Advies gevraagd over buitenmuurisolatie

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Advies gevraagd over buitenmuurisolatie

Bericht door Anne2 »

Het is al weer een tijdje geleden dat ik hier regelmatig was. Al die tijd door gezocht naar een huis. Nu een bod gedaan geen idee of dat doorgaat. Ik zit met zoveel vragen hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Het is een huis uit 1960 en heeft een spouwmuur, niet geïsoleerd. Wat kan je daarmee? Een schil erom heen zetten kan denk ik niet omdat de koude lucht dan in de spouwmuur blijft circuleren.

Spouwmuur opvullen geeft niet zo heel veel isolatie en raad de makelaar erg af. Omdat het vochtafvoer dan problemen blijft geven volgens hem. Er zit nu al een vochtplek op de buitenmuur, volgens verkopende makelaar doordat die kamer heeft leeggestaan en er niet geventileerd werd.

Voorzetwanden krijg je ook niet veel isolatie van, en maakt de ruimte kleiner en krijg je koude bruggen.

Wat zijn de mogelijkheden en waar moet ik op letten?
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Advies gevraagd over buitenmuurisolatie

Bericht door fireblade »

Wij hebben een huis uit 1910, met spouwmuren in het woongedeelte, halfsteens muren in de voormalige stal en steens muren in de kopgevels op de 1e verdieping. Bij renovatie zijn we begonnen met het isoleren van de halfsteens en steens muren dmv voorzetwanden. Dit voldoet uitstekend. Maar gaandeweg bemerkten we wel dat de spouwmuren, waar geen voorzetwand voor zat, qua warmte veel achterbleven met de geisoleerde ruimtes. Uiteindelijk hebben we besloten om toch de spouw maar te isoleren dmv kunststof parels, wat een enorme verbetering geeft tov de ander ruimtes. Dus in jouw geval zeker een aanrader. Wat betreft de vochtplek, laat er eens naar kijken door een bouwkundige, een makelaar is huizenverkoper en geen ter zake bouwkundige die oorzaak en gevolg van vocht kan opsporen. Ook in ons geval was het isoleren van de spouwmuur in het woongedeelte dmv een voorzetwand geen optie, omdat een aantal deurkozijnen dan in de wand zou vallen. Isolatie aan de buitenzijde heeft geen zin met een spouwmuur, zoals je al stelde, wel bij steens en halfsteensmuren.
sven
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 feb 2016, 20:05

Re: Advies gevraagd over buitenmuurisolatie

Bericht door sven »

Beste

Isoleren langs binnen is inderdaad weinig efficiënt
Isoleren langs buiten wel. Je plaatst een schil rondom je volledige huis wat maakt dat er veel geïsoleerde massa is. Des te meer massa je isoleert des te meer je controleert door verwarming of koeling. Wat minder temperatuursschommelinge geeft. Je merkt correct op dat er altijd een koudebrug is tussen de aansluiting van de grond en de muur. Maar zelfs dan is isoleren efficiënt hoor. Isoleren in de spouw kan interessant zijn als je voldoende ruimte hebt. Probleem hier is dat je inderdaad geen pur kan laten inspuiten vanwege de dampdiffusie. Minerale materialen zijn hier beter voor geschikt. Want anders zal er langs binnen schimmel komen. Mr de isolatiewaarde is dan weer lager...
Moeilijk vraagstuk dat verschillende antwoorden kent

Succes
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Advies gevraagd over buitenmuurisolatie

Bericht door Ingir »

sven schreef:Isoleren langs binnen is inderdaad weinig efficiënt.
Dat is discutabele uitspraak, je moet dan al eerst onderscheid maken tussen energie- en kostenefficiency. Binnenisolatie is meestal relatief goedkoop qua investering, het verlies aan traagheid hoeft niet altijd een nadeel te zijn (afhankelijk van gebruik). Bovendien kan met een opbouw met leem en wandverwarming de meeste bezwaren van binnenisolatie opgeheven worden.
Isoleren langs buiten is in technisch opzicht de beste oplossing maar ook met de hoogste kosten vanwege de nieuwe (dure) gevelafwerking. Voordeel van hoge massa met isolatie is dat binnenklimaat zeer constant wordt, maar er is geen energievoordeel bij onregelmatig gebruik.
Isoleren in de spouw kan interessant zijn als je voldoende ruimte hebt. Probleem hier is dat je inderdaad geen pur kan laten inspuiten vanwege de dampdiffusie. Minerale materialen zijn hier beter voor geschikt. Want anders zal er langs binnen schimmel komen.
PUR is wel degelijk mogelijk op voorwaarde dat de spouw schoon is. Dampdiffusie is hier geen probleem omdat PUR enige weestand heeft tegen vocht. Ook de muurafwerking (bij. cementpleister) heeft een dampremmende werking.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Advies gevraagd over buitenmuurisolatie

Bericht door hanskraayeveld »

Wat een rare manier van denken...
"Spouwmuurisolatie geeft niet zo heel veel isolatie"

Ten eerste bedoel je waarschijnlijk rendement.
Ten 2e: Wie bepaald wat veel is en wat niet, en waarvandaan meet je het.
Je hebt nu niks geen isolatie, en twee meter dikke pir isoleert 2 x zo goed als 1 meter dik.
Oftewel het kan altijd beter. Maar begin nu eens met de spouwmuur opties.
De makkelijkste, en meest effectieve.
En ten 3e: Je hebt je mening al helemaal laten vormen door een of andere flut makelaar.

Ja flut makelaar, als ik hoor wat een onzin die uitkraamt.

Laat een onafhankelijke expert naar (in) je spouw kijken.
Neem bij voorkeur iemand die vele soorten verkoopt, die zijn iets onafhankelijker.
Dus glaswol/steenwol, neopixels, pur, enz.

Laat die bepalen of je straks problemen gaat krijgen of niet. Leg het desnoods vast op papier.
Laat je spouw vullen, en ervaar het verschil.
Want het verschil tussen geen isolatie en spouwmuurisolatie is heeeel groot.
Heeel groot.
En als laatste:
Geef die makelaar een klap voor zn melis.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Advies gevraagd over buitenmuurisolatie

Bericht door Anne2 »

Fireblade, begrijp ik het goed dat je voorzetwanden hebt (bij halfsteens en steens muren) en je spouwmuur hebt laten volspuiten en dat de geïsoleerde spouwmuur warmer voelt dan de muur met voorzetwand? Denk je dat als je bij de spouwmuur een voorzetwand had geplaatst dat die ook warmer zou zijn geweest?

Is het zelfs een optie én met korrels volspuiten én een voorzetwand, of kan die combinatie niet?

Sven, je zegt dat de buitengevel met een schil wel zin heeft. Hoe zit dat dan met de luchtcirculatie van de spouw, verdwijnt de warmte daar niet in?

Ingir, waarom heft leemwanden en ltv de nadelen van binnenisolatie op? En zou jij wandverwarming aan de buitenmuur doen dan?
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Advies gevraagd over buitenmuurisolatie

Bericht door Ingir »

Anne2 schreef:waarom heft leemwanden en ltv de nadelen van binnenisolatie op? En zou jij wandverwarming aan de buitenmuur doen dan?
Leemwanden geven veel nieuwe massa binnen de isolatie die voor demping zorgt van de binnentemperatuur. Wandverwarming in de buitengevels drukt het dauwpunt verder naar buiten waardoor de kans op inwendige condensatie afneemt.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Advies gevraagd over buitenmuurisolatie

Bericht door jwardenier »

Anne 2 , ik weet niet zo veel over isolatie ,maar kan wel mijn ervaring delen .
Wij hebben ook een huis wat gebouwd is in de jaren 60 , de spouw was een geventileerde spouw ,huis was goed droog .
Ik heb als voorbereiding op isolatie het gedeelte boven de kozijnen open gemaakt ,al de val specie verwijderd en nieuwe kozijnen met isolatie glas geplaatst ,hierna verschillende offertes opgevraagd om spouw en vloer te isoleren ,dat dit rendabel is, is gebleken .
Ze prijzen allemaal hun werk ,de prijs was opvallend verschillend , de duurste en goedkoopste scheelt meer dan de helft van het totaal bedrag .Ik heb gekozen voor wol ,pur onder de vloer .
Zelf heb ik het dak geïsoleerd , ook hebben we een serre gebouwd op zuid west ,deze verwarmt in het voor en na seizoen, het huis we zijn nu minder dan de helft van het vermogen van verwarming nodig ,we stoken hout ,dus nu 1 inplaats van 2 kachels en dan gebruiken we de kachel ook nog eens als warmte accu ,dus 2 x per dag even stoken ,hierna afsluiten .
het vermogen van de kachel is nog veel te groot ,we zitten s avonds in ons hemt .
Dat de spouw geventileerd was had als gevolg dat alle warmte uit de spouw afgevoerd werd ,als een schoorsteen werkt dit .
Het isoleren kan dus zeker rendabel zijn , wel vraag ik me af waar het vocht van jou muur vandaan komt , ik zou daar vooraf naar laten kijken .Offerte laten maken betekend ook dat men de spouw inspecteert ,ook krijg je een berekening van de te verwachten opbrengst van de isolatie , deze moet je met een beetje zout nemen , maar het geeft een aardig inzicht .
Wij hebben dit een aantal jaren geleden laten doen ,en zijn erg tevreden .
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Advies gevraagd over buitenmuurisolatie

Bericht door JantjeV8 »

Anne2 schreef: Spouwmuur opvullen geeft niet zo heel veel isolatie en raad de makelaar erg af. Omdat het vochtafvoer dan problemen blijft geven volgens hem. Er zit nu al een vochtplek op de buitenmuur, volgens verkopende makelaar doordat die kamer heeft leeggestaan en er niet geventileerd werd.
Vrijwel zeker ligt er een andere oorzaak aan de vochtplek ten grondslag. Goed uitzoeken dus!!

Wardenier schreef over de valspecie boven de ramen. Heel goed aandachtspunt, maar vergeet de valspecie ONDER een raam niet. Bij het leggen van de raamdorpels wordt er altijd veel specie naar binnen gedrukt! Dus ook onder de waterslagen de gevel open maken.

Tegenwoordig koop je relatief goedkoop een endoscoop met lampje en cameraatje in 1. Klein gaatje boren ind e voeg of door een open stootvoegje steken en je kunt prima zien hoe de spouw er bij ligt. Waarschijnlijk in de buurt van die vochtplek vindt je ook de oorzaak in die spouw. Of in de kapconstructie daar boven.
Plaats reactie