Dakisolatie vraag

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Dakisolatie vraag

Bericht door Brutus Groenus »

Ik wil binnenkort beginnen met het isoleren van ons dak, ik ga het in gedeelten doen verspreid over een jaar. Het gaat om een beschoten dak van +/- 15 x 8
Er kan een laag van 20cm tussen de gordingen.

Het liefst isoleer ik het hele dak in een keer van buiten, maar daar hebben we niet budget voor.

Ik heb al het een en ander uitgezocht over materialen e.d. maar twijfel nog tussen twee opties.

Glaswol spijkerflensdeken 20cm : goedkoop, Rd 5,0 , kost extra werk om af te werken met gipsplaten o.i.d.

PIR + Gips platen 120cm : iets duurder , Rd 5,5 , makkelijk te plaatsen en is al afgewerkt.

Voordeel van de glaswol is dat het niet aan het dakbeschot vast komt te zitten maar tussen de gordingen , dan vind ik een fijn idee mocht er een keer een rotte plank in het dak zitten.

De PIR platen plaats je normaal gesproken tussen de balken, deze komen dus vast aan het dakbeschot d.m.v. ventilatie latten.

Het liefste ga ik voor de PIR omdat deze makkelijk verwerken en iets beter isoleren. Is het een idee om panlatten op de gordingen te plaatsen en hierop de PIR platen te monteren? Dan is het vrij van het dakbeschot, maar er is dan wel een spouw van 20 cm (nadelig?).

Ons dak ziet er (ongeveer) zo uit
http://www.bouwinfo.be/sites/default/fi ... 155805.jpg
http://www.bouwinfo.be/sites/default/files/forum/attachments/20151021_155805.jpg
Laatst gewijzigd door Brutus Groenus op 12 feb 2017, 14:08, 2 keer totaal gewijzigd.
- Word geen slaaf van je bezit -
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Dakisolatie vraag

Bericht door Brutus Groenus »

Er zijn blijkbaar ook installaties zonder spouw:

http://www.dicks-website.eu/isolatiedak/index.html

http://www.dicks-website.eu/isolatiedak/S6301301.jpg
- Word geen slaaf van je bezit -
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Dakisolatie vraag

Bericht door swake »

Glaswol:
- Veruit het goedkoopst, 20cm dik hoeft niet meer dan 5€/m² te kosten. Hier zelfs aan 4€: http://www.bricodepot.fr/petite-foret/l ... prod41593/ Die winkel is misschien een beetje ver voor jou, moet ook in NL te vinden zijn aan die prijs denk ik.
- Extra dampwerende folie nodig + iets om de glaswol op zijn plaats te houden.
- Luchtdicht en glaswol dat gaat niet samen, Er zullen altijd plaatsen zijn waar de koude lucht tot aan de dampwerende folie komt. De 'wind' komt er dan misschien niet door, maar de koude zit er wel.
- Glaswol is brandveilig.
- Bij het plaatsen is een goede bescherming nodig: masker + bril + combi over het hele lichaam. Doe je dat niet dat hoest je de longen uit je lijf en krab je 3 dagen later nog aan je vel. Vraag me niet hoe ik dat weet.

PUR/PIR platen:
- Echt eenvoudig te plaatsen, en het gaat ook snel.
- Als de maat niet goed overeenkomt is er redelijk veel afval. Kan hierdoor redelijk kostelijk uitkomen.
- Luchtdicht afwerken is geen probleem, gebruik PU schuin hiervoor. Geen extra folie nodig.
- Kleefbaar met PU schuim. Of de platen vastschroeven met speciaal gemaakte schroeven en rondellen.
- Brandveiligheid is niet zo best. Bijgevolg niet geschikt rond een schoorsteen. Gewoon wat glaswol/rotswol op die plaats gebruiken.

PUR met gipsplaat er direct op:
- Super duur...
- Veel moeilijker te plaatsen voor een leek. De sandwichplaat moet heel precies afgesneden worden anders is er veel afwerking nodig.
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Dakisolatie vraag

Bericht door Brutus Groenus »

Bedankt voor je input Swake, hoe denk jij over een luchtspouw tussen dakbeschot en PIR-isolatie?

PIR spreekt me tot nu toe nog steeds het meest aan. Het gemak van plaatsen en de luchtdichte eigenschappen spreken me aan.
Ik moet ook niet vergeten dat de boel moet worden afgewerkt, dat lijkt me met PIR ook makkelijker.

PIR zonder gipsplaten kan ik online niet vinden met 120mm dikte. Iemand tips?

Nog even over de snijafval, mijn idee is om de platen óp de gordingen te plaatsen dmv panlatten. Dan kan alles doorlopen en is er vrijwel geen afval. Wel is er dan een hele dikke spouw van 20cm. Is dat een nadeel?
- Word geen slaaf van je bezit -
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Dakisolatie vraag

Bericht door ritsaert snijder »

Een isolatielaag moet geheel dicht zijn. Alle isolatieplaten krimpen. Conclusie isoleren aan de binnenkant is uitermate lastig. Dat betekent een groot risico op condensophoping, verslechtering van de isolatie en nog meer condensophoping. Vochtige en slechte isolatie en kans op rot in de balken. Nu goedkoop en op termijn hogere stookkosten en schade aan je dak. Niet ecologisch en duurkoop.

Ik zou met deze constructie kiezen voor buitenom. Pannen er af. Rachels er af. Grote isolatieplaten (B-keuze PIR platen zijn niet duur) overlappend plaatsen (dan ontstaan er bij krimp geen koudebruggen). Rachelen en de pannen weer terug. Misschien wat meer werk maar wel een solide en blijvende besparing! Als je tevreden bent met de huidige betimmering dan is buitenom waarschijnlijk niet eens duurder.
groet!

Ritsaert
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Dakisolatie vraag

Bericht door Brutus Groenus »

Dat klinkt niet heel positief. Toch word er wel heel veel met glaswol e.d. geïsoleerd door de doe het zelver.

Van buiten heeft ook zeker mijn voorkeur. Alles lekker nieuw en naadloos, Rd 6 er op en het huis is weer gesvhikt voor de toekomst. Alleen is het een té groot project voor mij alleen en moet ik dus hulp inhuren of uitbesteden, maar dat is buiten mijn budget.
Alle goten e.d. moeten ook worden verlegd namelijk, andere windveren e.d.

Ik denk niet dat ik dat red voor zeg €5000,-
- Word geen slaaf van je bezit -
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Dakisolatie vraag

Bericht door ritsaert snijder »

Toch word er wel heel veel met glaswol e.d. geïsoleerd door de doe het zelver
Zeker maar dat geeft jou toch geen garantie? De effectiviteit van die isolatie wordt ook zelden gecontroleerd. En een blijvend dichte afsluiting aan de binnenkant is buitengewoon lastig. Eigenlijk niet mogelijk.
groet!

Ritsaert
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Dakisolatie vraag

Bericht door Brutus Groenus »

Daar heb je 100% gelijk in.

Ik wil me toch nog wat verder verdiepen in isolatie van buitenaf. misschien kan door veel zelf doen de kosten wat gedrukt worden.


https://www.verbouwkosten.com/dakisolatie/buitenzijde/
- Word geen slaaf van je bezit -
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Dakisolatie vraag

Bericht door Brutus Groenus »

De platen van IsoBouw lijken me goed verwerkbaar. Dat ze zijn gemaakt van EPS, lijkt me ook beter dan PIR omdat dit minder schadelijk/beter te recyclen is. De extra dikte is niet zo erg, aangezien de goten toch moeten worden verzet. Leverbaar tot Rd 7.0

Iemand hier bekend mee?

Afbeelding

Afbeelding
- Word geen slaaf van je bezit -
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Dakisolatie vraag

Bericht door kockie »

Ik niet, maar volg wel. Heb hier een slecht stuk dak op een gedeelte van de woning. Daar moeten nieuwe pannen op. Misschien mooi te combineren..
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Dakisolatie vraag

Bericht door JantjeV8 »

Isobouw, Unidek, Unilin, allemaal van dat soort panelen. Over het algemeen niets mis mee. Maar die dingen moeten op de gordingen, dus je hele bestaande dak moet er af... Nog al een verbouwing.

Wat Rits zegt is wel erg overdreven. Het is te makkelijk om iemand te adviseren wat hij moet rijden: neem een Rolls Royce.. Tja, dat is makkelijk adviseren over andermans portemonnee.

Van binnenuit is prima te doen. Inderdaad, daar waar je buitenlangs een rapportcijfer 10 scoort, haal je langs binnen tussen de gordingen een 7 en doorgaand onder de gordingen door een 8. Compromis dus. Maar verder prima te doen.
Je kunt latten over de gordingen slaan, je kunt ze er ook tussen slaan. Het kan allemaal.
Wil je met pur aan de gang en een gesloten laag langs binnen zetten, prima, de 200mm spouw blijft geventileerd en zal ook op lange termijn geen problemen leveren. Dat de isolatie krimpt is voor mij nieuw. Dat fenomeen heb ik nog nooit geconstateerd.

Wat Swake zegt met de spijkerflens isolatie klopt ook. De buitenzijde waait nog altijd door, de alu laag houdt de tocht buiten. Die naden moet je goed aansluiten. Om die wind beter uit je constructie te houden zou dan langs buiten nog een waterkerende damp-open folie over het dakbeschot moeten aanleggen. Inderdaad, dan moeten pannen, latten en rachels er af en weer terug.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Dakisolatie vraag

Bericht door ritsaert snijder »

Jantje,
Ik probeer mee te denken en dat goed te onderbouwen.

Krimp van isolatieplaten.
http://www.dakengevelingenieurs.nl/uplo ... latie-.pdf
http://www.dakweb.nl/nl/roofs-2012-08-1 ... akisolatie
http://www.kingspanunidek.com/media/927 ... boekje.pdf

TS had het over het plaatsen tussen de balken; het is buitengewoon lastig om de aansluitingen tussen de balken 100% dampdicht te maken en het zal op de termijn zeker gaan lekken. Je hebt dan een heel groot risico op vochtophoping. Ik denk dan eerder aan een een rapportcijfer 1.

Over de balken heen zijn de kansen beter als je een compleet dampdicht scherm kan plaatsen, zonder er doorheen te gaan schroeven of spijkeren. Aansluiting aan de randen blijft bijzonder lastig. Ik denk dan aan een 4 of een 5.

Met buitenom moet je een voldoende kunnen scoren. Maar ook dat vereist denkwerk en vakmanschap om een goed sluitend geheel te krijgen.

Hoge rapportcijfers zijn vaak niet haalbaar bij het na-isoleren van een oud huis.

Buitenom heeft veel voordelen. Maar ik kan de moeilijkheidsgraad niet beoordelen. Misschien kan je de overstek gelijk ook vergroten; dat geeft drogere muren (beter isolerend, duurzamer).

Ik denk oprecht dat dit de beste mogelijkheden geeft voor een goede isolatie. En dat het vervolgens voor de portemonnee op de lange termijn ook de beste oplossing geeft.
groet!

Ritsaert
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Dakisolatie vraag

Bericht door Brutus Groenus »

Zojuist is de isolatie "expert" langs geweest van het bedrijf welke ook onze spouw en vloer heeft geïsoleerd.

Hij geeft aan (net zoals de rest op dit forum) dat van buitenaf altijd het beste resultaat geeft, echter bieden zij deze werkzaamheden niet aan. Ze isoleren alleen van binnen uit met glaswol, kingspan platen of gespoten PUR. Glaswol of platen kan ik beter zelf doen op zijn advies.

Ik heb hem gevraagd hoe het zit met de gespoten PUR en ventilatie van het dak. Volgens hem geen probleem aangezien het dak van buiten voldoende isoleert en de PUR een gesloten laag is welke geen vocht door laat van binnen. Mocht er ooit een reparatie o.i.d. aan het dak nodig zijn, uitzagen en dat stukje opnieuw doen (blijkbaar kan het redelijk precies worden gespoten).
Nu komt het mooie, ze spuiten het er voor €20 m2 op (Rd3,5) en kan komt er €20 per m2 subsidie terug. Kan tot een Rd 6 met mijn gordingen met wat extra bij betalen.

Zelf ben ik niet een fan van gespoten PUR tegen het dakbeschot, want als er een reparatie nodig is krijg je het er niet meer af. Van de andere kant, uitzagen en bijwerken heb ik niet eerder aan gedacht.

Nu weet ik dat gespoten PUR eigenlijk vloeken in de ecologische kerk is, maar als je het dak (vrijwel) gratis kunt isoleren en het budget van het dak kunt stoppen in HR++ ?

Met gespoten PUR zijn er in ieder geval geen problemen met het aansluitenen naden/kieren.
- Word geen slaaf van je bezit -
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Dakisolatie vraag

Bericht door Brutus Groenus »

JantjeV8 schreef:Isobouw, Unidek, Unilin, allemaal van dat soort panelen. Over het algemeen niets mis mee. Maar die dingen moeten op de gordingen, dus je hele bestaande dak moet er af... Nog al een verbouwing.


IsoBouw Reno platen kunnen toch rechtstreeks op het dakbeschot?

Inderdaad een hele klus, vooral voor een dak van 8,5 x 14 meter mét 12 zonnepanelen , daar zie ik wel tegen op.
- Word geen slaaf van je bezit -
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Dakisolatie vraag

Bericht door JantjeV8 »

Dat zou kunnen, dan ontbreekt bij die reno de spaanplaat die normaal gesproken op de binnenzijde van zo'n paneel zit.

Ik heb nog even terug gekeken, voor 80mm pir platen betalen wij zo'n € 10,00/m². Dus 2 lagen heb je 160mm voor € 20,00, Rd is dan 7,25, je hebt platen en mogelijk ook de subsidie.

Zoek ook eens via veilingen, er worden regelmatig partijen van een paar 100 m² voor navenant weinig aangeboden.
Plaats reactie