aankomend weekeinde is gereserveerd voor de "grote" proef. Het buffervat is dan aangesloten op de houtvergasser en kan worden afgevuld met ca. 7 kuub water. Installatietechnisch is de buffer via een spiraalwarmtewisselaar nu aangesloten op de CV met regelingen en alles er op en er aan. Bijgaand enkele fotoos van het zelf pijpfitten van 2-duims buizen. Mooie klus. Kapitaal aan kranen geinstalleerd waarbij van de winter ook nog een aparte 500 liter tapwaterboiler kan worden verwarmd. Zoals ik al eerder in andere discussies heb aangegeven kan dat alleen rendabel zijn wanneer er energie "over" is. Tapwaterverwarmingsapparatuur in rechtstreekse combinatie met lage temperatuursystemen is m.i. kolder, daarnaast typisch Nederlands omdat we met elkaar gas moeten stoken. Maar dat terzijde
Ander essentieel ding wat ik bij mijn installatie heb proberen na te streven is zoveel mogelijk regelingen primair mechanisch te regelen. Parallel daaran ga ik wel monitoren met een computer zodat analyse gepleegd kunnen worden. Zodra ik interessante prestatiegegevens heb ga ik dat met jullie delen. Ik ben zelf namelijk erg benieuwd naar stilstandverliezen i.r.t. isolatimaatregelen en het energetisch rendement van verschillende (CV)stooktemperaturen.
Bijgaand dus wat fotoos met korte omschrijvingen:
Het pijpsnijden en het bepalen van de pijplengten vergt veel tijd. Juist ook omdat dat in de werkplaats moet gebeuren en niet op het werk.
Het oude vertrouwde hennep en kitvet garandeert dat in het werk bochtjes "nog een tikkie teruggezet" kunnen worden.