buffervat

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

buffervat

Bericht door Leon »

Volgende vraag...

aan welke criteria moet een buffervat voldoen??
Er worden hier en daar buffervaten aangeboden. OP een belgische site bijvoorbeeld een watertank van 2m x 1m in het rond. Dus ongeveer een 1800 lier. De tank is dikwandig en gegalvaniseerd. Ik heb beroepslassers "ter beschikking"die met alle metaalsoorten uit de voeten komen. Voor hen is het geen probleem om bijvoorbeeld de tank kleiner te maken, aansluitpunten er aan te lassen.
Kan een genoemde tank dan omgebouwd worden tot buffervat voor een hout cv ketel? Isolatie kan ik zelf goed voorzien.

Groeten Leon
Gebruikersavatar
Speksteenkachel
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 feb 2008, 23:05

Re: buffervat

Bericht door Speksteenkachel »

Misschien kun je ergens een groot buffervat van een zonneboiler op de kop tikken.
Als prachtig voorbeeld kijk maar eens op onderstaande link :)

http://www.solarwebseiten.de/Anlagen/Ho ... ausen.html
Altech Eclips
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: buffervat

Bericht door Bufferboost »

Leon,
belangrijkste is evenwel dat je van te voren besluit wat voor type systeem je wilt. Drukloos of druk. Je begrijpt dat dat nogal wat andere eisen stelt.

Maar in principe zijn alle vaten geschikt in mijn optiek. Echter, bij roestvaststaal zou ik uitkijken. Ook al kan je goed (laten :) ) lassen, roestvaststaal heeft toch de neiging om ná het aanbrengen van appendages compleet onverwacht te gaan lekken. Na blauwverkleuring ontstaan haarscheurtjes die bij warm/heet water correderen en gaten veroorzaken.

Handig is ook een afdoende groot mangat zodat dat je bij het vat naar binnen kan, bijvoorbeeld zoals in mijn geval als je er een eigen spiraalwarmtewisselaar in wilt aanbrengen.

mvg Hans
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: buffervat

Bericht door bonkelaar »

Had nog wat aan te vullen m.b.t. buffervat.

Misschien een open deur, maar het gaat juist om die deur, het vat moet er misschien wel door kunnen.
Of je hebt een bufferruimte met grote openslaande of op een andere manier brede deuren, of je bent gehouden aan een maximale diameter door een deuropening en zoals de duitsers zeggen de kiepmaat, dat is de diagonale maat die het rechtop zetten mogelijk maakt zonder klem tussen vloer en plafond te komen. Toch gemakkelijk om zonder breekwerk een en ander te kunnen maken.

Als je een kale buffer koopt moet je ook nog isoleren. sommigen bouwen het ding in een hok en storten dat dan vol met bolletjesisolatie uit zakken.
Anderen bekleden met isolatiedekens, ik heb met purschuim een laag van ca 20 cm opgebouwd om een buffer van 1,60 x 80 cm, 36 bussen pistoolschuim voor een reusachtige bruidstaart.

groeten Jos.
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: buffervat

Bericht door Leon »

Jos,

Ik vind het echt leuk om te horen dat jij ook aan de praktische dingen denkt!!!

Net zoals de aangedragen dingen voor wat betreft "ruimte".
Ik kan aan alle voorwaarden voldoen voor wat de ruimte betreft. Anders zou ik er ook niet aan beginnen.
Het buffervat, als ook de ketel, komen in de geisoleerde garage te staan. Deze is voorzien van openslaande deuren, met een breedte van drie meter. De verdiepingshoogte is 2.40 meter. Op diverse punten hangen takels om eea recht te zetten of te verplaatsen. Ik kan dus wel met een aardig buffervat uit de voeten. Gelukkig heb ik van bouwen wel verstand (en van cv instalaties niet :oops: ).

Blijf dus gerust meedenken he!

Groeten Leon
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: buffervat

Bericht door mark »

Hier een afgekeurd biervat gebruikt van 450 liter. Moest hem gelukkig niet een keer leeg te drinken. Voordeel van de meeste bier tank dat ze wel door een deur gaan. Daarna twee verdiepingen op en afgewerkt met 30 cm piepschuimplaten. Had ik nog dus was ik die ook gelijk kwijt. Voor 450 liter vat moest toen 25 euro betaald worden. De tank is van rvs en de oudijzer prijs was laag.

groet Mark
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: buffervat

Bericht door Albert van WdJ »

Heb een afgekeurd drukvat voor perslucht gebruikt (730 liter)
Stond/hing als drukvat horizontaal, maar heb hem rechtovereind gezet op een houten frame, en u-profiel poten eraan gelast.
foto 021 (Large).jpg
Had hem helaas eerst overeind gezet (heftige klus alleen) en daarna alles eraan gelast (aanvoer, retour, draadmoffen voor metertjes etc.). Maar verticaal lassen is niet echt mijn ding. Dus was tenslotte meer bakwerk, maar het zit dicht! (met voor de zekerheid extra kit die 100 graden kan hebben).

Heb ik ook maar €25,- voor betaald bij een compressorenbedrijf.

Albert
Change, before you have to.
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: buffervat

Bericht door Leon »

Albert,

Die kit heeft toch zeker geen functie, of??? Lijkt me tenminste sterk dat de kit ook maar iets van druk kan hebben.
Ik heb nu een vat op het oog, maar weet nog niet of het iets is.... Ik vraag me zowieso af of 1800 liter niet een beetje overdreven is...

Leon
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: buffervat

Bericht door Albert van WdJ »

Het vat is drukloos.
Die kit heeft alleen een functie om evt. doorvloeien van vocht uit een las te voorkomen. Door slakinsluiting heb ik dat wel eens. En aangezien de koker kit nog niet leeg was, heb ik alle lassen maar even ingekit.

1800 liter zou ik ook wel willen hebben. Zeker niet te weinig. Het maakt namelijk weinig uit als je een goede gelaagdheid van koud en heet water in je buffer hebt. Je buffer hoef je niet altijd helemaal warm te maken. Je zou je buffer ook halfvol kunnen laden met warm water, afhankelijk van het seizoen.
Net als in een warmwater boiler, blijft de bovenste laag heet, terwijl er onderin vers koud water inkomt tijdens aftap. Er vind geen menging plaats.

Ik merk dat mijn buffer snel leeg is, en eigenlijk te weinig is voor één dag.
Ik heb daarnaast nog twee boiler van 80 liter als warmtewisselaar, en een 80 liters boiler als warm tapwater, dus in totaal maak ik bijna zo'n 1000 liter warm. En dat is voor mijn warmtebehoefte te weinig. Ik zal dat zeker gaan verdubbelen, ik denk zelf eerder aan 3000 liter. Dan hoef je ook niet iedere dag te stoken.

Albert
Change, before you have to.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: buffervat

Bericht door JantjeV8 »

Roestvast staal kan niet zo goed tegen temperatuurverschillen als gevolg van gelaagdheid. Bovenin een tank kan goed 80 graden water ingepompt worden terwijl het onderin 15 graden is. RVS brengt dan erg veel spanning met zich mee.

Koper is het allerbeste maar niet te betalen, gauw vergeten.

Staal wordt het meest toegepast. Nieuwe ketels hebben wel een coatinglaag binnenin. Ook worden er zink-anodes ingebouwd om potentiaal-corrosie te voorkomen.
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: buffervat

Bericht door Leon »

Jan,

hoe zit dat dan met die coatinglaag?
Kun je hier nog wijzigingen voor wat betreft aansluitingen in aan brengen?
Ik denk van niet, want dan zal de coating ter plekke aangetast worden, waardoor de functie gelijk weg is. Of?
Moet een tweedehands vat van binnen echt brandschoon zijn? Dikke roest lijkt me uitgesloten, maar is een "normale" bruine aanslag ook not done?

Groeten Leon
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: buffervat

Bericht door Albert van WdJ »

Leon,

Volgens mij ontkom je niet aan bruine (roest)aanslag in een 2ehands vat. Meestal kun je de loszittende deeltjes wel verwijderen via het mangat. De rest aan bruin kun je gewoon laten zitten, want dat komt niet zomaar los.Wanneer je dan zorgt dat je 'zuigleiding' niet strak op de bodem begint, zal je ook geen uitgezakt vuil meenemen je leidingen in.

In bijgaande foto's zie je dat er vuil aan de wand in mijn buffertank zit. Daar heb ik niets aan gedaan. Mijn water dat in de leidingen zit is kraakhelder.
Hier zie je de bovenkant van de buffer. Het ronde plaatje bovenin zorgt ervoor dat het inkomende water niet als een straal inkomt, maar verdeelt wordt zodat je de gelaagdheid niet doorbreekt. (wordt in boilers ook toegepast, maar dan op de koudwateraanvoer)
foto 010 (Large).jpg
Hier (ter verduidelijking) de warmwater aanvoer in de boiler voor montage. Je ziet dat ik niet echt op roest heb gelet. Alleen ter plaatse van de las heb ik de boel gereinigd.
foto 004 (Large).jpg
Onderstaande foto is de onderkant van de buffer, met aanzuigleiding die ca. 5 cm boven de bodem begint.
foto 016 (Large).jpg

Groet,

Albert
Change, before you have to.
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: buffervat

Bericht door Leon »

Interessant,

Wat me opvalt is dat de leidingen, in dit geval de zuigleiding in het vat door loopt. Moet de zuigleiding in het midden van het vat beginnen?

Leon
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: buffervat

Bericht door Albert van WdJ »

Volgens mij niet Leon.

Mijn tank heeft flinke bolle einden.
Aangezien ik ging lassen toen de tank al stond (foutje van me), kon ik ook niet helemaal onderaan de leiding bevestigen.
En omdat ik iets boven de bodem wilde aanzuigen, moest ik wel een bocht aanbrengen om diep genoeg te komen. Dat onderste stuk waterbuffer wordt anders niet gebruikt.

Albert
Change, before you have to.
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: buffervat

Bericht door Leon »

Albert,

dus als ik het goed begrijp hoeft de leiding (retour/afvoer) niet in het hart van de tank te beginnen. En dan bedoel ik niet in de hoogte, maar het hart van het grondvlak.

Leon
Plaats reactie