Hout vergasser buiten boiler palletkachel?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Adriaan87

Hout vergasser buiten boiler palletkachel?

Bericht door Adriaan87 »

Hallo allemaal ik ben nieuw hier ik zal.me even kort voorstellen.

Ben adriaan en woon in Oost Groningen, en heb een vrijstaande woning.

En woon er met 2 personen en verbuik ongeveer 1555gas per jaar.

Woning redelijk tot goed geïsoleerd, maar wil het gas verbuik naar beneden brengen. Heb een gedeelte vloer verwarming en gedeelte radiatoren.

Woon redelijk vrij (niet in een woonwijk )

Nou is mijn vraag wat te doen of niet te doen.

Palletkachel/vergasser (schuur model ) vrij duren investeren.

Outdoor boiler (lijkt me op zig ook wel wat.)

Of hebben jullie nog andere dingen tips of ervaring.

Heb ook een vrij grote schuur waar evtw wel wat ingebouwd kan worden.

Ik hoor graag van jullie

Vrg Adriaan

Toevallig iemand die in de buurt woont om een x te kijken naar u installatie.
Johndc

Re: Hout vergasser buiten boiler palletkachel?

Bericht door Johndc »

Er zijn nog andere alternatieven ( ik weet dat sommige forumgangers mij terug fluiten) en dat is een brander die werkt op SZ (schavelingen en zaagsel) Normaal gezien, na wat opzoekwerk, verkrijg je dit gratis bij tal van bedrijfjes. Zo kan je je woning volledig gratis verwarmen, ook je SWW. Is dit wat voor jou?
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Nee hoor John. Tenminste niet door mij. Je hebt een mooie kachel in elkaar geknutseld en dat is maar voor weinig mensen weggelegd. Een snipper/zaagsel ketel is ongeveer net zo duur als een pelletketel. Voordeel is dan inderdaad gratis brandstof dat geen bewerking behoeft. Nadeel is het geleur met stof. Pelletketel verschuift je afhankelijkheid van gas- naar pelletleverancier. Wil de laatste een ecologisch voordeel bieden, dan hoort de grondstof voor pellets binnen een straal van een 100 km gemaakt en verbruikt te worden. Hier gaat het vaak mis. De pellets worden heel Europa (of de hele wereld) doorgesleept, en dan gepresenteerd als co2 neutraal????
Helemaal geen slecht plan dus, die snipperketel. NCK is er ook mee bezig. Die verzorgt zijn eigen biomassa op eigen terrein. Is ook wat.

Dus welkom Adriaan. Keus genoeg. Lees je in en maak voor jezelf een keuze die je het beste past.
Johndc

Bericht door Johndc »

Heuu...???
Nadeel is het geleur met stof
Hier geen stof (meer) zelle!
pelletpower

Ik weet het John, dat is ook weer een installatie op zich. Nu nog een container die je je aanhanger op kunt trekken. Hoef je bij de klanten (en thuis bij lossen) ook niet te zeulen met zakken.
Johndc

Bericht door Johndc »

:lol: Klopt (maar gaat wat prijzig worden)
pelletpower

En trouwens mijn excuses. Het zijn mijn klanten en jouw leveranciers.
Johndc

Bericht door Johndc »

Ja, goed menneke! :roll: :wink:

Wat NCK doet, kan met deze kachel eigenlijk ook. Zolang de aangeleverde houtsnippers maar klein genoeg zijn.
Mijn onlangs aangekochte versnipperaar met breekhamers is nu voorzien van een zeef die enkel klein materiaal door laat.
Dus iemand zoeken (in de tuinbouw) die van zijn snippers af wil is ook een mogelijkheid om gratis je huis te verwarmen. (moet dan wel nog gedroogd worden maar dat mag voor TS geen probleem zijn)
Kortom, met een beetje investeren of veel zelf doen zijn duizenden euro's te besparen op jaarbasis. Had ik het maar vroeger gedaan! Op bv 40 jaar tijd had ik al zeker 100.000,00 euro bespaard!
Nog maar gerekend aan 2.500 euro per seizoen, en hier is er wel wat meer door de schouw gegaan.
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

Ik snipper in twee keer, de eerste keer zo grof mogelijk met een laimet schroefhakselaar.
Hierin verwerk ik tot ongeveer 10 cm diameter wilg.
Deze draait het op een droogvloer en van daaruit wordt het verder verkleind met een shredder met hamers, deze maakt heel mooi materiaal van gelijke grootte. Ik denk hetzelfde machien waar John het over heeft.
Daarna gaat het in de voorraadbunker.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Plaats reactie