JantjeV8 wrote:OBL-Rien wrote:
Dat ben ik met je eens,
Maar weinig inkomen betekent niet dat er geen constructief werk voor de samenleving gedaan wordt.
Juist, en die harde werkers wil jij wel beperken in hun stemrecht.
Zucht. Echt? Ok...
Principieel:
Ik ben NAP-er en gebruik dus helemaal (of probeer dat ten minste) geen agressie te gebruiken.
Ik vindt een overheid immoreel en iedereen die die overheid wil gebruiken en voor zijn karretje spannen (i.e. stemmen) is immoreel bezig.
Observerend:
Ik denk te zien dat de democratie zoals die nu bestaat bezig is zijn eigen graf te graven. De enige manier die ik kan bedenken om die democratie langer te laten bestaan is door het stemrecht te beperken tot diegene die belasting betalen. Dat maat het systeem echter niet moreel! het blijft een immoreel systeem.
Vergelijking:
Stel iemand vindt dat auto's vies en gevaarlijk zijn. En steekt dat niet onder stoelen of banken. Dan kan zo iemand nog steeds zeggen: "Hey als je de motor heel wilt houden moet je niet alleen maar in de eerste versnelling blijven rijden".
JantjeV8 wrote:Wat je in heel deze discussie, of zienswijze hoe de wereld volgens u geregeld moet worden vergeet, is het feit dat niet iedereen met een 8, 9 of 10 wordt geboren. We hebben ook 5jes en 6jes, of zelfs nog lager. Daar kan niemand iets aan doen. Die 5jes worden ook geboren uit goed beleerde, en de 9's ook uit de beperkte moeders. Willekeur, natuurlijke gang van zaken. Dus heb je de pech als een 5je geboren te worden, kun je met wat inzet aan modaal komen, en heb maar vrede met een half tellende stem?
Kan toch niet.
Zoals ik de laatste 2 pagina's hierboven heb gelezen, wordt gedaan alsof die hulpbehoevende 'eist' dat hij uit de penarie wordt geholpen. Dat is niet zo. Er is geknokt om democratie te bereiken, en daar hoort samen delen nu eenmaal bij, en dan mag die hulpbehoevende daar ook aanspraak op maken.
Een leuke emotionele reactie.
Als je een democratie heel wilt houden lijkt het mij niet erg bevorderlijk als je mensen met, zeg.. IQ 70 een even grote stem geeft als mensen met een IQ van 130.
Of vergis ik me daar in?
Oh, we zijn toch allemaal gelijk?
Nee natuurlijk zijn we niet allemaal gelijk. Dat is klinkklare nonsense.
Het enige waar mensen aanspraak op zouden moeten kunnen maken is dat niemand ons dwingt dingen te doen. Dat we mensen met een IQ van 70 dezelfde gelegenheid geven tot zelfontplooiing als mensen met een IQ van 130. Alleen op die manier kunnen we een gerechte en "ieder naar draagkracht" bijdragende maatschappij vormen.
"Aanspraak maken op steun" zoals jij dat gebruikt is een eufemisme op "andere mensen beroven en bestelen".
Wat daarbij altijd weer vergeten wordt is dat die andere mensen met dat wat hun afgenomen wordt nu bepaalde dingen niet meer kunnen doen. Zowel persoonlijk als ook ten goede komend aan de samenleving.
Je besluit dus als straatbestuur om die buurman te bestelen en zo de nieuwe heg voor zijn huis te financieren. Maar wat je niet wist is dat die buurman het geld nodig had om zijn tante in verwegistan een niertransplantatie te geven. Die tante gaat nu dus dood. En dat omdat het straatbestuur zo nodig een nieuwe heg wilde.
Ik moet nu stoppen want nu wordt ik emotioneel. Al die &*( met hun "maar hsfjhgq9 8ytu4mv-]\4