands plantenkasje op de kop tikken. Hier binnenin een kooi van betongaas als bescherming, anders krijg je wel heel veel (ongewilde) ventilatie :wink: . Bovenop een SolarVenti....

Natuurlijk gebruik je dit hok als laatste opslag voordat het hout naar binnen gaat voor de stook.

groet,
Gerard
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Hout drogen

Bericht door Brit »

Hoi Gerard,

Wat kost die SolarVenti dan ongeveer? Want voordat je enige extra opbrengst/besparing ervan eruit hebt, ben je weer een (paar) decennia verder, of niet?

Ik zit nu opeens te denken dat de SolarVenti (ook) een hoop zou kunnen bijdragen als voor-verwarmer/droger van de lucht voor de kachel. Die zou dan nog beter moeten gaan presteren, toch?

Groetjes Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Hout drogen

Bericht door gerard »

Brit,
Wat ik nu aan aanbiedingsprijzen tegenkom, betreft de Classic serie. Deze zijn dikker dan de nieuwere serie de Slim-line. De specificaties lijken gewoon overeen te komen. De dikke SV3 schijnt uitverkocht, ik zie er i.i.g. geen aanbiedingsprijzen van..?

SV2: 299,-
SV7: 476,- met schakelaar, 505,75 met regelaar
SV14: 773,50

Hoe lang het duurt om de aanschaf terug te verdienen zou ik echt niet weten, geen flauw idee zelfs. Met droger hout heb je minder hout nodig, de verbrandingstemperatuur is immers hoger, dus hoger rendement. Niet onbelangrijk (in mijn ogen althans) is dat je ook minder uitstoot zult krijgen door 1. minder benodigd hout 2. de hogere verbrandingtemp. En da's moeilijk in centen uit te drukken, lijkt me. Maar ja, hoeveel droger kun je het hout krijgen met behulp van bijvoorbeeld een SV???

Ik zou persoonlijk zo min mogelijk snufjes aan een kachel willen hangen. Ik ben van mening dat een kachel zo onafhankelijk mogelijk moet kunnen functioneren. Dus een SolarVenti aan een kachel gaat mij sowieso te ver, buiten dat het regelen van de hoeveelheid lucht nog behoorlijke hoofdbrekens zal opleveren.
Voor mensen die hun verbrandingslucht uit een kelder of kruipruimte willen betrekken is het misschien wel weer het overwegen waard om daarvoor een SV in te zetten.

Gerard
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Hout drogen

Bericht door frans »

Zelf ben ik wat gemakkelijk ingesteld wat betreft het laten drogen van hout, ik laat het aan de tijd over :)
Ik vraag me af is er al eens geexperimenteerd met het drogen m.b.v. vacuum?
Wat kost meer energie? d.m.v. warmte of d.m.v. vacuum?
Gevoelsmatig zou ik zeggen met vacuum kost het minder energie, maar klopt dat ook??
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Hout drogen

Bericht door Brit »

@Gerard,

Die prijs valt nog mee, al is een glashok bouwen volgens mij goedkoper en effectiever als je een goede plaats hebt om hen neer te zetten. Maar alleen praktijk ervaringen kunnen dat echt bevestigen.

Wat betreft de inlaat van de kachel, zat ik te denken om dan de ruimte waar de kachel z'n lucht vandaan haald te verwarmen en te drogen, niet om de inlaat van de kachel direct aan te sluiten op dat ding. Dat zou om problemen vragen zijn geweest.

@Frans,

Om een vacuüm te creéeren ehb je denk ik meer energie nodig dan voor de gratis zonnewarmte of de aansluitvrije SolarVenti...
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Plaats reactie