Kamp: voortaan electrisch huis verwarmen.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Kamp: voortaan electrisch huis verwarmen.

Bericht door Ruuben »

We moeten van het gas af, want dat raakt op. Maar je huis elekrisch verwarmen komt wel met een prijs: je cv-ketel inruilen voor een elektrisch exemplaar gaat bijna drie keer zoveel geld kosten.

Over ongeveer 17 jaar is ons gas op, berekende het CBS. En dat is een probleem, want ruim zeven miljoen huishoudens gebruiken aardgas om hun huis te verwarmen, te koken, en voor warm water. Maar minister Kamp van economische zaken heeft de oplossing: we moeten gaan koken en stoken op elektriciteit.

Weg met de cv-ketel
Maar hoe doe je dat? Het begint met het inruilen van je traditionele cv-ketel voor een elektrische variant. Ieder jaar worden er volgens de branchevereniging zo'n 400.000 cv-ketels vervangen. Het zou dus snel kunnen gaan. Theoretisch zouden in dit tempo precies zeven miljoen ketels vervangen kunnen worden in 17,5 jaar.

Toch zien installateurs dat het amper gebeurt. "De overgrote meerderheid van de klanten zegt: geef mij maar gewoon een gasketel", zegt Gert Harm ten Bolscher van GEAS Energiewacht. "Die is vertrouwd, en ze hebben op dat moment het geld niet om hun hele woning aan te passen aan op gasvrij wonen. De ketel is nog steeds het meest interessant."

Drie keer zo duur
Je huis verwarmen met een gasketel kost ongeveer 960 euro per jaar. Voor een elektrische ketel kost dat bijna drie keer zoveel: 2.760 euro per jaar, want die ketel verbruikt meer stroom.

Een andere optie is het installeren van een warmtepomp. Die haalt warmte uit de bodem, water of lucht om je woning te verwarmen. Maar ook die warmtepomp is een flinke investering van minstens 15.000 euro, vooral omdat niet ieder huis er al geschikt voor is. Een doorsnee cv-ketel kost je ongeveer 1.500 euro.

Plannen kansloos?
Is de ambitie van Kamp om in 2050 'van gas los' te zijn dan helemaal kansloos? Nog niet, zegt Casper Tigchelaar, onderzoeker bij Energieonderzoek Centrum Nederland. Maar dan moet er wel iets gebeuren. "De bouwsector en de installatiesector moeten met producten komen waardoor je heel snel en tegen een fatsoenlijk bedrag je huis energiezuinig kunt maken en over kan stappen op elektrisch. Dat duurt denk ik nog wel vijf jaar."

Ook de familie Evelo koopt een nieuwe gas-cv in plaats van over te stappen op elektrisch. "Dat is nog toekomstmuziek."

http://www.rtlz.nl/finance/personal-fin ... uwend-duur
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Kamp: voortaan electrisch huis verwarmen.

Bericht door mro »

Een elektrische ketel? Ik wist zelfs niet dat dat bestond. Wat voor netaansluiting heb je daar niet voor nodig?

Ik zit zelf ook wel met het vermoeden dat het de all-electric richting uit gaat. Toch zeker in stedelijk gebied.

Ik heb voor mezelf al eens het rekensommetje gemaakt:

Vorig jaar: 540m³ gas, 440m³ voor verwarming en 100m³ voor warm water.

440m³ komt ruwweg overeen met 4400kWh. Aan de huidige prijzen bij mijn leverancier(groenestroom) zou dit 1320€/j kosten. Momenteel 332€ aan aardgas.

100m³/1000kWh voor ww: 75€/j

Veronderstel dat binnen +/- 10j het opgedrongen wordt om op elektrisch over te schakelen. Tegen dan is de ketel ook wel aan vervanging toe; 20j oud. In die 10j plan ik nog wel wat energiebesparende maatregelen om verbruik voor verwarming nog te doen zakken; stel dat ik op 3500kWh zou uitkomen.

Dan zou ik het volgende doen:
Voor verwarming: kleine warmtepomp, alles is hier vv. Geen grote werken nodig, zou ik zelf kunnen doen.
Stel dat ik op een cop van 3 mag rekenen dan kom ik uit op een 1200kWh per jaar aan elektriciteit voor verwarming.

Voor warm water:
Een kleine elektrische boiler van 10L in de keuken en ook een vlak bij de douche.
Zo'n boiler opwarmen kost een 0,5kWh per keer. Met 1000kWh/j kan ik 2000 keer de boilertjes opwarmen, een stuk minder zal ook wel lukken met een beetje planning. Stel: 800kWh/j voor warm water aan elektriciteit.

Samen: 2000kWh/j voor warm water en verwarming + 1200kWh ander elek verbruik = 3200kWh. Stel dat tegen dan een kWh 0,5€ kost dan kom ik op 1600€/j
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Kamp: voortaan electrisch huis verwarmen.

Bericht door Pietje »

Juist in een stad kun je warmtepompen combineren met 1 put, wat de aanschaf een stuk goedkoper maakt.

Maar ik zie de prijs van brandhout exploderen als het verwarmen van je huis op stroom bijna ruggen per jaar gaat kosten...!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Kamp: voortaan electrisch huis verwarmen.

Bericht door Ruuben »

Pietje schreef:Juist in een stad kun je warmtepompen combineren met 1 put, wat de aanschaf een stuk goedkoper maakt.

Maar ik zie de prijs van brandhout exploderen als het verwarmen van je huis op stroom bijna ruggen per jaar gaat kosten...!
Stadsverwarming gaat verplicht worden. En gas niet meer aangelegd in nieuwbouw.
En ik zal wat opties op hout nemen. Kassa. In Utrecht willen ze een electrischiteitcentrale ombouwen naar bio centrale. Dat kost dik 40 vrachtwagens met hout/groen ELKE dag. Er blijft geen boom meer staan op die manier.

http://www.stadsverarming.nl/stop-bioma ... age-weide/
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Kamp: voortaan electrisch huis verwarmen.

Bericht door Pietje »

Tja, voor een stad weet ik ook geen ecologische oplossing. Dat begint langzaam "einde oefening" te worden: de eerste scheuren beginnen te ontstaan.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Kamp: voortaan electrisch huis verwarmen.

Bericht door Dutch John »

Heeft Kamp al bedacht waar al die elektriciteit vandaan moet komen? Beseft ie ook dat de infrastructuur daar niet op bemeten is en dat het al moeilijk genoeg is om alleen het onderhoud bij te houden? Dat momenteel de middenklasse uitholt en voor het overgrote deel naar een onderklasse schuift, die zich geen dure energie of een nieuw passiefhuis kan veroorloven?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Kamp: voortaan electrisch huis verwarmen.

Bericht door kockie »

Ik zie dan gouden tijden aankomen voor de na-isolatie business. Ingir, kom er eens in!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Kamp: voortaan electrisch huis verwarmen.

Bericht door mro »

Ik zie wel gebeuren dat er in de steden anders zal (moeten) gedacht worden.

Wasserettes zullen nog meer gemeengoed worden.

Het zal normaal worden dat er niet meer thuis gekookt wordt maar dat men gaat eten op gemeenschappelijke plekken. Kan in een restaurant zijn gewoon voor geld. Maar ook op plekken waar men meehelpt in de keuken als betaling.

Zaken die eigenlijk nu al aanwezig zijn maar nog meer zullen gebruikt worden.

Er zijn ergere dingen.

Ik denk dat de toekomst aan de steden is om de boel op een relatief goede manier draaiende te houden. Dit ten koste van nationale en grotere maatschappijvormen.
Er zijn nogal wat steden op deze planeet die al veel ouder zijn dan de meeste landen waarin ze liggen. Mensen in de stad (met al zijn zottigheden) en de natuur er buiten. Het is waarschijnlijk een moeilijk te slikken compromis voor velen maar ik zie niet echt een haalbaar alternatief.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Kamp: voortaan electrisch huis verwarmen.

Bericht door Pieke »

Houd er ook rekening mee, dat hier verkiezingsretoriek in zit. Om de Groningers te paaien. Althans, dat is mijn mening.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Plaats reactie