Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Post Reply
Adriaan Kragten

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Post by Adriaan Kragten »

kockie wrote:Waar zou deze link dan onder moeten staan? En dan naar het forum, of het onderdeel zelfopwek op dit forum?
Eigenlijk zou het onderdeel "Zelfopwek" eerst geplitst moeten worden in aparte onderdelen windenergie, zonne-energie, waterkracht etc maar ik denk niet dat de sitehouder daar aan wil beginnen. Nu staat alles door elkaar waardoor je alleen maar een link naar "Zelfopwek" zou kunnen maken. Dat is alleen niet logisch op de windenergiepagina van Startpagina. De langste discussie over windenergie staat onder dit onderwerp maar heeft inmiddels 68 pagina's en daardoor is het niet gemakkelijk om een bepaald onderwerp terug te vinden. Deze discussie is ook niet het enige windenergieonderwerp en daarom kun je niet naar net deze discussie verwijzen. Met enig geluk kom je wel op de goede plaats als je in Google de juiste woorden intypt.
dormos

Post by dormos »

Klopt helemaal dat het energie oplevert, maar dat doen kernenergie en kolen ook...
De vraag blijft, afgezien van het feit dat het een leuke hobby is, of het econmisch en ecologisch uit kan.
Economisch volgens mij niet, en ecologisch (EROEI) ook niet denk ik.
Vandaar wellicht dat er wat minder animo voor is dan voor bijvoorbeeld PV of houtstook.

Groet,

Hans
pelletpower

Post by pelletpower »

Ik heb het al vaker aangegeven mijn werkplaats beschikbaar te stellen. Het is dan plaatbewerking en constructie. Draai en freeswerk gaat niet lukken (er staat nog een Weiler revolverdraaibankje ergens). Mocht er interesse zijn. Een klein molentje tegen de gevel van de werkplaats zou voor mij een begin zijn. Moet er dan wel leuk en professioneel uitzien. Leuk als dat in een dag zou kunnen.
Dutch John

Post by Dutch John »

Haal je niet in één dag. Ik was aan de Piggott 40 uur kwijt. Zonder denk- en planwerk. Zelfs met 5 personen kan het niet als je het generatordeel zelf bouwt middels gietharswerk. Dat vraagt al om minimaal een dag uitharden.

Maar laat tijd je niet ontmoedigen. Het is gewoon een heel leuk projectje dat veel handvaardigheden combineert op een toegankelijk niveau. En het brengt je eerst bewustwording en daarna grenzeloos respect voor iets alledaags als elektriciteit. Sinds we eigen stroom produceren met panelen en turbine, is ons verbruik gehalveerd. Omgekeerde Jevon's paradox....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
midwoud1

Post by midwoud1 »

Haal je niet in 1 dag .De bouw van mijn molen heeft nog veel langer geduurd , dat was ook mijn eigen schuld.
Door toepassing van automatische wiekverstelling met een u-controller , Piggott generator ,kantelmast enz.
Er is wel tijd te winnen door allemaal voorbewerkte onderdelen te gebruiken ,generator een treadmill motor of een
Fisher en Paykel uit een wasmachine . Propeller en staart kant en klaar ,zodat het snel samen gebouwd kan worden , met het juiste gereedschap. Vooral beveiliging is noodzaak bij harde wind.
Fons de Beer sprak hier vroeger al over , bij storm geen slapeloze nachten.
Respect voor het opwekken van energie.
Ik had ooit mijn generator op de werkbank bevestigd , een autolamp van 50 watt ,en een slinger aan de hoofdas.
Nu met de hand stroom draaien . Dat hebben bezoekers bij mij ook gedaan.
Na een paar minuten werd dat gestopt wegens vermoeidheid en zere handen.
Respect voor de 3 meter propeller die dat moeiteloos doet.
m.bouwer

Post by m.bouwer »

Laten we als uitgangspunt nemen: het bereiken van samenwerking met meerdere disciplines die ook een kleine molen willen.
Het is van deze tijd, brengt ongelofelijk veel mogelijkheden en past bij het forum.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
pelletpower

Post by pelletpower »

Klopt. Patenten ,intellectueel eigendom en geldcreatie heeft tot een verdere afsplitsing van de 1% geleid. Leve de crowd. Verder dan wat gebrul kom ik niet, maar zou wel graag een klein molentje willen.
GTV6

Post by GTV6 »

Ik wil ook wel een molentje maar heb niet van alles kennis. Draaien en frezen zou ik moeten kunnen heb het niet en is ook 20 jaar geleden maar ik denk dat het lukt met een draai en freesbank.
m.bouwer

Post by m.bouwer »

GTV6

Zo zie ik het zelf ook. Het lijkt me leuk om een molentje te bouwen maar ik heb ook niet van alles kennis.

Wat mij voor ogen staat is een mooi werkstuk in de tuin dat energie levert, wat ik volkomen in de hand heb en waar ikzelf of anderen totaal geen hinder van hebben.
Voorwaarde is dan dat je onder alle omstandigheden het maximale toerental kan instellen en zonodig de wieken in de vaanstand.
pelletpower

Post by pelletpower »

Een ontwerp a la Midwoud? Dat is inderdaad hoe ik het ook graag zie.
En hoe verder?
Dutch John

Post by Dutch John »

Allereerst: Dormos heeft gelijk dat een kleine turbine met accu's qua EROEI totaal niet uitkan. Misschien wel aan zee of netgekoppeld of met alleen gebruikte materialen. Of alle drie tegelijk. We moeten wel eerlijk blijven.

Daarom pleit ik voor het meest simpele wat je kunt vinden. Dat zou dan een bestaande PM motor of generator moeten zijn. Lagering en ophanging met de wielas van een auto. Geschaafde wieken van lokaal hout. Mast uit de schrotbak. Het hele systeem in 12 of 24 volt, ook de verbruikers.
Het gereedschap voor een simpele turbine is net zo simpel: wat handgereedschap, een kleine slijptol, boormachine of simpele boorkolom en het eerste lasapparaat in beeld. Het gaat meer om handvaardigheid en inzicht, dan om het gereedschap.

Obstakels op de weg: vind maar eens een PM motor. Gemeentes doen moeilijk over vergunningen. Het lastigste vond ik de milieumelding. Een hoop gedoe voordat het zover is. Maar als daarna de controlerend ambtenaar met de auto het project komt aanschouwen, kun je hem straffeloos een schuldgevoel aanpraten.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
m.bouwer

Post by m.bouwer »

Laten we PM generatoren en neodymium vergeten ( Er gaan steeds meer stemmen op om het in windmolens te verbieden )
Opslag van energie is duur. Liever gelijk benutten in b.v. boiler.
Om ons heen verrijzen steeds meer molens. Waarom zou een veilig werkstukje in onze tuin waar niemand hinder van heeft niet mogen?
Adriaan Kragten

Post by Adriaan Kragten »

Iemand die echt iets wil bouwen en niet weet hoe dat moet zou toch eens naar mijn folder van de vijf kleine VIRYA molens moeten kijken waarvan het ontwerp vrij gegeven is. Ga naar http://www.kdwindturbines.nl, dan naar VIRYA-folders en dan naar de folder VIRYA-1, VIRYA-1,04, VIRYA-1,36, VIRYA-1,66 en VIRYA-2,2. Van de eerste drie molens zijn alle tekeningen vrij beschikbaar en staan ze in de betreffende manuals of rapporten. Van de laatste twee molens zijn alleen de tekeningen van de rotor en de generator vrijgegeven.

Als je iets groters wilt bouwen dan kun je een licentie van mijn grotere molens kopen of moet je zelf iets bedenken. Maar als je eerst een klein gratis ontwerp gebouwd hebt dan is het zelf bedenken van een grotere molen niet erg moeilijk omdat over bijna alle kritische componenten van de molen zoals rotor, generator en beveiliging gratis KD-rapporten beschikbaar zijn. Het vereist alleen een gedegen studie om je de benodigde kennis eigen te maken. Als je een molen wilt kopen, let er dan op dat er een goed werkende aerodynamische beveiliging op zit. Voor onbeveiligde molens worden voor hoge windsnelheden zeer hoge maximale vermogens opgegeven maar bij lage windsnelheden komt er haast niets uit. Bij extreem hoge windsnelheden gaat het gegarandeerd fout.
pelletpower

Post by pelletpower »

Adriaan, het principe van je bladconstructie spreekt me erg aan. Je beveiling gaat met kantelen? En je molens hebben maar 1 vaan toch?
kockie
Site Admin

Post by kockie »

Adriaan Kragten wrote:Eigenlijk zou het onderdeel "Zelfopwek" eerst geplitst moeten worden in aparte onderdelen windenergie, zonne-energie, waterkracht etc
Het is inmiddels een onderdeel van overleg onder de moderators. Als we er uit zijn hoort u meer.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Post Reply