Isoleren verdiepingsvloer

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Brutus Groenus

Isoleren verdiepingsvloer

Bericht door Brutus Groenus »

Wij willen graag onze woning verder isoleren en overwegen de verdiepingsvloer te (laten) isoleren.

De voornaamste reden is omdat we in de winter op hout stoken maar de warmte in de nacht niet blijft hangen en dan de cv aanslaat bij 15°

Eerst even de huidige situatie.

Vrijstaand woonhuis
- spouwmuur na geïsoleerd met eps
- vloerisolatie 10cm pur
- dubbel glas (niet het nieuwste)
- nieuwe HR107 cv ketel
- beschoten dak niet geisoleerd

De verdiepingsvloer is van hout, houten balken met een houten dekvloer, het plafond is van gipsplaat.

De bovenvedieping heeft cv maar word niet verwarmd, vandaar dat wij de verdiepingsvloer willen isoleren i.p.v. het dak (dat is vooralsnog toekomstmuziek). Ons idee is om hier een minerale wol in te laten blazen, dat lijkt ons het minste werk en overlast.
Ik heb ook gelezen over cellulose isolatie, maar volgens mij is dat eerder geluidsisolatie dan warmte isolatie.

Als ik over een aantal jaar het dak alsnog wil isoleren geeft de vloerisolatie van de verdieping dan geen condensproblemen ?

Ideeën hier over?
- Word geen slaaf van je bezit -
Ingir

Re: Isoleren verdiepingsvloer

Bericht door Ingir »

Hallo Brutus,

Dat jullie woning zo snel afkoelt wil zeggen dat je inderdaad veel warmte verliest, met een ongeïsoleerd dak vliegt de warmte er uit. Als je de verdiepingsvloer gaat isoleren zal het op de verdieping echter ijskoud worden omdat je daar niet stookt. Waar het daar nog zo'n 15°C blijft zal het het met vloerisolatie eerder naar de 5°C gaan... ik weet niet of je de verdieping gebruikt maar zelfs voor een slaapkamer is dit ongebruikelijk koud.

Om te voorkomen dat de warmte wegwaait zul je toch echt het dak moeten isoleren, het isoleren van de verdiepingsvloer heeft dat helemaal geen nut meer zodat dit een verloren investering is. Waarom is het zo moeilijk om het dak te isoleren, meestal is dit juist de meest eenvoudige isolatieklus in een woning?
Brutus Groenus

Bericht door Brutus Groenus »

Bedankt voor je input.

Het is meer een kwestie van tijd en gemak , ik zou het liefst voor de winterkou de isolatie rond willen hebben. De isolatie van de verdiepingsvloer besteed ik dan uit. Tapijt er af, isolatie laten inspuiten en tapijt weer terug, klaar (kosten +/- 350 - 400,-)

Als ik het dak wil isoleren moet ik de hele verdiepingen strippen (want deze is afgetimmerd), en daarna weer afwerken.
Ik ben nu zelf de keuken aan het opknappen, vandaar dat ik qua tijd het niet te ruim heb.

De verdieping word op dit moment niet gebruikt, alleen voor een logé paar keer per jaar.
- Word geen slaaf van je bezit -
Ingir

Bericht door Ingir »

In dat geval zou ik als volgt te werk gaan:
- zoldervloer (=verdiepingsvloer) tijdelijk isoleren met folie over het tapijt en daar isolatiedekens op uitrollen (paar uurtjes werk)
- keukenverbouwing verder afmaken en de winter even uitzingen
- van het voorjaar beginnen met dakisolatie waarbij je hergebruik maakt van de isolatiedekens

Dit betekent dat je de zolder tijdelijk niet/minder gemakkelijk gebruiken kunt en let verder op waterleidingen dat die niet kunnen bevriezen, dus voorzien van verwarmingskoord en buisisolatie.
Plaats reactie