Misschien zou je je opbrengst van de zonnecollectoren kunnen meten met het apparaatje dat Hans Kraayeveld heeft gemaakt, zie link: viewtopic.php?f=3&t=5478
Het apparaatje is gemaakt om de opbrengst van een hout-cv, waterzijdig te meten maar volgens mij kan dat ook wel de opbrengst van een zonnecollector in beeld brengen Dit met weinig kosten!
Voor zonnepanelen is het heel gebruikelijk om je opbrengst te monitoren maar zonnecollectoren kunnen dat ook wel gebruiken! De installatie is veel te duur (en de rendementen zo laag) om zo maar te laten gaan. Je moet een vinger aan de pols houden of deze investering ook presteert naar verwachting en dat doe je door te meten! Stel je voor dat je nu al drie jaar maar een deel opbrengst hebt dan worden het dure collectoren!
Volgens de specs van die dingen hebben ze 80% rendement. en een nuttige oppervlakte van 2.3m², dus 4.6m² voor de twee.
Er wordt gezegd dat in de zon hier 1000kWh/m2 per jaar zit. De ene zegt wat meer de andere wat minder.
in jouw geval 1000 x 4.6 x 80% = 3680kWh/j. Maaaaaar..... dit geldt enkel als de wereld perfect is natuurlijk. Het tijdstip en de hoeveelheid verbruik van warm water moet dan exact overeenkomen met wanneer de zon energie aan het geven is. Dat is zelden het geval natuurlijk. In de zomer periode is tegen de middag het SWW al lekker heet en pas 's avonds verbruiken de gasten het warme water, het gevolg hiervan is dat die warme zon van de namiddag ongebruikt blijft. Dit is maar één voorbeeld waarmee je minder binnenhaalt dan wat de zon daadwerkelijk kan geven. Schaduw op de collector en slechte isolatie van de leidingen en vaten is zeker ook een punt. En dan de instellingen van die dingen hebben ook behoorlijk invloed.
Volgens jouw cijfers haal je hiervan één derde. Op het eerste zicht kan dat zeker verbeterd worden.
Ik verwacht dat er in het Spaanse binnenland wel wat meer instraling is dan 1000kWh/M2/j(tussen 1300 en 1700 kWh/M2/j volgens een plaatje op een installateurswebsite).
Hoe is de zonneboiler geïntegreerd in het geheel?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden. Why should I work harder when I can work smarter
Wat ik begrepen heb is het niet direct het binnenland en tegen Portugal aan, daarbij op een 600 of 700 meter hoogte. Dan kun je het goed treffen of je hebt veel last van wolken die ontstaan bij een keten bergen.
Als het om bergketens gaat kun je goed zitten of juist vaak bewolking hebben en die gaan de opbrengst sterk beïnvloeden.
Wij zitten achter het kustgebergte ten noorden van Burgos. Inderdaad 700 meter hoog en we hebben geen last van bewolking die tegen een bergrug aan kan blijven hangen. Op het plaatselijke overzichtje kom ik aan 1150Kwh. De grootste beperking in mijn rendement zit hem volgens mij in de combinatie met de houtvergasser. Ik stook deze op naar 85/90 graden of zelfs meer en zolang de buffer een dergelijk hoge temperatuur heeft 'laadt' hij niet, of beperkt bij vanuit de zonnecollectoren omdat deze een dergelijk hoge temperatuur niet halen, of maar heel even. De 1500 liter buffer fuNctioneert als zodanig zowel voor de houtvergasser als de zonnecollectoren.
Ik vind dit best wel een mooie installatie die past bij een klein hotel. Ik kan me voorstellen dat dit ook zijn bijdrage levert aan de algemene sfeer.
Het zou voor mij alvast wel een reden zijn om eens te overnachten, als ik dan eens de installatie mag bekijken
Wat betreft de zonnecollectoren: misschien is er een optie om een kleinere boiler bij te plaatsen die eerst door de zonnecollectoren opgewarmd wordt tot hoge temperatuur en dan die warmte overpompen naar de grote buffer?
Het zou toch moeten mogelijk zijn om enkel met zonnewarmte een zomer in spanje te kunnen volmaken. Eventueel nog een extra collector als dit nu al mag van de lokale overheid?
Kun je eens een schetsje maken van je aansluiting van de collector op de boiler?
Zit dit op onderkant buffer en midden buffer aangesloten? Hoe hoog is je retourtemperatuur uit de cv of onderkant buffer meestal?
Oei, een gewetensvraag...... Laat ik met het antwoord beginnen. De collectoren zitten via het zonnelaadstation verbonden op de buffer. Dit station trekt 'koud' water uit een aansluiting van de buffer op zo'n 40 cm hoogte en voegt 'warm' water toe op zo'n 75 cm ( vd in totaal 2 meter hoge buffer). Uit mijn antwoord blijkt wel mijn beperking. Natuurlijk had ik hier een uitgewerkte tekening met alle heen- en retourleidingen met en alle componenten daarin moeten presenteren. Die heb ik niet. In de tijd van de verbouwing had ik zoveel zaken aan m'n hoofd dat ik me beperkt heb tot de keuze van het meest ideale systeem en de componenten die daarin een plaats moesten krijgen. Ik heb met de installateur wel regelmatig van gedachten gewisseld maar niets vastgelegd (en hij al helemaal niet). Ik loop er al een hele tijd tegen aan te hikken om dit alsnog te gaan doen maar het ontbreekt me ook een beetje aan de kennis (mn Het Oventropcircuit). Laat dit nu de druppel zijn. Na de voor ons zeer drukke paasweek ga ik aan de slag. Ook goed voor mijn eigen gemoedsrust dat ik eindelijk de zaak eens goed in kaart heb gebracht.
Ps.op onze site staat onder het kopje de verbouwing een aantal foto's die een indruk geven wat er naast dit project nog allemaal meer is gebeurd. Er staat ook minimaal een foto op met een deel van de verwarmingsinstallatie ( www.casalasonrisa.nl).
Vandaag dan toch een schets van mijn installatie gemaakt. Om de aansluitingen aan de achterzijde van de buffer in beeld te krijgen ben ik ook weer eens op die moeilijk te bereiken plek geweest. De belangrijkste ontdekking heb ik daar gedaan. Er zitten 4 aansluitingen, 2 voor het WWS ( in mijn schets module agua sanitario, in op 60 cm en uit op 80 cm). De andere 2 aansluitingen zijn voor zonnemodule (in mijn schets de module solar, in op 130 cm en uit op 100 cm). Deze aansluitingen zijn conform de installatievoorschriften van Vaillant. Er gaat dus water uit de buffer ter hoogte van 1 meter (het midden vd buffer) naar de zonnemodule om daar opgewarmd te worden. Dit water is door de gelaagdheid in de buffer in ieder.geval niet zo koud als het van onderuit de buffer zou komen ( en kort door de bocht dus meer rendement).
Kan iemand me uitleggen wat hier de gedachte achter is?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik denk meer aan: Eerder op sanitair (60 graden) temperatuur.
Het rendement daalt daar volgens mij juist mee.
Maar ik heb hier niet zoveel verstand van.
Het is makkelijker water van 20 naar 40 op te warmen dan van 40 naar 60.
Dus ik denk dat je rendement lager is, maar dat je eerder en meer beschikking hebt over warm water.
Kan ik geen speld tussen krijgen. Wat ik met terugwerkende kracht bedoelde is dat het rendement van de zonnecollectoren toeneemt als ik kouder water door de zonnemodule stuur. Maar zeker waar, ik krijg minder warm douchewater. Als ik water uit een hoger en dus warmer deel vd buffer haal (zoals nu dus) dan leveren de collectoren regelmatig onvoldoende temperatuur om het water nog verder te verwarmen. Dat is denk ik het probleem dat ik hier heb. Ik moet ook in de zomer nog af en toe (laat ik zeggen 2 keer per week) de houtvergasser stoken om voldoende warm water te hebben voor 12 gasten. Nadat ik heb gestookt is het water in de buffer te warm om nog effect van mijn zonnecollectoren te hebben. Als ik het water dat ik naar de zonnemodule stuur oner uit de buffer haal is dit minder warm en dus mogelijk dat er dan nog wel warmte aan toegevoegd kan worden....
Ik denk dat ik het zo goed heb geformuleerd....
Oh ik denk dat ik het verkeerd begrepen heb.
Jij bedoelde zeker midden ipv hoog, en ik midden ipv laag.
Idd, hoe lager, hoe meer rendement, lijkt mij...
Ik weet niet zeker of ik het helemaal goed begrijp, de buffer staat verticaal toch?
Je buffervat heeft geen inwendige spiralen, in elk geval niet voor SWW?
De buffer is circa 2 meter hoog, afname SWW zit op 80 cm van onderen en retour op 60 cm.
Als dit zo is gebruik je de capaciteit van de buffer maar voor een heel klein deel voor het SWW.