ik vind de afstand hier van 70 cm ook niet echt groot in verhouding tot de inhoud van de bell. Je kan ook niet zeggen dat het wel werkt of dat het niet werkt. De omstandigheden in de bell veranderen natuurlijk. De bell warmt bijvoorbeeld snel op en dan kan het heel goed zo zijn dat er alsnog kortsluiting ontstaat zoals Kiekeboe terecht heeft opgemerkt.
Die kortsluiting is vervolgens ook weer niet een aan en uit kwestie. Het kan heel goed zo zijn dat een deel van de gassen kortsluiten een een deel van de gassen niet.
Onderzoek en onderzoeksgegevens van de bell zijn uitermate beperkt.
@ Naets,
Deze vuurkamer uit de Duitse school is voor mij redelijk onbekend. Ik heb de afgelopen jaren wel een paar kachels gebouwd met een Finoven-type vuurkamer in combinatie met een bell. Dat gaat op zich prima. Maar zonder specificaties en tekeningen van deze vuurkamer kunnen we (ik in ieder geval niet) niks zinnig zeggen over deze combinatie. Geen idee of het gaat werken, ik vermoed trouwens dat het rendement van deze bellconstructie een pure gok is.
Voorlopig een laatste advies; zelfs het kopieren van een vuurkamer (een gespecificeerd ontwerp) met bijvoorbeeld een bell van dit forum vereist veel kennis, materiaalkennis, gereedschap en vaardigheden (met name met het werken met vuurvaste materialen) om het succesvol uit te voeren. Risico's zijn misschien niet zo groot maar fouten kunnen dodelijke gevolgen hebben.
Ik haak weer aan als er tekeningen zijn.