Deze ondeksundige op het gebied van zonne-energie, maar enthousiaste leek zit met wat vragen.
Ik ben net als velen hier bezig met de energiehuishouding thuis, gasverbruik is inmiddels van 4000 naar 2000 m3 p/j. Elektra blijft hoog, ~3500 kWh. Met 4 pers in huis, waarvan twee jongens van 9 jr, draait de wasmachine geregeld.
Mede ook gezien de lage rente op een spaarrekening zat ik te denken aan zonnepanelen.
In eerste instantie op mijn schuur met afmetingen dak (15mx 2.75m) op oost-west georiënteerd. In combinatie met vervanging asbesthoudende platen en het plaatsen van een extra gording viel deze optie af. Op oostkant van het huis zit een stukken pannendak, waar in het verleden riet zat. Vanwege de hellingshoek (25 gr) is dit toendertijd vervangen. Hier kunnen op: 14 panelen x 280 Wp wat theoretisch bijna 3200 kWh kan opwekken. Toch vrees ik dat dit op het oog niet mooi is samen met het riet erboven.
Achter mijn tuin heb ik nog een stuk grasland van 40x25m, waar een aantal geiten lopen. Hier is een makkelijk een stuk van 15mx2.5 m af te zetten voor zonnepanelen, te richten in optimale richting en hellingshoek. Dan een geul graven van ca 30m richting de meterkast in huis en ergens moet de omvormer nog tussen.
Iemand ervaring met zonnepanelen op een vergelijkbare wijze?
Volgende week komt er een adviseur langs, benieuwd wat hij me in de maag wil splitsen
vr. gr.
Harold