Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door maarten »

Stomme opmerking wellicht maar , er staat wer vast wel ergens een in de buurt, neem een puntlasmachine en laat die bijvoorbeeld koper op staal lassen.
'
Het is maar een gedachte!

grt Maarten

ik leer graag
ro
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 sep 2007, 11:55

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door ro »

baasje heeft wel zo'n machien.
Kan het proberen. Ben wel benieuwd hoelang zo'n puntlasje het volhoudt met zo'n repeterende belasting.
Zat zelf al te denken om een oude bimetaalthermometer te slopen. :?
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door maarten »

Ro,

laat het even weten als het gelukt is, ik ben best benieuwt.
Ook wanneer het niet werkt!

grt Maarten

ik leer graag
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door walter vaes »

heb vorige week mijn bergkachel 7 met voet en externe luchtaanvoer al een beetje ingestookt.

hout aansteken - lade 2 cm open zetten - na 10 minuten lade dicht en externe luchtaanvoer alleen laten werken (ging beter, maar eigenlijk zou de lade dicht moeten blijven, maar voor die 10 minuten zal het niet maken)

Na +/- 45 minuten luchttoevoer dicht en eenmaal een gloeibed ook schoorsteenklep dicht (is wel maar 80% dicht)

eerste dagen kwam er wel een beetje vocht uit op enkele naden (maar niet echt veel)
En ook wat domp vanboven, was wel alleen de eerste 2 keer, dus zal wel waterdamp geweest zijn)
Laatste dag (gisteren)bleef de kachel zeer lang warm. (t is wel buiten niet zo koud natuurlijk)
Nu gaan we hem laten rusten tot in het najaar en zien of hij dan ook zo goed werkt)

Het enigste minpunt is dat er wel wat kleine barstjes in de vuurkamer zijn (achterkant)
Zijn er nog mensen die die barstjes hebben?

En nog een tip voor concrete, geef genoeg vuurvilt mee, want ik heb nog een groot stuk moeten bijhalen.
Het in elkaar steken heeft 2 keer 5 uur gekost met 2 man.
En op sommige plaatsen moesten we wel wat meer vuurvilt steken omdat de platen niet allemaal perfect zijn.
Nog een tip voor de bouwers, als er een klein hoekje afgaat van de zwalustaarten, lijm ze dan met 2 komponenten epoxy lijm, werkt perfect.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door kockie »

walter vaes schreef: Het enigste minpunt is dat er wel wat kleine barstjes in de vuurkamer zijn (achterkant)
Zijn er nog mensen die die barstjes hebben?
Ja, die heb ik ook. Peterberg heeft mij verzekerd dat dit normaal is. Ik heb ze ook in de buitenste stuclaag van mijn Bergkachel, dat was al door Peterberg voorspeld. Deze zijn zo klein dat ze bij een volgende keer schilderen verdwijnen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door walter vaes »

kockie, ik heb het over fijne barstjes binnenin in de vuurkamer
waarschijnlijk omdat het hout daar tegenaan ligt en heel heet word)
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door peterberg »

walter vaes schreef:Het enigste minpunt is dat er wel wat kleine barstjes in de vuurkamer zijn (achterkant)
Zijn er nog mensen die die barstjes hebben?
Walter,
Het komt vaker voor dat er aan de achterkant van de vuurkamer, in het midden, ongeveer 10cm boven de stookvloer wat kleine barsten ontstaan. Die zijn altijd oppervlakkig en groeien na de eerste winter niet meer. Ze komen niet altijd meteen en soms helemaal niet. Ik weet niet waar het door komt.
En nog een tip voor concrete, geef genoeg vuurvilt mee, want ik heb nog een groot stuk moeten bijhalen.
Een enkele keer komen mensen tekort. Meestal omdat er op overbodige plekken vilt tussen gestoken wordt, of omdat de stroken te breed worden geknipt. Ik heb jullie foto's even opgezocht, en je hebt vilt zitten tussen de vuurkamer en het tegenstroom kanaal. Het kan geen kwaad, maar daar is niet in voorzien. Het vilt zou echt alleen tussen alle naden moeten zitten die aan de mantel grenzen. Voor het overige is het niet zo zinvol.

Overigens, de luchtinlaat en de schoorsteen moeten beslist open blijven totdat het vuur gedoofd en de vuurkamer helemaal donker is. Juist tijdens de gloeifase wordt relatief veel koolmonoxide geproduceerd en dat wil je beslist niet in je woning hebben.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Peter 1962
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 jul 2009, 09:51

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door Peter 1962 »

Goeiedag, ik ben nieuw hier op dit forum. Heb de laatste vier dagen echt enorm veel info gelezen hier en op ecoubouwers.be over finoven, bergoven, grundoven, enz.
Wat me zo aanspreekt in de Bergkachel is het modulaire concept, en het knappe idee om alles met zwaluwstaart verbindingen vast te zetten. Voor zover ik weet is dit bij bv meubelbouw een van de sterkst mogelijke verbindingen, en het idee om dit met betonnen platen te doen is echt knap gevonden.

Ik heb een vraag voor Peterberg naar de keuze van het materiaal : ik las dat in principe chamotte het ideale materiaal is om goede ovens/stoven mee te bouwen. Dat het een betere accumulator is dan vuurvast beton.
Heb je ooit overwogen om de panelen van jouw kachel, met de bestaande mallen, in chamotte te maken ? En zo niet, om welke reden is dat dan ?

vriendelijke groeten,
Peter
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door peterberg »

Peter 1962 schreef:Ik heb een vraag voor Peterberg naar de keuze van het materiaal : ik las dat in principe chamotte het ideale materiaal is om goede ovens/stoven mee te bouwen. Dat het een betere accumulator is dan vuurvast beton.
Heb je ooit overwogen om de panelen van jouw kachel, met de bestaande mallen, in chamotte te maken? En zo niet, om welke reden is dat dan?
Chamotte is inderdaad een betere accumulator. Voornamelijk omdat het een iets hoger S.G. heeft en hitte sneller opneemt. Die verschillen zijn niet heel groot, in de orde van meerdere procenten. Vuurbeton is dus licht isolerend, en daardoor kan de temperatuur van het vuur ook hoger worden omdat de wand van de vuurkamer minder snel opneemt. Als het zou kunnen heb ik voor dit doel liever een materiaal dat sterk isolerend is.
De reden dat het niet mogelijk is om chamotte delen te maken in dezelfde mallen is de productie methode. Vuurbeton is een cement product, je gooit er water bij en het wordt hard. Dan nog een heleboel rimram over trillen, verhardingstijden, water/vaste stof verhoudingen en sterkte ontwikkeling.

Chamotte stenen daarentegen worden gemaakt van klei die geen of heel weinig silicium bevat en geproduceerd worden met een pers en onder een flinke temperatuur. Daar is heel andere en dure apparatuur voor nodig, om maar niet te spreken over de mallen die van vormvast materiaal moeten zijn en bestand tegen temperatuur en druk.

Ik ben in het verleden weleens met dit onderwerp bezig geweest. Het leidde naar Gouda Vuurvast, waar ik de mallen zou moeten laten maken en de onderdelen laten produceren in oplagen van tenminste 500. Per mal, wel te verstaan. Toen heb ik maar besloten dat dit een route was die ik alleen kan gaan als ik plotseling multimiljonair word.

Trouwens, vrij kort geleden heb ik over een ander onderwerp contact gehad met een kleiwaren fabriek. Die zouden onderdelen in kleinere series kunnen produceren van gebakken klei. Maar dan nog moeten er mallen gemaakt worden, de maatvastheid is een probleem, en aan het produceren van de onderdelen wordt dan geen geld verdiend. Momenteel is het voordeliger om alle onderdelen zelf te maken uit vuurbeton die geleverd wordt in eenheden van 1000 kg. Ook dat is iedere keer weer een investering om bijvoorbeeld 10 ton aan te laten rukken. Niet voor mij, maar voor de mannen die de Bergkachel produceren. Zij moeten er een inkomen uit zien te krijgen, ik ben alleen maar de bedenker.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Peter 1962
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 jul 2009, 09:51

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door Peter 1962 »

@ peterberg : nu ik dat weet, is het wel héél duidelijk waarom je koos voor vuurbeton. Om zulke grote aantallen te kunnen verantwoorden moet je direkt op industriële schaal kunnen produceren en verkopen. Dan is beton dus wel de rationele keuze.
Bedankt voor je duidelijke antwoord.

Peter
Ilona
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 dec 2010, 11:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door Ilona »

mickenhans schreef:Hallo Maarten,
ik loop een beetje achter de feiten aan geloof ik.
Ik heb gereageerd op jouw advertentie, maar je wil je kachel niet meer kwijt denk ik.
Zelf ga ik door een periode van grote zorgen, maar dit buitenkansje om een
Bergkachel in handen te krijgen wilde ik niet aan mij voorbij laten gaan.
Beschouw de reaktie op je advertentie maar als ongelezen....
Veel stookplezier!
Hans
Ik ben nieuw op het forum en me aan het inlezen over diverse accumulerende kachels, ik heb onder andere dit hele topic gelezen (jemig, wat een gedoe met de kachel van Maarten!). Nu ben ik alleen wel heel nieuwsgierig naar het vervolg:

1) Maarten, je hebt inmiddels een Tighel? Hoe doet die het?
2) Hans, je hebt de kachel van Maarten, hoe werkt die bij jou?

Misschien staan de antwoorden wel ergens in een ander topic, maar dat heb ik nog niet gevonden dan...
Ilona

http://www.paardnatuurlijk.nl is mijn website en andere hobby/interesse
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door RicharddeBlauw »

peterberg schreef:Chamotte is inderdaad een betere accumulator. Voornamelijk omdat het een iets hoger S.G. heeft en hitte sneller opneemt. Die verschillen zijn niet heel groot, in de orde van meerdere procenten. Vuurbeton is dus licht isolerend, en daardoor kan de temperatuur van het vuur ook hoger worden omdat de wand van de vuurkamer minder snel opneemt. Als het zou kunnen heb ik voor dit doel liever een materiaal dat sterk isolerend is.
Peter,
Kun je als goedkoop compromis niet eens proberen om de onderdelen van de vuurkamer niet te trillen. Dan zouden er toch meer luchtbellen in moeten zitten en dus zodoende wat meer moeten isoleren. Trouwens, vuurbeton is toch een andere naam voor chamottebeton ? Is vuurvaste beton niet vervast omdat er chamotte in zit ?

Wat betreft die scheurtjes; ik heb eens gehoord dat er naalden of vezels in moeten zitten. Wanneer naalden en wanneer vezels weet ik niet.
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door maarten »

Ilona,

Mijn Tigchel kachel doet het gelukkig uitstekend. Dit jaar al/pas ongeveer 1 m3 hout, populier, berk en wilg, verstookt.
Mijn woonkamer en keuken, +- 40 m3,houd hij (zij?) met 3 stook beurtjes lekkerwarm. Bij -10 stook ik 's avonds hardhout als laatste stook. Dat brand een 2/2½ uur waarna de tigchel door heet is. Iets wat mij overigens met de bergkachel nooit gelukt zou zijn.
Hans heeft de berg ook al niet meer meen ik, maar dat heeft denk ik een andere reden dan het slecht funktioneren van het ding.
'Nadeel' is wel dat hij na de stookbeurt gesloten moet worden, lucht inlaat en schoorsteen. Als je dus om 7 uur naar je werk moet; moet je voor 6 uur opstaan, ik ga van mij zelf uit (ik ben alleen). Dit 'euvel', hebben denk ik alle accumulerende kachels.

Ik had wat schade aan in de verbrandingsruimte (eigenschuld wellicht) en dat is heel netjes en gratis verholpen. Hier mee bedoel ik dat de service bij Tigchelaar goed is en mij het gevoel geeft een goed product in huis te hebben.

Als ik mijn bovenverdieping ook warm wil houden, ik zet dan de deur naar boven open, moet ik ook meer stoken, lochisch lijkt mij. Wat dan gebeurt is dat de warme lucht naar boven stijgt die de koude lucht dan naar beneden stuwt. De lucht gaat cirkuleren, waardoor je over de vloer een 'koude' luchtstroom voelt. Als het vriest best wel vervelend maar met een paar sloffen goed vol te houden.

Ik verheug mij op de naderende kou die de weerman/vrouw bij het weerbericht 'beloofd'.
Heerlijk dat gestook.

grt Maarten

ik leer graag
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door peterberg »

Ilona schreef:...2) Hans, je hebt de kachel van Maarten, hoe werkt die bij jou?
@Ilona,

Hans uit Elburg heeft de kachel vanwege persoonlijke omstandigheden doorverkocht aan Erik Knip in Friesland. Volgens het laatste bericht is de nieuwe eigenaar er tevreden over.
Laatst gewijzigd door peterberg op 08 dec 2010, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door peterberg »

RicharddeBlauw schreef:Kun je als goedkoop compromis niet eens proberen om de onderdelen van de vuurkamer niet te trillen. Dan zouden er toch meer luchtbellen in moeten zitten en dus zodoende wat meer moeten isoleren. Trouwens, vuurbeton is toch een andere naam voor chamottebeton ? Is vuurvaste beton niet vuurvast omdat er chamotte in zit?
Vuurvaste beton wordt wel eens chamotte beton genoemd omdat er als toeslagstof gemalen chamotte in kan zitten. Het is vuurvast doordat er aluminium cement in zit. Gewone cement kan niet tegen hoge temperaturen, vandaar.
Over dat isolerende beton: ik heb een keer geprobeerd om luchtiger beton te maken door vermiculiet door de vuurbeton te mengen. Dat ging niet goed, de beton werd er zeer zwak van en verkruimelde gemakkelijk.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie